۱۳۸۹ مهر ۳۰, جمعه

آلودگیهای زیست محیطی احتمال بروز سرطان معده را افزایش می دهد

یک جراح عمومی:


آلودگیهای زیست محیطی احتمال بروز سرطان معده را افزایش می دهد
دبیر علمی پنجمین کنگره انجمن جراحان عمومی، بروز سرطان معده در دهه سوم زندگی را غیر ممکن ندانست و گفت: آلودگیهای زیست محیطی، افزایش مصرف ماهی دودی و غذاهای سرخ کرده احتمال بروز سرطان معده را افزایش می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر رسول میرشریفی با بیان اینکه از عوارض مراجعه دیرهنگام به پزشک متخصص کاهش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان است، افزود: متاسفانه اطرافیان بیمار به خود اجازه تشخیص و تجویز دارو به بیمار را می‌دهند، این در حالی است که با مراجعه به پزشک و تشخیص زود هنگام درمان در مراحل اولیه بسیار موثرتر است.
وی با تاکید مجدد بر اینکه درمانها در مراحل پیشرفته بیماری (سرطان معده) تسکینی و علامتی است، گفت: درمان اساسی در این مرحله وجود ندارد.
دبیر علمی پنجمین کنگره انجمن جراحان عمومی، آندوسکوپی را سنگ بنای تشخیص زودهنگام سرطان برشمرد و افزود: پیش از این میزان مرگ و میر براثر سرطان معده در کشور ژاپن فراوان بود اما با غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان معده به شیوه آندوسکوپی از میزان مرگ و میر به صورت زیادی جلوگیری شد.
میرشریفی درمان اولیه سرطان معده را جراحی عنوان کرد و گفت: علایم و نشانه‌های گوارشی نظیر احساس سیری، پری زودرس و سوء هاضمه از علایم سرطان معده است که در این هنگام باید مراجعه به موقع به متخصصین گوارش و جراح داشت تا از صدمات جبران ناپذیر بعدی جلوگیری شود. از این رو از همکاران متخصصین داخلی، گوارش و پزشکان عمومی نیز خواست تا با انجام آندوسکوپی و ارجاع به موقع این افراد جهت انجام مراحل تشخیصی و درمانی آنان اقدام نمایند.
وی سن شایع سرطان معده را دهه پنجم و ششم زندگی عنوان کرد و افزود: اما بروز سرطان معده در سنین کمتر حتی دهه سوم زندگی نیز غیر ممکن نیست.
دبیر علمی پنجمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه استفاده از غذاهای حاوی نیتریت و مواد نگهدارنده، آلودگیهای زیست محیطی، افزایش مصرف ماهی دودی و غذاهای سرخ کرده احتمال بروز سرطان معده را افزایش می دهد، گفت: علایم و نشانه‌های سرطان معده اختصاصی نیست و گاهی مشابه سایر مشکلات گوارشی است.
پنجمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی با رویکرد درمان و تشخیص سرطانهای شایع در ایران نظیر سرطانهای دستگاه گوارش، سینه و... از 19 تا 21 آبان 89 در هتل المپیک تهران برگزار می شود.



هیچ نظری موجود نیست: