۱۳۸۹ بهمن ۲۲, جمعه

رسوبات عمق 14 متری تالاب انزلی را به یک متر رساند

محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اعلام اینکه فعالیت‌های شرکت جایکا اردیبهشت سال آینده در تالاب انزلی آغاز می‌شود، گفت: مشکل اصلی تالاب انزلی رسوب‌گذاری به دلیل ورود سموم کشاورزی است به طوری که برخی مناطق این تالاب با عمق 14 متر اکنون به یک متر رسیده است.
محمد باقر صدوق تاکید کرد: شرکت ژاپنی جایکا از ماه آوریل که مقارن با اردیبهشت است فعالیت‌های خود در حوزه اکولوژیکی و همین طور آموزش جوامع محلی را آغاز می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه لایروبی تالاب انزلی توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود افزود: بیش از هفت میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی در سفر هیأت دولت به گیلان اختصاص یافته که شامل لایروبی و رسوب‌برداری و دیگر مسائل این تالاب است.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مشکل اصلی تالاب انزلی رسوب‌گذاری به دلیل ورد آب مزارع و سموم ناشی از فعالیت‌های کشاورزی در منطقه است به طوری که تالابی که 14 متر عمق داشت در برخی مناطق به یک متر تا 1.5 متر رسیده است و این مشکل جدی برای تالاب است.
به گفته صدوق، تالاب انزلی با مشکل کم‌آبی و یا بی‌آبی مواجه نیست بلکه مشکل رسوب و نیاز به لایروبی از عمده مسائل مهم این تالاب است و البته جلوگیری از ورود سموم و کودهای شیمایی مورد استفاده در کشاورزی نیز از دیگر مسائلی است که تالاب انزلی را تهدید می‌کند.
پیش از این مدیرکل محیط زیست استان گیلان گفته بود با حضور سفیر ژاپن در گیلان و تعهد شرکت جایکا مرحله دوم پروژه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی انزلی بهمن ماه امسال آغاز می‌شود.
امیر عبدوس با اشاره به نیاز تالاب انزلی به لایروبی به دلیل تشکیل رسوبات زیاد در بستر تالاب افزود: لایروبی تالاب انزلی جزو هفت برنامه احیای تالاب است که طی آن، پنج تله رسوب‌گیر در مناطق مختلف کار گذاشته می شود و با ایجاد آبراهه در نیزارها رسوبات تالاب کنترل می‌شود.
وی اظهار داشت: محل‌های احداث تله، ابعاد تله‌ها و محل‌های ذخیره رسوبات مشخص شده و در مناقصه‌ای که توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد که همه این موارد در ستاد احیای تالاب انزلی بررسی شده و به زودی اجرا می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: