۱۳۸۸ اسفند ۱۰, دوشنبه

خاطرات زیست محیطی : یادی از مرحوم حسین ابوالحسنی (3)


درزمستان سال 1378 اولین باری بود که با خانواده در جشن درختکاری شرکت می کردیم. این برنامه به دعوت دفتر مشارکت های سازمان جنگلها ومراتع و آبخیزداری روز جمعه پس از پانزده اسفند و به درخواست جبهه سبز ایران از اعضا ؛ به عرصه کاشت درخت در منطقه سرخه حصار اعزام شدیم . آن سال در منطقه سرخه حصار یک عرصه بزرگی را برای درختکاری تشکل های زیست محیطی اختصاص داده بودند تا در آن عرصه درخت بکارند. تعداد نفرات شرکت کننده در جشن درختکاری به قدر زیاد بود که که قابل شمارش نبود (شاید بالای دو هزار نفر) در حین کاشت درخت بودیم که یک جمعیت زیادی خانم و آقا که اکثر آنان سالمند بودند وارد عرصه شدند در میان این جمعیت یک آقا و خانم خیلی مسن حضور داشتن که این جمعیت خیلی به آنها احترام می گذاشتن پس از گذشت چند دقیقه آن جمعیت متفرق و پراکنده شدن و هر کسی به دنبال کاشت درخت رفت . این خانم و آقا مسن نیز در کنار ما مشغول کاشت درخت شدن تا اینکه من پلاکارد جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست را دیدم چون شناخت قبلی از آنان داشتم تازه فهمیدم این خانم کهن سال سرکار خانم دکتر ملاح مدیر عامل جمعیت و آن آقای مسن شوهر خانم ملاح آقای ابوالحسنی هستند. آنان با چه صفای درخت می کاشتن . خانم ملاح در نگه داشتن و یا آب دادن درخت به مرحوم ابوالحسنی که با بیل پای درخت خاک می ریخت کمک می کرد تا اینکه آقای ابوالحسنی از تانکر حمل آب یک دبه آب برداشت من رفتم به ایشان کمک کنم که اواز کمک کردن من به ایشان امتناع کرد و از من تشکر کرد و با مهربانی فراوان پریسا که سه سال نیم سن داشت با خودش پیش خانم ملاح برد من از فاصله دور ناظر کار آنان بودم چنان گل می گفتن و گل می شنیدند که من فقط شاهد خنده بلند پریسا بودم این اولین آشنای ما با کهن مرد و زن طبیعت ایران بود که بعدا" به یک دوستی صمیمی تبدیل شد پس از پایان جشن درختکاری و روز بعد در صفحه اول روزنامه ها به جای درج اخبار درختکاری سخن انتقادی آیت الله خزعلی را که از حضور مشترک خانم ها و آقایان در جشن درختکاری را منشر کرده بودند.

  





در این چند سالی که با آقای حسین ابوالحسنی دوست بودم همیشه از کاشت درخت صحبت می کرد و ایشان شاید در ایام عمر خود تعداد خیلی زیادی درخت کاشته باشد

ولی با کمال تاسف در پاییز امسال آقای ابوالحسنی دعوت حق را لبیک گفتند و به دیدار حضرت حق شتافتن ایشان آنقدر به کاشت درخت احترام می گذاشت که وصیت کرده بود پس از فوت ایشان در مراسم هفتم و چهلم ایشان درختکاری شود که این وصیت توسط جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست ؛ دوستان و خانواده ایشان در کنار خانم دکتر ملاح عملی شد.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد

در مورد مراسم روز درختکاری سال 1378 مطلب دیگری نوشته خواهم نوشت .

۲ نظر:

حسام الدين گفت...

خدا رحمتشان كند
مردم بزرگي بود و همسري شايسته براي لقا جون
اميدوارم كه امسال بشود باز هم لقا جون را در برنامه درختكاري ملاقات كرد

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

با سلام خدمت حسام الدین
خانم ملاح در برنامه حضور دارند و قرار است یادبودی برای اقای ابوالحسنی نیز برگزار شود