۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

روز کارگر بر همه کارگران حافظ محیط زیست مبارک باد

یازدهم اردیبهشت که به نام روز جهانی کارگر نام گذاری شده است روزی است که باید از زحمات و تلاش کار آفرینان این سر زمین تشکر و قدردانی کرد زیرا این کارگران چه در صنف خدماتی و چه در صنف تولید و صنعت با مهارتهای کاری و خدماتی خود کمک شایانی به سلامتی محیط زیست این مملکت انجام می دهند.
جنب جوش صبحگاهی
هر روز صبح خیلی زود که برای رفتن سرکار از کوچه و پس کوچه های شهر تهران عبور می کنید همیشه شاهد فعالیت و جنب و جوش کارگرانی هستید که لباسهای نارنجی به تن دارند و هر کدام از آنها مشغول به کاری می باشد یکی در حال هل دادن گاری های پر از زباله است و دیگری یا با یک جارو بلند در حال رفت و رو پیاده روها می باشد و آن یکی دیگری با بیل در حال نظافت و گشودن پل و کانالهای آب از زباله می باشد. این قشر زحمت کش جامعه درست در زمانی که اکثر مردم شهر در خواب شیرین صبحگاهی هستند آنان با جابجائی زباله تولید شده توسط همین مردم باعث تمیزی و نظافت شهر می باشند. آنان با به خطر انداختن سلامتی خود و روبرو شدن با انواع آلودگی ناشی از کار با زباله ؛ سلامتی خود را به خطر می اندازند تا سلامتی شهر محفوظ بماند.

یک خاطره
چند سال پیش در یکی از کارگاه آموزشی زیست محیطی که توسط یکی از اساتید به نام برگزار شد وقتی صحبت از ارزش شغلی کارگران خدماتی شهرداری شد ایشان جهت مهم بودن شغل شریف این عزیزان از حاضرین در کلاس خواست که چشمان خود را ببندید و پس از بستان چشمان حاضرین از آنان خواست به این موضوع فکر کنند که اگر یک روز زباله های شهری توسط کارگران زحمتکش شهرداری جمع آوری نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ایشان در همان حال از اعضای کلاس خواست که دوباره به این موضوع فکر کنند که اگر برای یک هفته این زباله ها شهری جمع آوری نشود چه می شود ؟ در ادامه کلاس ایشان برای سومین بار از حاضرین خواست پیش از آنکه چشمان خود را بگشایند به این موضوع برای بار سوم فکر کنند که اگر زباله ها شهری به مدت یکماه در شهر باقی بمانده چه اتفاقی خواهد افتاد؟بعد از گشودن چشمها ایشان از حاضرین خواست که افکار خود را در مورد این اتفاقات برای دیگران باز گو کنند چیزی حدود به قریب به اتفاق حاضرین به این نتایج دست یافته بودند که شاید برای یک روز عدم جابجائی زباله های شهری برای شهر اتفاق خاصی نی افتد. ولی تصور اینکه زباله های شهری برای یک هفته در گوشه و کنار شهر از جمله در کوچه وخیابان بمانند و زباله ها تل انبار شده شهر که موشها ؛ سوسک ها و حشرات موذی دیگر از سر کول این زباله بالا می روند برای حاضرین در کلاس اصلا" خوشایند نبود . ولی برای یک ماه ؛ دیگر این حالت اصلا"قابل تصور نبود زیرا در صورتیکه زباله های شهری به مدت یک ماه در شهر تل انبار شوند و هر روز به این زباله ها مقدار دیگری زباله اضافه شود وحشت ناک بود آنان می گفتند که فقط بوی این زباله ها باعث فراری مردم از شهر می شود و اگر کسی نتواند از شهر خارج شود در اثر بوی تعفن زباله و انتشار انواع مریضی ها پیش از یکماه بدرود حیات گفته و تازه جسد انسان اگر برای چند روز روی زمین بماند خود متعفن ترین بوهای را خواهد داشت که در شهر می پیچد.

فرهنگ برخورد با خانواده های کارگران خدماتی باید اصلاح شود

متاسفانه بعلت بعضی از بی فرهنگ ها در جامعه ؛ بعضی از مردم نسبت به شغلها همچون نظافتی چی و سپوری و مرده شوری رفتار بدی از خود نشان می دهند و حتی گاهی کار به جای می رسد که فرزندان این عزیزان از گفتن شغل پدرانشان خجالت می کشند و گاهی این فرهنگ بد؛ زندگی را برای این عزیزان زجر آور می کند . مثلا" اگر پدر یکی از دانش آموزانی که در حین فعالیت روزانه خود به جمع آوری زباله است با فرزند خود روبرو شود به خاطر اینکه فرزندش بعد در مدرسه مورد تمسخر همکلاسهایش قرار نگیرد از سلام و علیک با فرزند خود داری می کند و پدری که باید مورد احترام جامعه باشد این چنان مورد کم لطفی قرار می گیرد.

یکی از نهاد های که می تواند در این مورد به فرهنگ سازی در میان مردم نسبت به  جلو گیری به بی احترامی به این قشر زحمت کش ؛ کمک کند صدا و سیما می باشد که متاسفانه در اکثر این فیلمها بدترین توهین ها و بی احترامی ها به آنان می شود . لذا پیشنهاد می گردد صدا و سیما در هنگام ساخت سریالها و فیلمها به جای توهین به آنان و پایین آوردن ارزش کاری این عزیزان با انتخاب هنرپیشه خوش نام در این نقشها و همچنین با ارزش نهادن به شغل این عزیزان این فرهنگ بد را از ذهن جامعه پاک نمایند.

ضمن تبریک این روز به همه کارگران زحمتکش که چرخ صنعت کشور با کار و تلاش آنان به چرخش در می آید و همچنین تبریک به همه کسانیکه با لباسهای نارنجی ؛ شهر محل زندگی ما را پاکیزه نگه می دارند تا من و خانواده ام در کمال سلامت و آرامش زندگی کنیم .

هیچ نظری موجود نیست: