۱۳۸۹ بهمن ۲۲, جمعه

آتش زدن درخت 700ساله بلوط بخاطر صید سنجاب

پوشیده شدن جنگل‌های مریوان و سروآباد از برف، آتش جنگل‌های غرب کشور در حال حاضر شعله‌ور است و حدود 20 هزار متر مربع از جنگل‌های بهرام آباد و 3 هزار متر مربع از جنگل‌های روستای بوریدر از توابع شهرستان سروآباد طعمه حریق شده است.
ایرج قادری عضو انجمن چیا در مورد این آتش‌سوزی گفت: با وجود اینکه اکثر مناطق جنگل‌های غرب از برف پوشیده شده است و دمای هوا پایین و هوا به شدت سرد است آتش در جنگل‌های مریوان و سروآباد می‌تازد. او گفت: درحال حاضر آن قسمت از دامنه‌های جنگل که رو به آفتاب است و برف آن آب شده با وجود برودت و رطوبت بالای هوا به طور مرتب دچار آتش‌سوزی می‌شود.
قادری ادامه داد: این آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های روستای بهرام آباد به 20 هزار متر مربع در روستای بوریدر به 3 هزار متر مربع بالغ شده است. او افزود:با این تفاصیل در حال حاضر آمار آتش‌سوزی‌های منطقه مریوان و سروآباد از ابتدای خرداد ماه امسال به 876 مورد رسیده است.
این عضو انجمن سبز‌چیا با بیان اینکه درحال حاضر نه هوا خشک است نه چوپانان در جنگل‌ها گله‌های خود را عبور می‌دهند افزود: جای تعجب است که با این مقدار برف و سرما و وجود حتی یک عامل طبیعی باز آتش در این مناطق شعله می‌‌کشد.
او افزود: صید و قاچاق سنجاب از جنگل‌های بلوط نیز در حال حاضر به شدت در منطقه در حال انجام است و اکثر شکارچیان برای شکار و صید سنجاب از روش‌هایی مانند تورهای ویژه صید سنجاب و حتی آتش‌ زدن تک درختان برای گرفتن سنجاب‌ها استفاده می‌کنند.
قادری با ابراز تاسف از عدم نظارت اداره منابع طبیعی و محیط‌زیست بر حفظ طبیعت در مناطق مریوان و سروآباد گفت: برای مثال در یک مورد یک درخت 700 ساله در روستای چور به خاطر صید یک سنجاب به آتش کشیده شد.
این عضو انجمن سبزچیا ابراز امیدواری کرد با نامگذاری سال 2011 به نام سال جنگل قدم‌های خوبی در جهت مراقبت و حفاظت هر چه بیشتر از این جنگل‌ها که نعمت‌های بزرگ و بدون جایگزین خداوند هستند برداشته شود.

هیچ نظری موجود نیست: