۱۳۸۸ اسفند ۱۰, دوشنبه

خاطرات زیست محیطی : حضور موسوی لاری در جشن درختکاری (5)

مراسم کاشت درخت در "روز منابع طبیعی و سازمانهای مردم نهاد" که در روز جمعه واقع در هفته منابع طبیعی در سال 1378 با حضور آقای موسوی لاری که آن موقع وزیر کشور وقت بود برگزار شد.
بعد از دوم خرداد سال 1376 با توجه به مشارکت بالا مردم در انتخابات آن سال؛ مردم احساس کردند که باید حضورشان در فعالیت های اجتماعی بسیاربالاو چشمگیر باشد و از جمله مواردی که که در سالها پیش از سال 1376 در فعالیت های اجتماعی اتفاق افتاده بود مخصوصا" در حوزه محیط زیست بستر سازی جهت افزایش فعالیت های زیست محیطی در آن سالها بود چون به طور هم زمان دو اتفاق مهم باعث شد که مردم فعالیت های زیست محیطی روی بیاورند:



1 – به علت اینکه کشور جهت پیشرفت از سالهای 1340 به بعد در حرکت به سمت صنعتی شدن را آغاز کرده بود ولی متاسفانه به علت اینکه این صنعتی شدن بدون در نظر گرفتن مراحل توسعه پایدار بود ولذا در حین عبور از مرحله توسعه صنعتی تازه مشکلات زیست محیطی در کشور در حال نمایان بود.
2– هم چنین مردم جامعه احساس کرده بودند که باید جهت رفع بعضی از بحرانهای زیست محیطی در فعالیت های اجتماعی حضور پر رنگ تر داشته باشند .
لذا در آن سالها در حوزه فعالیتهای زیست محیطی چهار حرکت تاثیر گذار در جامعه تشکلهای زیست محیط ایران ظهور کرده بود که اینان در کنار هم به کمک بعضی از نهادی دولتی در حال شکل دادن به فعالیتهای زیست محیط بودند که چهار جریان عبارتند :
الف – انجمن حفظ محیط کوهستان: این انجمن از سالهای 1372 به بعد با حضور جمعی از جامعه کوهنوردان ایران که به محیط زیست کوهستان علاقه داشتن شکل گرفته است و بیشتر ماموریت سازمانی آنان حفاظت از محیط زیست کوهستان بود که از نظر حوزه فعالیت انجمن حفظ محیط کوهستان به عنوان یک نهاد مردمی با مشارکت " سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری ؛ سازمان محیط زیست ؛ شهرداری منطقه یک ؛ فدارسیون کوهنوردی وگروههای کوهنوردی ؛ کمیته ملی المپیک و سازمان ملل متحد" همکاری می کردند .
ب – جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست : این جمعیت نیز در سالهای 1374 و 1375 با حضور بعضی از بانوان شکل گرفته است که حوزه فعالیت آنان فرهنگسازی جهت حفظ محیط زیست در میان خانمها بود که اینان نیز به عنوان یک نهاد مردمی با سازمان حافظت محیط زیست ؛ شهرداری تهران ؛ سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری همکاری می کردند.
ج – جبهه سبز ایران: این تشکل زیست محیط در سالهای 1375 به بعد شکل گرفته است در حوزه محیط زیست شهری فعالیت می کرد؛ جبهه سبز ایران به عنوان یک نهاد مردمی با مشارکت و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست ؛ شهرداری تهران ؛ سازمان جنگلها و مراتع وآبخیزداری و سازمان ملل متحد همکاری می کردند.
د – انجمن آوای سبز: این انجمن از دانشجویان رشته های محیط زیست دانشگاهها تشکل شده بود و انجمن آوائی سبز به عنوان یک نهاد مردمی با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی جوانان همکاری می کردند.
این چها گروه از بینان گزاران اولیه تشکلهای زیست محیطی بودند اگر بعد از این چهار تا انجمن تشکلها یا انجمنها و جمعیت زیست محیطی در جای از ایران شکل گرفت یا از دل این چهار تا گروه بیرون آمد ( یعنی از این گروهها انشعاب کردند ) و یا با کپی برداری ازروی این تشکلها انجام شده است .
لذا حضور آقای موسوی لاری در برنامه جشن درختکاری درسالهای 1378 و 1379 نشانه حمایت دولت از فعالیتهای زیست محیطی بود و ایشان در مراسم اختتامیه سخنرانی نمودند.

هیچ نظری موجود نیست: