۱۳۸۸ اسفند ۳, دوشنبه

جناب دکتر کرمی هر کسی قلبش هر کجا ایران برای محیط زیست به تپد ؛ دوستش بداریم از او حمایت کنیم


نظرات دوستان
در تارنمای دکتر ناصر کرمی مطلبی با موضوع "تجمع گلستان و خاطره اي از آيت الله بروجردي "نوشته شده است که جناب دکتر نکات جالبی را بیان نموده اند ولی نظرات ارائه شده توسط خوانندگان موجود در این وبلاگ هم خیلی خواندی و پربار می باشد و با تشکر از آقایان عبداللطیف عبادی ؛ یاسر انصاری ؛ سهند ؛ سپهر سلیمی و امير سررشته داري که تا کنون نظرات خود را بیان نموده اند و همچنین با توجه به اینکه غیر از آقای یاسر انصاری هیچگونه شناختی از فعالیت های زیست محیطی آقایان عبداللطیف عبادی ( که فقط مطالب ایشان را در پی نوشت بعضی از مطالب خوانده ام که مطالبش نشان از پر بار بودن ایشان است و بنده یک عذر خواهی به ایشان بدهکار می باشم) و امیر سررشته داری (که ایشان را نیز از طریق نوشته هایش در وبلاگش می شناسم ) و سهند و سپهر سلیمی ندارم ولی امیدوارم آنان نیز فعالیت اجرائی زیست محیطی داشته باشند .
ولی در برابر فعالیت اعتراضی در استان گلستان سه تا نظر وجود دارد
1 – نظر اکثر روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان که فقط در دنیای مجازی فعالیت می کنند به غیر از دوست عزیز و ارجمند جناب آقای مهندس درویش این است که اعتراض در برابر استانداری یک کار اشتباه بوده است .
2 – نظر همه فعالین محیط زیست ( کسانیکه که حداقل در سه چهار سال اخیر فعالیت N.G.O ای دارند ) براین است که این برنامه اعتراضی کار صحیحی می باشد که می توان به حضور این عزیزان در برنامه اشاره کرد ؛ دکتر بسکی ( پیشکسوت و فعال محیط زیست که با آن سن سال در برنامه حضور داشت و در برابر مشاور استاندارد هم چون شیر می غرید ) ؛ جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست با شش نماینده ( سرکار خانم البرزی منش ؛ خانم کاشفی ؛ خانم خسرو شاهی و سه نفر دیگر که بنده نام آنان را نمی دانم ) ؛ انجمن کو هنوردان ایران با سه نماینده ( آقایان عباس محمدی ؛ جناب کیخسرو یزدانی و تهرانی ) ؛ کانون گسترش فضای سبز و محیط زیست ایران چند نماینده ( آقایان انصاری ؛ شفیعی و دوستان آقای دیگر که بنده اسامی آنان را نمی دانم ) و انجمن یوز پلنگ ایران سرکار خانم مژگان جمشیدی و از موسسه کوهستان سبز نیز اینجانب و دیگرانی که که از شهرهای دیگر در برنامه حضور داشتن از این حرکت تجمع آمیز حمایت کردند .
3 – وبلاگ نویسان و ژورنالیست های که هم به فعالیت مجازی و هم به فعلیت اجرای اعتقاد دارند مانند مهندس محمد درویش ؛ خانم مژگان جمشیدی که واقعا" در برابر جناب مشاور استاندار گلستان تمام قامت از پارک ملی با مطالب علمی و فنی خود دفاع کردند
پس می توان این نیتجه را گرفت که فعالین محیط زیست هنوز هم به حرکت های اعتراض آمیز اعتقاد دارند و دوستان زیست محیطی که بیشتر کارشنان ژورنالیستی است نیز اعتقاد به کار فرهنگی و پی گیری از طریق مقاله نویسی و نامه های سرگشاده دارند .
و اما برنامه اعتراضی استان گلستان ...
همانطوریکه برادر گرامی جناب آقای یاسر انصاری گفتند ابتدا؛ برنامه اعتراض و تجمع بود که ما می خواستیم با کمک گرفتن از فعالین محیط زیست و گروه های کوهنوردی استانهای مازندران ؛ گلستان و گیلان تعداد نفرات زیادی را در برنامه دعوت کنیم و از تهران نیز از فعالین محیط زیست ؛ کوهنوردان و خبرنگاران محیط زیست را در برنامه شرکت دهیم ولی جناب انصاری در دقایق آخر ( روز چهارشنبه ساعت 3 بعد از ظهر ) از ما در خواست کرد که فقط از فعالان محیطزیستی که نمایندگی تشکلهای خود را بر عهده دارند در برنامه شرکت کنند چون ایشان نمی خواست زیاد جلوی استانداری استان گلستان شلوغ شود لذا ما هم به همان تعداد محدود اکتفا کردیم حتی از فعالان محیط زیست شهر گرگان نیز دربرنامه دعوت نکردیم و فقط آقایان بسکی و یزدانی حضور داشتن و برای نمونه بنده دو تا برنامه های که با تعداد زیاد از فعالین زیست محیطی در منطقه برگزار می شود را مثال می زنم تا بدانید جمع کردن جمعیت کار مشکلی نبود .
1 – در سال 1383 برنامه اعتراض و تجمع در برابر استانداری استان مازندران با همت جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست در مازندران برگزار شد که با توجه به شدت باران در جلوی استانداری مازندران ولی تعداد زیادی در برنامه شرکت داشتن .
2 – هر ساله فعالان محیط زیست کوهستان و گروه های کوهنودری در برنامه روز ملی دماوند که در منطقه رینه برگزار می شود بین 500 تا 1000 نفر مهمان دارند.
بنده از کلیه فعالین محیط زیست سه خواهش دارم که عبارت است از :
الف – از کلیه فعالین زیست محیطی که هنوز به حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارند و هنوز این فعالیتها را ترک نکرده اند با توجه به مشکلات پیش آمده در این چند سال که منجر به کاهش فعالیتهای زیست محیطی در سطح کشور شده است ( نسبت به سالهای 1377 لغایت 1384 ) کلیه کسانیکه فعالیت زیست محیط دارند از طریق نوشتن مطالب در مطبوعات و راه اندازی وبلاگهای تخصصی زیست محیطی نسبت به فعالیت های خود در دنیای مجازی وسعت بخشیده وفعالیتهای خود را چند برابر کنند تا تعداد بیشتری از هموطنان صدای آنان را بشنوند.
ب- از دوستان وبلاگ نویس و ژورنالیست نیز خواهش می کنم از تجارب گرانبهای خود استفاده کنند و با حضور در فعالیتهای N.G.O ای به توانند اقشار بشتری از مردم را در این برنامه شرکت دهند.
ج – ایران سر زمینی است متلعق به همه ما در خیلی از برنامه کمیت مهم است و در بعضی ها کیفیت لذا کیفیت و کمیت را فدای یکدیگر نکنید هر کسی در هر کجای ایران برای محیط زیست زحمت می کشد از شکاربان ؛ جنگلبان ؛ کارمند محیط زیست ؛ فعال محیط زیست ؛ دوستدار کوهستان و منابع طبیعی ؛ خبرنگار محیط زیست و هرکسی که قلبش برای محیط زیست می تپد درود می فرستیم و آنقدر انتقادهایمان را نسبت به فعالیت ها زیاد نکنیم که این فعالیتهای ساده نیز نادیده گرفته شود .





۲ نظر:

عبداللطیف عبادی گفت...

سلام
از حسن اشاره تان به بنده ممنونم . من شخصا" روح معترض دارم و با تجمعات اعتراضاتی برای دفاع از محیط زیست ایران هم قویا" موافقم . منتها اعتراض کردن نقطهء نهایی روند انتقاد است . یعنی شما اول با ذکر دلایلی علمی و منطقی نظرتان را در نامه ها و دیدارهایی جداگانه برای مراجع تصمیم گیرنده در یک موضوع معین و مشخص می فرستید و یا حضورا" با آنها در میان می گذارید . اگر به نظرات شما ترتیب اثر دادند ، که هیچ . اگر ندادند به شکلی آشکار با ادامهء کارشان مخالفت می کنید که غالبا" به شکل نوشتن نامه هایی سرگشاده ، انتشار مقالات در جراید و مصاحبه های رادیویی و تلوزیونی هست . باز اگر به این مخالفتهای شما ترتیب اثری دادند ، که هیج . اما اگر همچنان کار خودشان را کردند ، اینجاست که لازم است اعتراض کرد . شکل و شیوهء اعتراض هم باید متناسب با : یک - فضا و جود موجود جامعه ، دو - میزان "اعتراض پذیری " مقامات و مسئولین مربطه و سه - رعایت همهء جوانب احتیاطی و پرهیز اکید از بروز هر گونه سوء ظن در مخاطبتان باشد . با توجه به نکاتی که عرض کردم ، من هنوز مطلبی علمی و مفصل (به شکل یک جزوه) را ندیده ام که کارشناسان و فعالین و گروههای مردمی زیست محیطی دربارهء عواقب مخرب جادهء گلستان و یا طرحی جایگزین برای آن نوشته باشند . دیگر اینکه تاکنون ندیده ام یک چنان مطالبی به گونه ای علمی و مفصل ( و نه احساسی و ایده آلی ) در رسانه های کشورمان منتشر شده باشد . و آخر اینکه با توجه به گزارشی که سبز پرس - متعلق به برگزارکنندگان آن حضور ، یا اجتماع - منتشر کرد نکاتی را که لازم بود در انجام یک اعتراض رعایت شوند ، رعایت نشده بودند . رعایت نشدن آن نکات البته هیچکونه مشکلی برای بنده ایجاد نکردند و نمی کنند و من صرفا" نگران خود دوستانی هستم که در آنجا حضور داشتند . این نگرانی ام هم از سر احساس مسئولیت نسبت به وضعیت خود آنهاست وگرنه رفتن یا نرفتن آنها و برخورد کردن یا برخورد نکردن مقامات محلی و مرکزی با چنین اعتراضاتی لطمه ای به بنده که نمی زند . ضمن اینکه مطمئن هستم خود دوستانی هم که به آنجا رفتند اگر می دانستند که چه برخورد سرد و امنیتی در آنجا در انتظارشان هست ، قطعا" در رفتنشان تجدید نظر می کردند . البته مکررا" عرض کرده ام که واقعا" تقبل زحمت کردند که رفتند و خسته هم نباشند و امیدوارم که از تجربهء آن حضور در کارهای بعدی نهایت استفاده را کنند .

حسین عبیری گفت...

ضمن تشکر از پیام جناب عبادی
اعتراضات اولیه انجام شده بود ولی یک تجمع نیز می توانست بهتر باشد