۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

ایلنا: در چند سال اخير به عينه ثابت شده است كه بزرگترين خطري كه بقاي يوزپلنگ آسيايي را در ايران تهديد مي‌كند تصادفات جاده‌اي است. اين را حسين آخاني، كارشناس محيط‌زيست و استاد دانشگاه مي‌گويد.

اما چيزي كه او را شوكه كرده است احداث و تعريض جاده، درست در بهترين مناطق كويري مركزي ايران است، جايي كه بي‌شك يكي از ذخيره‌گاه‌هاي ارزشمند زيست محيطي كشور و زيستگاه دو گونه در خطر انقراض مهم يعني يوزپلنگ آسيايي و گورخرايراني است.

حسين آخاني كارشناس محيط‌زيست و استاد دانشگاه درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در مورد احداث و تعريض جاده دركوير مركزي ايران گفت: سابق بر اين جاده‌اي كه دراستان سمنان ‏«شاهرود» را به ‏«بيارجمند» وصل مي‌كرد يك جاده باريك بود ولي اكنون اين جاده هم تعريض شده و هم درحاشيه منطقه حفاظت شده توران تا «طرود» ادامه يافته است.
او ادامه داد: اين جاده قبلاً وجود نداشت ولي‌اكنون درست از بهترين مناطق كويري ايران كه هم داراي جنگل‌هاي بي‌نظير تاغ و هم زيستگاه يوزپلنگ و گورخر است، عبور مي‌كند.
او ادامه داد: قبلاً در اين منطقه تنها يك جاده شمالي وجود داشت اما به تازگي يك جاده ديگر از شمال به سمت جنوب نيز كشيده شده است و اين يعني عملاً زيستگاه يوزپلنگ توسط دو جاده محاصره شده است.
اين كارشناس محيط زيست با بيان اينكه احداث اين جاده شانس تصادف جاده‌اي را براي حيات‌وحش بويژه يوزپلنگ افزايش مي‌دهد افزود: در چند سال اخير به عينه ثابت شده است كه بزرگترين خطري كه يوزپلنگ را تهديد مي‌كند، حوادث جاده‌اي است و شاهد آن كشته شدن دو توله يوزپلنگ و مادرشان در جاده شاهرود به سبزوار در دو ماه اخير است.
او افزود: مگر ما چند يوزپلنگ داريم كه اين همه جاده در زيستگاه‌شان ايجاد مي شود، با يك حساب دو دو تا چهارتا مي‌شود فهميد كه اين جاده‌ها از عوامل اصلي انقراض بقاياي حيات‌وحش كويري ايران است.
آخاني تاكيد كرد: قاعدتا سازمان حفاظت محيط‌زيست بايستي در مورد اين منطقه كه از لحاظ زيست‌محيطي بسيار حساس است موضع‌گيري مي‌كرد و اجازه چنين كاري را نمي‌داد ولي اينكه چه اتفاقي افتاده كه اين تعريض و جاده‌سازي صورت گرفته، من مطلع نيستم و خودم هم با ديدن اين جاده جديد شوكه شده‌ام.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: اكنون كشورهايي كه سطح علم و توسعه در آنها بالا است اهميت حيات‌وحش و تنوع زيستي را درك كرده‌اند و متوجه شده‌اند كه با حفظ حيات‌وحش نه تنها به بهتر شدن محيط‌زيست خود كمك مي‌كنند بلكه مي‌توانند درآمد پايداري را در زمينه اكوتوريسم براي خود ايجاد كنند.
او در پايان تاكيد كرد: يك كشورتوسعه يافته با منابع زيستي خود به صورت خردمندانه برخورد مي‌كنند و اجازه نمي‌دهند كه خطرهايي اينچنين محيط‌زيست‌شان را تهديد كند.

هیچ نظری موجود نیست: