۱۳۸۹ شهریور ۱۳, شنبه

دفن غيربهداشتي زباله در استان تهران




وقتی مدیرکل محیط زیست استان از مشکلات 13 هزار تنی زباله در سطح استان تهران صحبت می کند و ایشان موگوید «حجم زباله توليدي استان تهران روزانه بيش از 13هزار تن است و دفن‌ زباله در استان به‌ويژه در رباط‌كريم، كهريزك، صفادشت و كرج به‌صورت سنتي و غيربهداشتي انجام مي‌شود.» وای به حال محیط زیست استان تهران !!!!

به گزارش ايسنا رسول علي‌اشرفي‌پور، مديركل محيط‌زيست استان تهران با اعلام اين خبر افزود: شهرداري تهران چند دستگاه كمپوست زباله خريداري كرده كه به گفته مسئولان شهري روزانه 3000 تن زباله تبديل به كمپوست مي‌شود.
اشرفي‌پور در ادامه با بيان اين‌كه از وضع مديريت زباله در كهريزك رضايت نداريم، گفت: مردم كهريزك هم از اين مسأله ناراضي هستند و اداره كل محيط‌زيست استان در حال پيگيري اين مسأله از سوي مراجع قضايي است.او تأكيد كرد: هر تن زباله دفن شده حداقل 3/1 تن گاز گلخانه‌اي منتشر مي‌كند؛ بنابراين نمي‌توانيم در مديريت جديد زباله، استخراج گاز متان را ناديده بگيريم.
اين مقام مسئول درباره مشكلات ناشي از ايجاد درياچه وسيعي از شيرابه زباله‌ها تحفت: از هر تن زباله حداقل 500 ليتر شيرابه خارج مي‌شود؛ بنابراين نياز داريم در جايي كه زباله‌ها دفن مي‌شود، تكليف شيرابه و گازهاي گلخانه‌اي را هم مشخص كنيم.
مديركل محيط زيست استان تهران درباره انتقال مركز دفن زباله كهريزك به مكان ديگر گفت: تجربه نشان مي‌دهد كه تغيير و جابه‌جايي مراكز دفن زباله به راحتي صورت نمي‌گيرد، ضمن اين‌كه اگر قرار است براي آن استراتژي تدوين شود، بايد در زمره تصميم‌هاي كارگروه ملي پسماند كشور باشد.
اشرفي‌پور در مورد تبخير شيرابه‌هاي كهريزك هم گفت: اگر قرار بود اين شيرابه‌ها تبخير شود، تا حالا مي‌شد و از بين مي‌رفت. ما معتقديم براي از بين بردن آن بايد آن را در جايي مناسب و در كوره‌هايي با حرارت 1200 درجه سانتي‌گراد سوزاند.
مديركل محيط زيست استان تهران در مورد اقدام‌هاي محيط زيست براي جلوگيري از ورود فاضلاب‌هاي شهرك‌هاي اطراف جاجرود مانند شهرك پرديس به رودخانه جاجرود و سد ماملو گفت: اداره محيط زيست نسبت به اين مسأله بي‌تفاوت نيست.او توضيح داد: بخش‌هايي از جاجرود، بومهن، رودهن و پرديس سال‌ها است كه فاضلاب خود را به صورت خام وارد منابع آب و خاك منطقه مي‌كنند كه در نهايت به رودخانه جاجرود و پايين‌ دست سد لتيان مي‌ريزد.
به گفته اشرفي‌پور، براي حل اين مشكل نياز است كه واحدهاي صنعتي غيرمجاز و آلاينده در جاجرود طي برنامه‌اي كوتاه مدت جمع شوند.

هیچ نظری موجود نیست: