۱۳۸۹ مهر ۲۲, پنجشنبه

بر اساس مطالعات جديد، ايجاد درياچه در پارك چيتگر چالش‌هاي زيادي ايجاد مي‌كند

درست است كه ايجاد يك درياچه مصنوعي در پارك چيتگر مي‌تواند يك فرصت براي جذب گردشگر براي شهرتهران ايجاد مي‌كند اما آخرين يافته‌هاي علمي و كارشناسي خبر از ايجاد چالش‌هاي زيادي در اثر ايجاد اين درياچه مصنوعي مي‌شود.
ایلنا: ساخت دریاچه‌ای در پارک چیتگر از سال 1349 در طرح جامع تهران دیده شده است، گفته مي شود كه ارزيابي‌هاي زيست محيطي در مورد آن انجام شده است اما به گفته كارشناس فني كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران با توجه به ابعاد زيست محيطي فراوان ايجاد درياچه‌اي به اين وسعت و با توجه به اينكه اين ارزيابي ها 10سال پيش انجام شده است در حال حاضر به علت تغيير شرايط و به روزشدن تكنيك‌هاي ارزيابي زيست‌محيطي توجه به ارزيابي مجدد احساس مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا حسن پيراسته كارشناس فني كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران در مورد احداث درياچه مصنوعي چيتگرتوسط شهرداري تهران و تبعات زيست‌محيطي آن گفت: پروژه درياچه مصنوعي چيتگرازجمله پروژه‌هايي است كه بايستي در مورد آن ارزيابي زيست‌محيطي صورت گيرد.
او ادامه داد: البته ده سال پيش درمورد اين پروژه ارزيابي زيست‌محيطي انجام شده است ولي در حال حاضر به علت تغيير شرايط و به روزشدن تكنيك‌هاي ارزيابي زيست‌محيطي اين پروژه نياز به ارزيابي مجدد دارد.
پيراسته تاكيد كرد: درست است كه ايجاد يك درياچه مصنوعي در پارك چيتگر مي‌تواند يك فرصت براي جذب گردشگر براي شهرتهران ايجاد مي‌كند اما آخرين يافته‌هاي علمي و كارشناسي خبر از ايجاد چالش‌هاي زيادي در اثر ايجاد اين درياچه مصنوعي مي‌شود.
او با بيان اينكه چالش اصلي در ايجاد درياچه مصنوعي چيتگرتامين آب است، گفت: با توجه به تجربيات اخير و خشكسالي كه تجربه كرده‌ايم، تامين آب درياچه‌اي 160 هكتاري چالش‌ برانگيزاست به ويژه آنكه، آنچه از شرايط و قرائن برمي‌آيد اوضاع آبي كشور بهتر نمي‌شود.
اين كارشناس محيط‌زيست گفت: پروژه ايجاد اين درياچه مصنوعي دقيقا درمحورحوزه آبريز تهران-شمال قرار مي‌گيرد و تخريبي كه از اين طريق در اين مسير صورت مي‌گيرد بسيار قابل توجه است.
او توضيح داد: قرار است جهت ايجاد اين درياچه يك آب‌بند در بالادست پروژه احداث شود تا از ورود رسوبات به درياچه جلوگيري كرده و آب در محل آب‌بند ته‌نشين شود كه اين موجب مي‌شود كه دررعايت حق آبه مناطق پايين‌دست درياچه اشكال ايجاد شود.
پيراسته ادامه داد: احداث اين درياچه و به تبع آن ساخت آب‌بند دراطراف آن بدون درنظر گرفتن جوانب علمي و فني كار،موجب اخلال درهيدرولوژي منابع آب زيرزميني درپائين‌دست ،فرونشست‌ها زمين، كاهش منابع زيرزميني و چاه‌ها و مسائلي از اين دست مي‌شود.
اين كارشناس تاكيد كرد: سازماني مانند آب منطقه‌اي تهران نيز بايستي حتما حجم قابل ملاحظه آب مورد نياز اين پروژه را با وجود روند رو به رشد خشكسالي در نظر گرفته و براي آن برنامه‌ريزي كند.
پيراسته در پاسخ به اين نكته آيا سازمان محيط‌زيست نسبت به چنين پروژه‌اي واكنشي داشته يا نه گفت: معلوم نيست كه سازمان محيط‌زيست چرا بر روي ايجاد اين پروژه اظهارنظر و اعمال نظارت نمي‌كند.
او در پايان تاكيد كرد: جداي از همه اين مسائل بوجود آمدن يك اكوسيستم آبي 160 هكتار در منطقه چيتگرايجاد حجم قابل توجهي عناصر بيولوژيك از جانورتا گياه را به دنبال دارد كه در عين حال حفظ تعادل حياتي چنين درياچه‌اي، برنامه‌ريزي و مديريت دقيقي را طلب مي‌كند تا حداقل تبعات منفي ناشي از ايجاد چنين پروژه‌اي بررسي شده و فعاليت‌هاي مقتضي در جهت كاهش حداكثر اين عوارض صورت پذيرد.

هیچ نظری موجود نیست: