۱۳۸۹ شهریور ۲۴, چهارشنبه

فرصتي براي نفس كشيدن كوه‌هاي تهران

در گردهمايي تشكل‌هاي دوستدار كوهستان در دفتر شهردار ناحيه كوهستان در منطقه يك تهران اعلام شد، روزهاي 25 و 26 شهريور، 1، 2، 8 و 9 مهرماه جاري، هيات كوهنوردي استان تهران كليه كوه‌هاي اطراف تهران را پاكسازي مي‌كند.



ایلنا: ديروز جلسه در دفتر شهردار ناحيه كوهستان در منطقه يك تهران برگزار شد. در اين جلسه كه در آن تشكل‌هاي دولتي و غيردولتي دوستدار كوهستان شامل انجمن حفظ محيط‌ كوهستان، هيات كارگران استان تهران، هيات كوهنوردي استان تهران، كانون عالي گسترش فضاي سبز ايران، جمعيت زنان مبارز با آلودگي محيط‌زيست و جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي حضور داشتند، هماهنگي‌هايي براي پاكسازي كوه‌هاي اطراف تهران انجام شد. داستان از اين قرار است كه روز چهارم مهر روز جهاني كوهستان پاك است و هر سال در تمام نقاط دنيا گروه‌هاي كوهنوردي و تشكل‌هاي زيست‌ محيطي جمعه‌هاي نزديك به اين روز را به پاكسازي كوهستان‌ها از زباله‌ها اختصاص مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، در گردهمايي تشكل‌هاي دوستدار كوهستان كه ديروز در دفتر شهردار ناحيه كوهستان در منطقه يك تهران برگزار شد، نماينده هيات كوهنوردي استان تهران اعلام كرد:‌ در روزهاي پنج‌شنبه وجمعه 25 و 26 شهريور، 1، 2، 8 و 9 مهرماه جاري، هيات كوهنوردي استان تهران كليه كوه‌هاي اطراف تهران را پاكسازي مي‌كند.
همچنين در اين گردهمايي جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي از اجراي يك برنامه ويژه‌اي در روز 9 مهرماه در مسيرهاي 4‌گانه كوهستاني تهران توسط 100 تا 150 نفراز اعضاي خود خبر داد كه دراين برنامه ويژه قرار است اين افراد به انجام كارهاي فرهنگي در مسيرهاي چهارگاه مانند دركه، دربند، كلك‌چال و دارآباد براي كوه‌پيمايان بپردازند.
حسين عبيري گلپايگاني نيز در گفت‌و‌گو با ايلنا دليل انجام اين اقدامات توسط نهادها و تشكل‌هاي دوستدار محيط زيست را به خاطر فرا رسيدن 4 مهر روز جهاني كوهستان پاك است دانست و افزود: روز چهارم مهر روز جهاني كوهستان پاك است و هر سال در تمام نقاط دنيا گروه‌هاي كوهنوردي و تشكل‌هاي زيست‌ محيطي جمعه‌هاي نزديك به اين روز را به پاكسازي كوهستان‌ها از زباله‌ها اختصاص مي‌دهند.
او ادامه داد: اين اقدامات تنها شامل جمع‌آوري و پاكسازي دامن كوه‌ها از زباله و پسماند نيست بلكه انجام فعاليت‌هاي آموزشي و فرهنگي مانند بخش بروشور و آگاهي دادن به افرادي كه براي گشت و گذار به كوهستان مي‌آيند را نيز شامل مي‌شود.
عبيري در مورد وضعيت فعلي آلودگي كوهستان‌ها به زباله گفت: آن‌گونه كه مهندس رامش ديانت شهردار ناحيه كوهستان مي‌گويد يكسري از مسيرهاي كوهنوردي و عادي كوهستان، توسط اين نهاد پاكسازي مي شود و قرار شده مسيرهاي بالاتر را سايرهيات‌هاي داوطلب كوهنوردي و تشكل‌هاي مردم نهاد دوستدار محيط زيست و كوهستان پاكسازي كنند.
به گفته آقاي بابازاده مسئول گروه كوهنوردي «آرش» چون در اين چند ساله روي گروه‌هاي كوهنوردي كار فرهنگي انجام شده است،‌ از ميزان زباله‌هاي كوهستان كاسته شده است.
اما عبيري مي گويد اتفاقي كه در حال حاضر افتاده بوجود آمدن گروه‌هاي كوه رو است.
او توضيح مي دهد: كوه‌رو كسي است كه صبح تصميم مي‌گيرد به كوه برود، كوه‌نورد حرفه‌اي نيست، كوله‌پشتي هم ندارد، يك ساك‌دستي دارد و فقط براي گشت و گذار به كوه مي‌رود كه متاسفانه اين افراد آسيب جدي را به كوه مي‌زنند و كوه را كثيف مي‌كنند.
اين فعال زيست محيطي ادامه مي دهد: وضعيت حال حاضر كوه‌ها از نظر زباله بهتر شده اما هنوز در مسيرهاي كوهستاني تهران زباله زياد است همچنين مسيرهايي مثل كوه‌هاي دماوند كه رفت و آمد مشكل است، هنوز زباله فراوان ديده مي شود ولي خوشبختانه تشكل‌هاي زيست‌محيطي در اين چند ساله فعال بوده و توانسته‌اند مسيرهاي كوهستاني در استان تهران را تا حدي از زباله‌ها عاري كنند.
به گفته عبيري گلپايگاني اكثر نهادهايي كه اكنون به فكر سلامت كوهستاني و زدودن زباله از دامن اين اكوسيستم‌هاي بي‌نظير هستند تشكل ‌هاي غيردولتي هستند و تشكل‌هاي دولتي بسيار كم در اين زمينه فعال هستند.


۵ نظر:

مريم وثوقي فر گفت...

كارتون مثل هميشه عاليه آقاي عبيري

سعید نوری نشاط گفت...

خبر پاکسازی کوهستان را در وب لاگم گذاشتم (سعید نوری نشاط)
http://iranngonews.persianblog.ir

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

متشکرم خانم وثوقی فر

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب نشاط از لطف شما متشکرم

ناشناس گفت...

جناب عبیری با سلام و عرض ارادت
از خانم مهندس رامش دیانت در مورد این لینک هم بپرسید بد نیست :
http://kouheghaf.blogspot.com/2010/09/blog-post_20.html
متاسفانه ایشون فقط خوب ژست میگیرن و هدفشون از این ژستها، بیلان درست کردن و گرفتن پست و مقام است
و الا ایشون هم بشدت طرفدار این پروژه ها هستند.