۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

در حاشیه واگذاری مدیریت بحران آلودگی هوا به باد

با توجه به سالها تلاش و فعالیت سازمانها و ارگانها مرتبط به آلودگی هوا؛ خدا را شکر که باد است اگر بادی وجود نداشت شاید تا امروز خیلی ها در میان ما نبودند. تقریبا می‌توان گفت به طور میانگین روزهای خطرناک و بحرانی به صورت میانگین کاهش پیدا کرده اما روزهای ناسالم روند صعودی داشته و تا امروز 38 روز در وضعیت ناسالم بودیم و اساسا در 365 روز سال 80 درصد روزها در وضعیت ناسالم قرار دارد. محمد هادی حیدرزاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «فردا» گفت: طی آبان امسال، بالغ بر 4 هزار و 500 نفر بر اثر سکته قلبی در تهران فوت شده و 80 درصد این فوت‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم با آلودگی هوا در ارتباط بوده است. بحران آلودگی هوا مهم‌ترین بحران زیست محیطی پایتخت است و نیازمند عزم جدی است. رئیس ستاد هوای پاک شهرداری تهران با تاکید بر حمایت جدی دولت نسبت به اجرای سریع اهداف تبصره 13 به ویژه در بخش گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهارداشت: خوشبختانه با حمایت‌های اخیر دولت طی هفته‌های اخیر نسبت به محقق ساختن بخشی از اعتبارات تبصره 13 در این بخش، مهم‌ترین گزینه مورد توجه شهرداری برای کاهش و کنترل آلودگی هوا در کوتاه مدت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و گسترش حمل و نقل عمومی است. حیدرزاده خاطر‌نشان کرد: مدیریت شهری تهران قطعا به تنهایی نمی‌تواند فعالیت‌های پیشگیرانه داشته باشد و در این زمینه نیازمند حمایت قاطع و جدی دولت است کما اینکه تا‌کنون حرکت جدی در جهت پیگیری مواد طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران صورت نگرفته است. وی با انتقاد از عدم مدیریت دقیق در این امر کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: اگر امسال تعداد روزهای بحرانی کاهش یافته به دلیل مدیریت کارامد نبوده است این مسئله به وزش باد مربوط می‌شود که امسال وزش باد به نحوی بود که شاهد آلودگی کمتر هوا بودیم. مشکل اساسی مدیریت آلودگی هوا این است که کار به باد سپرده شده است. اگر وزش باد مناسب بود آلودگی هوا کم می‌شود و اگر نامناسب بود آلودگی هوا افزایش می‌یابد و در این زمینه مدیریت چندان تاثیری ندارد. چون برنامه جامعی وجود ندارد و ارگان‌ها سلیقه‌ای کار می‌کنند. مشاور زیست محیطی شهردار تهران یادآور شد: منابع متحرک 80 درصد در آلودگی هوای تهران نقش دارند، لذا باید در زمینه کنترل این بخش مدیریت تقاضا، واقعی کردن قیمت سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی را بطور جدی مورد توجه قرار داد. حیدرزاده ادامه داد: علاوه بر این، تعدادی اتوبوس با استاندارد یورو 2 و CNG سوز به ناوگان حمل و نقل شهری تهران افزوده می‌شود ضمن اینکه برای بهبود وضعیت سوخت مورد استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی با همکاری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یک حرکت مطالعاتی انجام شده که نتیجه این مطالعات در هفته هوای پاک اعلام می‌شود. وی همچنین با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت و درمان در ارائه آمار مرگ و میر و بروز بیماری‌ها در کاهش آلودگی هوا گفت: اعلام وضعیت آلودگی هوا به عهده وزارت بهداشت است. قرار بود در 29 دی سال 87 وزارت بهداشت آمار دقیقی در خصوص میزان مرگ و میر تلفات ناشی از آلودگی هوا دهد که تا امروز بری از این آمار نیست. مجلس نیز در این باره سازمان‌ها را مجبور به این کار نمی‌کند. حیدرزاده با اشاره به عدم برنامه مدیریتی و نظارتی در این باره افزود: مشی ارگان‌های مختلف در موضوع آلودگی هوا مشخص نیست و در صورت کم کاری هیچ سازمان مسئولی نیست که به آنها تذکر دهد. ارگان‌های ذی‌ربط و مسئول در کاهش آلودگی هوا باید بدانند که اگر هرکدام از نهادهای مسئول نتوانستند در این امر موفق باشند باید به آنها تذکر دهند. در وزارت بهداشت نیز نظارت راهبردی در این زمینه وجود ندارد. وی در پایان با پیش‌بینی نمودن موفقیت ریاست جدید سازمان محیط زیست گفت: به نظر می‌رسد ریاست سازمان حفاظت محیط زیست دولت دهم یعنی آقای محمدی‌زاده موفق‌تر و کارآمدتر از سازمان محیط زیست دولت نهم عمل باشد. این را از منش و رویه ریاست سازمان از زمانیکه عهده دار این سمت شدند می‌گویم. ایشان توانست مقام ریاست جمهوری را برای مراسم روز هوای در یک اقدام نمادین دعوت کند که این عمل نشان از قدرت و تسلط در کار ایشان را نشان می‌دهد. این همان مسئله‌ای بود که در ریاست گذشته سازمان شاهد آن نبودیم.

هیچ نظری موجود نیست: