۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

سهم تهران از هواي پاك، 21 روز

براساس تازه ترين آمار مركز كنترل كيفيت هوا تهران از سال جاري تا شنبه 19 ديماه داراي يك روز هواي خطرناك، يك روز هواي بسيارناسالم، 35 روز هواي ناسالم، 237 روز هواي سالم و تنها 21 روز هواي پاك داشته است. هواي تهران به گزارش ميراث خبر براساس اين آمار تنها 7 درصد از هواي تهران پاك بوده است. بيشترين ميزان هواي پاك مربوط به ماه آذر است كه شامل 9 روز مي‌شود و ماه فروردين كه 4 روز هواي پاك داشته است. در ديماه امسال تاكنون تهران دو روز هواي پاك داشته است. براساس اين آمار آلوده ترين ماه سال تيرماه بوده كه يك روز خطرناك، يك روز ناسالم و هفت روز بسيار ناسالم داشته است. در اين هيچ روزي تهران شاهد هواي پاك نبوده است. براساس امار مركز كنترل كيفيت هوا تهران در ماه‌هاي فرودين، ارديبهشت، مهر، آبان، آذر و دي شاهد هواي پاك بوده است. اما در فصل گرم سال از ماه خرداد تا شهريور هواي تهران بسيار ناسالم بوده است. قرارداشتن32 روز هواي پايتخت در شرايط ناسالم باعث نگراني كارشناسان شده است. تعداد روزهاي ناسالم پايتخت در حالي به 35 روز رسيده که بر اساس استانداردهاي سلامتي انسان تنها يک روز در طول سال مي تواند در شرايط ناسالم قرار گيرد. سرنوشت برنامه جامعه كاهش آلودگي هوا از چندسال قبل يک برنامه ده ساله براي مبارزه با آلودگي هواي تهران آغاز شد و در اين باره طرح جامعي از سوي محيط زيست براي كنترل آلودگي هوا بسياري از کارشناسان امر و مردم نيز اين موضوع را به خوبي حس کرده اند که هنوز نهاد مشخصي بعنوان متولي امر مبارزه با آلودگي هوا وجود ندارد و تقريبا همه اين نهادها در اجراي اين مهم از خود سلب مسئوليت مي کنند. تنها اقدام جدي آنها اعلام وضعيت هشدار و درخواست عدم حضور سالخوردگان، کودکان و بيماران در خيابانها يا تعطيلي مدارس به علت افزايش آلودگي است. يوسف رشيدي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران مي‌گويد: شرايط هواي تهران روز به روز به مرحله بحراني نزديك‌تر مي‌شود. وي با بيان اين مطلب عنوان كرد: كميته اضطرار آلودگي هواي تهران تنها در مواقعي كه شرايط پايدار در آسمان تهران استقرار مي‌يابد و يا آلودگي در شرايط خاصي باشد تشكيل جلسه مي‌دهد. وي افزود:مسئولان براي رفع آلودگي، جدي نيستند و عزم جدي براي مهار آلودگي ندارند. رشيدي افزود: آلودگي هوا در اولويت كار مسئولان نيست. مسئولان دغدغه‌هاي ديگري مانند مشكلات اقتصادي دارند اما براي حل بحران آلودگي هوا، با وجود برنامه جامع كاهش آلودگي هوا هيچ عزمي براي اجراي آن ندارند. اين در حالي است كه اميرفاتح وحدتي وضعيت كنترل هواي تهران را خوب ارزيابي مي‌كند و معتقد است كه كارهاي مهمي از جمله استاندارد محيط زيستي خودرو، حذف سرب از بنزين، گازسوز كردن خودروهاي عمومي، مصوبه حمل و نقل انجام شده است. به گفته وي با آنكه كارهاي انجام شده به كندي انجام مي‌شود اما جلوي گسترش بيشتر گاز منواكسيد كربن گرفته شده است. معصومه ابتكار عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز پيش از اين از اجرايي نشدن برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران انتقاد كرده بود.به گفته وي قرار بود طي يك دوره 10 تا 15 ساله كيفيت هواي شهر تهران به سطح استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني برسد. ابتكار گفته بود: در سال 1383 طرح بازنگري برنامه جامع كاهش آلودگي هوا به‌منظور بررسي بازخورد اقدامات انجام شده تهيه شد ولي متأسفانه تاكنون در هيچ مرجعي به تصويب نرسيده و به تبع آن به اجرا در نيامده است. علاوه بر آن طي سال‌هاي اخير پيشرفت يا حتي تداوم محورهاي اين برنامه به دست فراموشي سپرده شده است. مرگ 27 تهراني بر اثر آلودگي هوا آمارهاي سال گذشته نشان مي‌دهد روزانه 27 تهراني بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست داده‌اند. براساس اعلام مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست هم تنها در آبان‌ماه امسال 3600 نفر بر اثر آلودگي هوا در تهران جان باخته‌اند. براساس آمار ارائه شده از سوي بانک جهاني در مورد خسارات ناشي از آلودگي هوا در ايران، دولت ايران در سال 2006 متحمل پرداخت 8 ميليارد دلار خسارت بابت آلودگي هوا شده است. اين رقم در سال 2004، 8/7 ميليارد و در سال 2001، 1/7 ميليارد دلار بوده است. طبق برآورد‌هاي اين بانک، خسارت سالانة آلودگي هوا در سال 2016 ميلادي به 16 ميليارد دلار مي‌رسد. مطالعات بانک جهاني نشان مي‌دهد سالانه مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در ايران حدود پنج هزار و صد ميليارد ريال، شيوع امراض حدود چهار هزار و صد ميليارد ريال، هزينه‌هاي بيماري دو هزار و صد ميليارد ريال خسارات در پي داشته است. در آمار ارائه شده توسط بانک جهاني آلودگي هوا چهارمين عامل مرگ و مير در جهان به شمار آمده است. بر همين اساس خسارت مرگ و مير ناشي از آلودگي هواي شهري در ايران، سالانه ششصد و چهل ميليون دلار معادل پنج هزار و يکصد ميليارد ريال يعني 57/0 درصد از توليد ناخالص داخلي است. همچنين خسارت هاي ناشي از درمان بيماري هاي ناشي از آلودگي هواي شهري پانصدو بيست ميليون دلار معادل چهار هزار و يکصد ميليارد ريال و 46/0 درصد از توليد ناخالص داخلي در سال است. بر پايه اين گزارش بيماري‌هاي ناشي از آلودگي هواي شهري نيز سالانه 260 ميليون دلار معادل دو هزار و يکصد ميليارد ريال و 023/0 درصد از توليد ناخالص ملي به اقتصاد ايران خسارت وارد مي‌کند. بنزن منشا ناشناخته آلودگي هواي تهران در حالي که تا به امروز تصور مي‌شد آلودگي‌هايي مانند مونواکسيدکربن مهم‌ترين آلاينده هواي تهران را تشکيل مي‌دهد، اما يافته‌هاي جديد نشان داده که بنزن خطرناک‌ترين ترکيب آلاينده‌ هوا بوده و موجب بروز سرطان خون و بيماري‌هاي مرتبط با آن است. بنزن، ترکيبي بسيار خطرناک بوده که به سرعت تبخير مي‌شود و ماده‌اي خوشبو است که در بنزين توليد داخل به مقدار زيادي وجود دارد اين ماده همچنين درصنايع پلاستيک، رزين و نايلون‌سازي‌ نيز به کار مي‌رود. مقدار موجود بنزن در هواي تهران5/2 برابر استاندارد‌هاي جهاني است. شهروندان اين مناطق به دليل ميزان بالاي آلاينده بنزن که يکي از آلاينده هاي سمي و بسيار خطرناک موجود در هوا است، هواي سمي و بسيار خطرناک تري را نسبت به ديگر شهروندان تنفس مي کنند. عامل اصلي به وجود آمدن آلاينده بنزن، بخارات ناشي از مصرف بنزين است که متاسفانه در ايران کنترلي بر اين بخارها که ناشي از فعاليت پمپ هاي بنزين و خودروها است وجود ندارد. او با بيان اينکه در زمان حاضر از 18 ايستگاه سنجش کنترل کيفيت هواي تهران 5 ايستگاه توان اندازه گيري بنزن موجود در هوا را دارند. حد استاندارد اروپا براي آلاينده بنزن موجود در هوا پنج ميکروگرم در مترمکعب و در ژاپن سه ميلي گرم بر مترمکعب است در حالي که در اين پنج منطقه آلوده تهران بالاترين ميزان بنزن موجود در هوا 150 ميلي گرم بر متر مکعب و کمترين ميزان 50 ميلي گرم در متر مکعب است.

هیچ نظری موجود نیست: