۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

آینده محیط زیست کودکانمان در بیم ها و امیدها

روزجهانی کودک مبارکباد امسال هم چون سالهای قبل روز 16 مهر " روز جهانی کودک " را در حالی در کشورمان گرامی می داریم که به علت معضلات و مشکلات زیست محیطی ؛ اکثر روزهای سال با این مشکلات و معضلات دست به گریبان بودیم و هر چند روز یکبار با یک حادثه زیست محیطی روبرو بودیم از یک طرف حتی در فصل تابستان که وارونگی هوا کم اتفاق می افتد و آلودگی هوا کمتر می باشد امسال به خاطر ورود ریزگرد از کشورهای همسایه ؛ آلودگی هوای خیلی از شهرها به مرز خطرناک رسید که باعث تعطیلی مراکز آموزشی و اقتصادی کشور گردید و چند روز بعد دو باره با ورود آنفلونزای خوکی از مرزهای خارج کشور به ایران ؛ این بیماری آنقدر خطرناک تشخیص داده شد که در روزهای اول شیوع آن در ایران بعضی از مسئولین بهداشتی ؛ آموزشی پشنهاد دادند که اگر این بیماری در کشور به مرز حاد رسید مدارس از اول مهر به مدت چند وقت مراکز آموزشی و علمی تعطیل شود و تعلیم ؛ تعلم و تربیت دانش آموزان از طریق صدا و سیما در منزل انجام شود و کودکان و نوجوانان با ماندن در منزل خود کمتردر معرض آلودگی این بیماری قرار بگیرند چرا کودکان به عنوان آینده سازان مملکت آسیب پذیرترین بخش جامعه هستند ؟ راستی چرا در چند سال گذشته و امسال وقتی آلودگی هوا به وضعیت اضطرارای می رسد اولین اقدام دولت تعطیلی (جهت خارج نشدن کودکان و دانش آموزان از منزل ) مهد کودکها و مدارس می باشد و همچنین از سالمند در خواست می گردد آنان نیز در مواقع اضطراری آلودگی هوا از منزل خارج نشوند و در مراحل بعد اگر آلودگی در وضعیت خطرناک برسد به تعطیلات دانشگاه وادارات دولت و مراکز اقتصادی می پردازند حال چرا کودکان و نوجوانان در موقع آلودگی های زیست محیطی و یا هر آلودگی دیگر در معرض تهدید جدی هستند؟ کودکان به چند علت می توانند آسیب پذیرترین قشر جامعه باشند که این علت ها عبارتند از : 1 – کودکان آینده سازان جامعه : مادر و زنان ؛ پدران و مادران امروز؛ کودکان دیروز بودند و کودکان امروز آینده سازان فردا خواهند بود. تصور اینکه دنیای فردا بدون کودکان چگونه دنیای خواهد بود؟ غیر قابل تصور می باشد و امکان ناپذیر می باشد . پس برای فردا کره خاکی باید فکر جدی کرد و داشتن کودکان سالم و قوی باعث استمرار زندگی بر روی این کره خاکی می باشد 2 – از نظر فیزیو لوژی : کودکان به خاطر ساختار فیزیولوژی بدنشان که در دوران خردسالی و نوجوانای در حال شکل گیری می باشد می توانند در این دوران با کمترین نارسای نسبت بعضی مواد غذای ؛ ویتامینها ؛ پروتئین و یا حتی ورود سموم به بدنشان بسیار آسیب پذیر باشند یا در معرض خطر قرار به گیرند اگر آنان در بلند مدت بعضی از محیط آلوده یا نا سالم قرار بگیرند به مرور بدنشان واکنش نشان داده و حتی این واکنش در شکل ظاهری بدن نمایان شود اگر کودکان در محیط های کم نور ویا پر سر صدا قرار بگیرند به مرور به کم سوی چشم و نابینای و یا ناشنوای وکری مبتلا گردند و در محیط های اسیدی و یا آلودگی های مختلف نیز به انواع و اقسام بیماری های ریوی وسرطان خون مبتلا می شوند و اگر در محیط های کار سنگین مشغول به کار شوند به خمیدگی ستون فقرات و یا کجی استخوانها مبتلا شوند ولی اگر آنان در محیط های سالم خوش آب هوا و بدون سر وصدا و با نور کافی رشد کنند در آینده مردان و زنان قوی و سالم خواهند بود 3- از نظر روانی : کودکان باید از آینده خود امیدوار باشند اگر آن در دوران رشد و بلوغ اگر آنان در دلهره و اضطراب باشند و یا همیشه در این فکر باشند که ممکن است در جای حق آن مورد تعرض قرار می گیرد در رشد و بلوغ این کودکان اختلال وارد می شود و آن کودکان ترسو و بزدل می شوند و همیشه با یاس و نا امیدی زندگی می کنند و در سیستم ایمنی بدن آنان اختلال وارد می شود و چون بزرگ می شوند انسانها مریض و وسواس می باشند حال اگر کودکانمان بعلت انواع آلودگیهای زیست محیط هر روز در تهدید باشند و هر روز به آنان القا شود که همه چیز آلوده می باشد و یا اینکه به آنان القا شود اگرفلان آلودگی وجود داشته باشد و رفع نگردد شما به فردا روز به فلان مریضی مبتلا می شوید آیا این کودکان که جوانان آینده می باشند از نظر روانی نمی توانند دارای عقده های درونی باشند که در سرنوشت آنان تاثیر شدید داشته باشد 4 – از نظر فرهنگی : از قدیم گفته اند که کودکان مانند یک لوح پاک هستند که هرکسی می تواند بر این لوح مطلبی بنویسید و خیلی از این نوشته ها شاید امروز پاک شود ولی در آینده می تواند در ذهن کودک که به یک جوان برومند تبدیل شده است دو باره تداعی شود اگر امروز به کودکان خود بیاموزیم که که مثلا" کمربند ایمنی ببند و یا به او بگویم که زباله خود را در سطل آشغال بی اندازدو یا به ایشان گفته شود که کاشت درخت برای آینده کره زمین لازم است ایشان در بزرگسالی نیز به این افکار اعتقاد خواهد داشت ولی اگر در برابر همین کودک دروغ مصلحتی گفت و یا با ریختن زباله در مکانهای عمومی و یا آلوده کردن محیط زیست او را به این امور بی توجه کرد در بزرگسالی او نیز این فعالیتها را انجام خواهد داد لذا باید در صورت امکان از نوشتن مطلب خلاف و ناگوار بر روی لوحه ذهن کودکان خود خود داری کنیم که او فکر خواهد کرد که این امور صحیح است و در آینده بسیار سخت خواهد بود که واقعیت ها را به ایشان نشان داد 5 – از نظر علمی : علم محیط زیست را به کودکان خود در مدارس و به وسیله کتابهای درس یا صحبت های معلمین محترم و یا در قابل کتابهای داستان و یا به روشهای نمایشی به کودکان بیاموزیم و از آنان بخواهند به روش علمی و یا کارهای گروهی نسبت به رفع مشکلات محیط زیست اقدام کنند و یا از آنان بخواهیم به روش علمی با ساخت تجهیزات علمی جهت رفع مشکلات محیط زیست اقدام شود در پایان باید دوباره به این نکته اشاره کرد همه تلاش انسانها مومن ؛ آگاه ومسئول پرورش کودکانی سالم و تنومند است پس برای سلامتی آنان باید تلاش کرد و روز 16 مهر فقط یک سمبل برای کودکان می باشد که در این روز بیشتر از روزهای دیگر به کودکان خود احترام بگذاریم و بیشتر روزهای دیگر فعالین زیست محیطی برای سلامتی آنان جهت رفع آلودگی های زیست محیطی تلاش کنند

هیچ نظری موجود نیست: