۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

فلامینگو‌ها هم آرایش می‌کنند


 پزشکان کشف کرده‌اند فلامینگوهای ماده با استفاده از ترشحات رنگی غده‌ای در نزدیکی دم، پرها و بال‌های خود را آرایش می‌کنند تا با نمایش سلامت و قدرت خود، توجه فلامینگوی نر را در جفت‌گیری به خود جلب کنند.
ابوالفضل کریمی: فلامینگوها از رنگ‌هایی به عنوان وسایل آرایشی استفاده می‌کنند تا پر و بال‌های خود را زیباتر کنند. محققان با انجام مطالعاتی روی فلامینگوهای بزرگ تر (greater flamingo) در جنوب اسپانیا متوجه شدند این پرندگان ترشحات رنگی را که به وسیله غدد نزدیک دم آن‌ها تولید می‌شود به روی پرهای خود می‌کشند.
به گزارش بی‌بی‌سی، این دانشمندان در نشریه جامعه‌شناسی و بوم‌شناسی رفتاری شرح دادند که چگونه این پرندگان از رنگ‌ها برای آراستن خود استفاده می‌کنند تا بتوانند نرها را به سمت خود جلب کنند. در این مطالعات رنگ‌هایی به نام کاروتنوید شناسایی شده که فلامینگوها از غدد خاصی ترشح می‌کنند. به این ترتیب باید گفت این پرندگان علاوه بر مرتب‌ کردن و صیقل دادن پرهای خود، در بیش‌تر مواقع گونه‌های خود را به این غدد چربی می‌مالند و بلافاصله آن را به پرهای گردن و بدن خود آغشته می‌کنند.
ژوان آمات از ایستگاه بوم‌شناسی دونانا در اسپانیا که این تحقیقات را انجام داده، به بی‌بی‌سی گفت: «به نظر می‌رسد این پرندگان رنگ پرهای خود را به نشانه‌های خاصی تغییر می‌دهند. از آن‌جایی که قرار دادن این رنگ‌ها روی پرهای بدن زمان و انرژی زیادی می‌طلبد، داشتن رنگ‌های بیش‌تر روی پرها نشانه‌ای از سلامت، قدرتمند بودن و داشتن تغذیه خوب پرندگان ماده است که توانسته‌اند این زمان را صرف زیباتر کردن ظاهر خود کنند».
دکتر آمات ادامه داد: «مالیدن این رنگ‌ها به روی بدن بسیار وقت‌گیر است. هرچه قدر پرندگان زمان بیش‌تری این کار را انجام دهند، به همان اندازه نیز تاثیر رنگ‌ها روی بدن آن‌ها بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. اگر پرنده‌ای این کار را متوقف کند، رنگ پرهای او بعد از چند روز از بین می‌رود، چرا که کاروتنوید به سرعت در نور خورشید بی‌رنگ می‌شود. این بدان معناست که درست مانند آرایش کردن، انجام مرتب این کار برای زیباتر بودن و رنگی بودن لازم است».
دانشمندان معتقدند هرقدر پرنده‌ای رنگ‌های بیشتری داشته باشد، به همان اندازه موفقیت بیشتری در پیدا کردن جفت خواهد داشت؛ چرا که پرنده‌های رنگی‌تر زودتر شروع به تولید مثل می‌کنند.



هیچ نظری موجود نیست: