۱۳۸۸ اسفند ۱۳, پنجشنبه

مرحوم دکتر تقی ابتکار تلاش گر عرضه محیط زیست در چهل سال اخیرکشور ایران

طبق دعوتنامه ارسالی باید در مورخه 11/12/1388 جهت شرکت در مراسم بزرگداشت مرحوم ابتکار شرکت می کردم .لذا روز سه شنبه بعد از اتمام کار روزانه از حدود ساعت پنج بعداز از میدان نوبنیاد به دنبال خیابان اقدسیه ؛ کوچه ناز و رستوران نرگس می گشتم تا آنجا را ا پیدا می کنم . حدود ساعت پنج و نیم وارد رستوران نرگس می شوم و اولین مهمانی هستم که وارد تالار می شوم در هنگام ورود خانمها ابتهاج ؛ سلامی ؛ خواجه وندی و جرنگی در تالار حضور دارند و مثل همیشه در حال تلاش و کوشش جهت آماده کردن سالن هستند. پس از گذشته 20 دقیقه مهمانان بعدی یکی یکی از راه می رسند در این حین یک خانم سالخورده در حال دوندگی است که تازه می فهم ایشان خانم برزگری همسر مرحوم دکتر تقی ابتکار می باشند با آن سن بالا ولی جهت برگزاری مراسم خیلی تلاش می کرد .
حدود ساعت شش سرکار خانم دکتر ابتکار ( خاتون سبز ایران ) از راه می رسد و مثل همیشه گرم و صمیمی با همه سلام و احوال پرسی می کند. منتظر برگزاری جشنواره می مانم یکی از خبرنگار محیط زیست از راه می رسد و بنده را به دوستانش معرفی می کند آنان پس از شنیدن نام بنده با من سلام علیک می کنند اکثر آنان را از طریق دنیای مجازی می شناسم یکی از آقایان به بنده اعتراض می کند و دلیل این اعتراض به سن بنده می باشد ایشان تا آن لحظه فکر می کرده بنده یک شخص مسن هستم ولی اینکه من 45 سن در حضورش ایستاده ام تعجب می کند .
مهمانان دیگر مانند جناب آقای دکتر نجفی عضو شورای شهرتهران ؛ خانم ببران ؛ خانم معروفی ؛ خانم لاهوتی و دیگران در سالن حضور دارند و ناگهان همه نگاه به سمت در ورودی تالار بر می گردد مهمان اصلی در حال پیاده شدن از ماشین می باشد ایشان سید خندانی است که در دو دوره ریاست جمهوریش به محیط زیست کمک های شایانی کرده است 
بله دکتر سید محمد خاتمی از راه می رسد
دور ایشان شلوغ می شود همه دوست دارند که با ایشان  احوالپرسی کنند و ایشان با کمال متانت با همه احوالپرسی می کند. ایشان را به سمت مبلی که برای ایشان از قبل مهیا شده است هدایت می کنند ولی ایشان از نشستن به روی مبل خود داری می کند و از در خواست خانم ابتکار و خانم برزگر برای نشستن بر روی مبل امتناع می کند و ایشان بر روی یک صندلی های معمولی که بقیه حاضرین استفاده می کنند می نشیند .  افراد حاضر در سالن به نوبت در کنار ایشان می نشیند و عکس یادگاری می گیرند.

تا اینکه قاری قرآن در پشت تربیون به قرائت قرآن مجید می پردازد و مراسم رسما" آغازشود بعد از تلاوتی چند از کلام خدا سرکار خانم ابتهاج در پشت تربیون قرار می گیرد و با خواندن اشعاری از حافظ و سهراب سهپری و خوشامد گوئی به مهمانان از سرکار خانم ابتکار دعوت می کند که جهت خیر مقدم گوئی و سخنرانی به جایگاه سخنرانی بروند که در همین زمان جناب آقای مصطفی محقق داماد وارد تالار می شود .




خانم ابتکار با قرار گرفتن در پشت تربیون و با خیر مقدم گوئی خدمت مهمانان از حضور آنان در مراسم اهدائی جوایز دکتر ابتکار تشکر می کند و سپس ایشان با بیان بعضی از خاطرات پدر مخصوصا" پی گیری جهت گنجاندن اصل 50 قانون اساسی و همچنین خاطرات 16 آذر ایشان می پردازد ایشان می گوید در سی سال پیش که اصل 50 قانون اساسی نوشته شد خیلی از کشورها از داشت قوانین زیست محیط در قانون اساسی محروم بودند و این قانون چنان جامع می باشد که پس از سی سال هنوز مترقی می باشد وايران جز اولين كشورهايي است كه در قانون اساسي خود اصل مترقي‌اي در رابطه با محيط زيست دارد.
پس جناب دکتر دبیری به نمایندگی از هئیت دوران طی سخنانی نتیجه رای هئیت دوران در سال 1388 اعلام نمود که از حوزه مطبوعات روزنامه اطلاعات‏‌، از حوزه خبرنگاران سه نفر از خبرنگاران فعال در حوزه محيط زيست ،‏ و از تشکلهای زیست محیطی يكي از روساي سازمان هاي مردم نهاد و دو تن از پژوهشگران فعال در عرصه محيط زيست تقدير شد.


سپس آقایان خاتمی و محقق داماد و خانمها برزگری (همسر مرحوم ابتکار ) و خانم ابتکار جهت اهدائی جوایز به جایگاه اهدائی جوایز رفتن. در مراسم امسال جايزه محمد تقي ابتكار روزنامه اطلاعات كه در زمينه اطلاع رساني زيست محيطي تلاش قابل توجه داشته و در عرض يك سال گذشته نزديك به هزار مقاله خبر و اطلاع رساني زيست محيطي به چاپ رسانده است شايسته دريافت لوح تقدير شد.
نگار حسيني‏‌ و مريم نظري خبرنگاران فعال در حوزه محيط زيست استان تهران و بهار فرجي خبرنگار فعال در حوزه محيط زيست استان سمنان كساني بودند كه امسال توسط مركز صلح و محيط زيست شايسته دريافت لوح تقدير و يك سكه بهار آزادي شناخته شدند.
در اين مراسم همچنين از دكترحسين كنعاني مقدم به دليل حضور مجدانه و طولاني در جبهه هاي دفاع مقدس با علاقه مندي به محيط زيست و تلاش و نوآوري كه در اين زمينه انجام داده اند تقدير شد.
جايزه دكتر تقي ابتكار امسال به پژوهشگر نمونه دكتر خسرو اشرفي عضو هيات علمي دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران به خاطر فعاليت هاي علمي در زمينه كاهش الودگي هوا و به پژوهشگر نمونه دكتر حسن قهاري عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي به خاطر پژوهش در زمينه تنوع زيستي اعطا شد.
اعضاي هيات داوران امسال جايزه دكتر تقي ابتكار حسن صدوق، فرهاد دبيري، علي مجتهد شبستري، يوسف حجت و دكتر صديقه ببران بودند كه در اين مراسم از آنها نيز تجليل شد.

سپس دکتر سید محمد خاتمی جهت سخنرانی به جایگاه سخنرانی رفتند و سخنان خود را با تشکر از برگزار کنندگان این برنامه شروع کردند ایشان طی سخنانی با بیان این جمله که دل انگیز ترین کلمه ؛ کلمه صلح می باشد ایشان با بیان اینکه محیط زیست یک موهبت الله است که باید جهت حفظ آن تلاش کنیم ایشان فراموش کردن خدا را مصیبتی بزرگ دانست
ایشان طی سخنانن با اشاره به روحیه انسان ها، به نظریات مکاتب مختلف فکری و فلسفی در این زمینه پرداخت و با اشاره به دیدگاههای اسلام و پیامبر اکرم (ص) بر جوهره حقیقت جویی و صلح طلبی انسان ها که در درون آدمی نهفته است اشاره کرد. او یادآور شد که این صلح چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی از ضروریات رشد و پیشرفت بشری است. هم سلطه گران جهانی و هم کسانی که در سطح ملی به دنبال تشدید اختلاف و خشونت هستند هر دو در جهت خلاف سنت ها و عدل الهی حرکت می کنند آقای خاتمی یادآور شد که اهمیت صلح با طبیعت نیز کمتر از صلح با انسان ها نیست. جنگ با طبیعت، جنگی خانمانسوز و هستی برانداز است که متاسفانه در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.
آقای خاتمی از مرحوم ابتکار به نیکی یاد کرد و گفت آنچه از ایشان در خاطر دارم اینست که دکتر تقی ابتکار قهرمان صلح با طبیعت بود.
با پایان سخنرانی مراسم نیز پایان یافت ولی سلام و احوال پرسی با آقای دکتر خاتمی و گرفتن عکس یادگاری با ایشان توسط کسانیکه دیری به مراسم رسیده بودند ادامه داشت و تا هنگام سوار شدند سید محمد خاتمی حاضرین مراسم آقای دکتر خاتمی را بدرقه می کنند و او خندان دوباره سوار ماشین می شود و می رود.
سپس خانم دکتر ابتکار و مادر گرامیشان در جلوی درب و در هنگام خروج مهمانان از زحمات حضور همه مهمانان نفر به نفر تشکر می کنند. در هنگام خروج از تالار از اینکه پس از چند سال این شب برایم خاطره انگیز شد خوشحال می باشم .
به گزارش وبلاگ خانم ابتکار از سال 1379 که پدر دنیا را بدرود گفت، مادر جایزه ای را به نام وی اختصاص داد. این جایزه در سال های نخست از سوی فرهنگستان علوم که پدر عضو پیوسته آن بود به کسانی که در زمینه محیط زیست فعالیت های شاخص داشتند اهدا شد و از سال 1384 با تاسیس مرکز صلح و محیط زیست، این کار را مرکز برعهده گرفت.
اكنون 10 سال است كه جايزه” تقي ابتكار” استادي كه سالها در جهت بهبود وضعيت محيط زيستي كشور تلاش كرد به فعالان حوزه محيط زيستي اعطا مي شود. فعاليت هایي که از طريق آن افراد می‌توانند در جایزه تقی ابتکار شرکت کنند، شامل ابداعات، اختراعات و طرح هايي است كه برای جلوگيري از آلودگي يا تخريب محيط زيست باشند، همچنین خلاقيت ها و ابتكاراتي كه با اجراي آن آلودگي و تخريب محيط زيست كاهش پيدا كند، به علاوه طرح هاي علمي كه موجب نجات گونه هاي كمياب و در معرض خطر انقراض گياهان و جانوران شود و در نهایت فعاليت هايي كه به سبب آن دانش زيست محيطي جامعه ارتقاء يافته و فرهنگ زيست محيطي در سطحي فراگير اشاعه يابد، فعاليت هايي است كه مي تواند منجر به دريافت جايزه تقي ابتكار شود.


۴ نظر:

اشکار گفت...

آقا حسین آقا گلپایگانی گل گلاب عطر بید مشک
ببینم این خاتون سبز شما همان سبزه رویی نبود که قانون شکار مقامات خارجی که منظور همان شیوخ عرب بود را پیشنهاد کرد که تصویب شد؟
برادر هم استانی من فکر نان باید بود حالا می خواهد فطیر باشد یا نان گرده بقیه چیز ها آب است و خیال است و سراب است البته بجز یک پیرزن پولدار برای ازدواج
حالا بین خودمان باشد بچه استان مرکز کتری نمی کند که بی فایده باشد چطور شد محیط زیستی شدی ولی هوای آلوده اراک که آن باغ های انگور عسگری را نابود کرد و کویر میقان را فراموش کردی؟
بپا برادر زیاد با این گوگوی مگور های اصلاح طلب نگرد یکهو دیدی که شما هم شدی کلنل سر عبدالطیف ثانی!!!
به یاد من یک شکم سیر آس ترخنه دوغ و آش همچی قاطی و فطیر خانگی باشیره انگور بخور و گیوه های سنجانی را پا کن

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب اشکار با سلام
1 -از اینکه به وبلاگم سر زدی و مطالب مرا می خوانی متشکرم
2 - واز اینکه فهمیدم هم استانی هستیم خیلی خوشحالم
3 -ولی درمورد خانم ابتکار:در ایران هیچ کس نیست که خطا نکند من نمی گویم که همه کارهای ایشان درست است ولی اگر شما فعال محیط زیست بودی و حدود 12 سال سرگذشت محیطی زیست را پی گیری می کردی می فهمیدی که فرق بین دوران خانم ابتکار و این دوره چقدر زیاد است همچنین از وقتی که ایشان عضو شورای شهر تهران شده است و با راه اندازی کمیته محیط زیست شورای پرداخته چقدر مسائل محیط زیست شهر تهران را پی گیری می کند
4 -متاسفانه مشکل محیط زیست اراک هم مثل مشکل محیط زیست سراسر ایران می باشد بنده هر کجای ایران که مشکل محیط زیست داشته باشد ناراحت هستم و امیدوارم روزی مشکلات محیط زیست سراسر کشور حل شود
5 - جناب اشکار من در تارنمای مهندس درویش از شما خواهش کردم که از این نوع ادبیات صحبت کردن استفاده نکنید و درست نیست و همچنین نمی دانم جناب آقای عبادی چه رفتاری داشته است که امروز ندارد ولی این را بدان هر کسی باید با افکار علنی در جامعه ظاهر شود مثلا" اگر کسی افکار چپ داشت با همان افکار خود سخن بگوید ولی اگر بخواهد در ظاهر راست باشد و ته دلش چپ باشد هم به خود جفا کرده و هم به جامعه چون در آن حالت منافقی بیش نیست
امیدوارم که همیشه سلامت باشی

امير سررشته داري گفت...

گزارشي كامل، جامع و واضحي بود. ممنون. در ضمن در مورد تفاوت بين دوران خانم دكتر ابتكار و وضعيت حاضر بايد گفت در حقيقت چيز قابل مقايسه اي وجود ندارد. در 5 سال گذشته حرفي براي گفتن نبوده است. اينگونه مي توان در نظر گرفت كه 5 سال در كشور جاي خال داريم. براي همه چيز. نه؟ ارادتمند

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب امیر
با تشکر از نظرات جناب عالی مطلبی در این مورد خواهم نوشت