۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

ما همه بخشی از زمین هستیم

بخش از نامه سیاتل رهبر سرخپوستان امریکا به رئیس جمهور وقت امریکا
چگونه مى ‌توان آسمان و يا گرماى يك سرزمين را خريد يا آنها را فروخت؟ تصور چنين چيزى براي ما دور از ذهن و بيگانه است. وقتي ما مالك طراوت هوا و شفافيت آبها نيستيم، چگونه مى ‌توان آنها را از ما خريد؟
هر نقطه از خاک اين سرزمين براى مردم من مقدس است. هر برگ سوزنى و درخشان کاج، هر ساحل شنى اين سرزمين، مهى که در دل جنگل هاى تاريک پيچيده است، هر حشره اى که طبيعت را پاکسازى مى کند و صداى هر حشره، در زندگى و خاطرات مردم من مقدس است. شيره ى جارى در درختان اين سرزمين، حاصل خاطرات مردان سرخ است.
وقتى مردان سفيد مى روند تا در ميان ستارگان گام نهند، مردگان آنها زادگاهشان را از ياد خواهند برد، اما مردگان ما هرگز اين سرزمين زيبا را که مادرِ مرد سرخ است از ياد نخواهند برد. ما بخشى از زمين هستيم و زمين بخشى از ماست. گل هاى عطر آگين خواهران ما و آهوان، اسب ها و عقاب بزرگ برادران ما هستند. صخره هاى بلند، شيره ى گياهان در دل سبزه زارها، گرماى بدن اسبان کوچک و انسان، همه به يک خانواده تعلق دارند."
زمین برای مرد سرخ مادریست. ما بخشی از زمین هستیم و او بخشی از ماست. گل¬های خوشبو خواهران ما هستند، آهوان، اسب و عقاب بزرگ، برادران ما. صخره¬های بلند، سبزه ¬زاران پرآب، گرمای وجود انسان¬ها و اسب¬های کوتاه¬ قامت، همه از خانواده مشابهی هستند.......
روز زمین پاک

روز دوم اردیبهشت مصادف با 22 آوریل که در جهان به نام " روز زمین" و در کشور ما ایران چند سالی است این روز به نام "روز زمین پاک " نام گزاری شده است. وقتی صحبت از "زمین" می شود در ذهن آدمی یک کره گرد خاکی که بخشی از فضای بیرون خود را که به نام "جو یا اتمسفر" تجسم می گردد که جزء از یک منظومه به نام منظومه شمسی می باشد که در کهکشان راه شیری در میان میلیونها کهکشان و در جهان لایتناهی سر گردان می باشد طبق اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده است با توجه به عظمت جهان هستی که تصور آن در ذهن انسان بسیار مشکل می باشد ولی متاسفانه تا کنون انسان نتوانسته در هیچ سیاره و ستاره به علائمی از حیاتی که در روی زمین وجود دارد در آن سیاره ها و ستاره ها دست نیافته اند .
و اما کره خاکی
زمین یا کره خاکی که تنها مکانی جهان هستی که بشر می تواند بر روی آن زندگی می کند خود از سه قسمت درونی ؛ سطحی و بیرونی تشکیل شده است که عبارتند از :
الف – بخش درونی کره زمین: که بخش عظیمی از قسمت درونی کره زمین را تشکیل می دهد و هنوز بخش عظیمی از آن برای انسان ناشناخته می باشد که این بخش برای بشر امروزی هنوز دست نیافتنی می باشد ولی بخش محدودی از قسمت فوقانی این بخش درونی که به سطح کره زمین راه یافته است بشر توانسته است به آن دست یابد دارای مقداری زیاد از منابع خدا دادی می باشد این منابع آنقدر برای بشر امروز مهم و سر نوشت ساز است که اگر یکباره نابود شود بشر برای چند روز بیشتر زنده نخواهد ماند و مواد سوختی ؛ آبهای سطحی ؛ انواع و اقسام فلزات و سنگها در این بخش کره زمین قرار دارد .
ب - بخش سطحی کره زمین : این بخش از کره زمین به علت اینکه محل سکونت انسان است و انسان آن برای زندگی انتخاب کرده است بسیار مهم و حساس می باشد بخش سطحی کره زمین نیز دارای دو بخش است یک بخش آن پوشیده از آب می باشد و سطح آبی کره زمین است می باشد که بیش از دو سوم آن پوشیده از آب می باشد و باقیمانده سطح زمین که پوشیده از سنگ خارو مواد کانی می باشد که انسان بر روی آن زندگی می کند در سطح کره زمین نیز خداوند نعمت های فراوانی برای رفاه و آسایش انسان در نظر گرفته است که می توان به دریا ها و اقیانوسه ؛ جنگلها ؛ مواد کانی ؛ آب های نوشیدنی و تنوع زیستی و غیره در سطح زمین اشاره کرد که هم منابع اقتصادی و هم منابع غذایی می باشند.
ج – بخش بیرون کره زمین : بعضی از متخصصین زمین شناسی اعتقاد دارند که فضای سطح کره زمین به میزان ارتفاع لایه اتمسفر نیز جزء از کره زمین می باشد آنان اعتقاد دارند که اگر فضای اطراف کره زمین جدا از زمین بود به سرعت گردش زمین به دور خود بادها و طوفانها سطح کره زمین را در می نوردند و باعث می شود که طوفانهای با سرعت 30 کلیومتر بر دقیقه در سطح کره زمین همیشه در حال می وزید باشند که زندگی را بر هر جانداری غیر ممکن می کرد از طرفی وجود هوا و در بخش بیرونی کره زمین و وجود لایه ازن و میزان زیاد بخارات آب که بر اثر بارش این آبها برای آشامیدن کاملا" می توان استفاده کرد .

حال با این مطالب در مورد روز زمین پاک یکبار دیگر با ظرافت و دقت خاص به زمین می نگریم .

ابتدا یک نگاه به شهر محل سکونت خود می کنیم.
شهر من کدام شهر است ؟
در شهر من انواع و اقسام زباله ها در همه جا پراکنده اند و آب سیاهی که فاضلاب نام دارد در نهرها جاریست ؛ این آب سیاه که به انواع و اقسام آلاینده و سموم همراه است میزبان خوبی برای مهمانان ناخوانده خود یعنی زباله ها هستند زباله که به صورت مجانی سوار بر فاضلاب شده اند و به سمت دشتهای کشاورزی در حرکتند. در کنار نهرهای فاضلاب موشهای زندگی می کنند که اگر رژیم لاغری نگیرند در چند وقت آینده هم مانند شیران بر گربه ها و حتی به انسانها حمله ور خواهند شد .
در شهر من آلودگی و سیاهی هوای شهر باعث شده است که آسمان آبی از یاد کودکانش برود ؛ دیگر در شهر محل زندگیم درختی آنچنان نمانده است تا هوای شهر را تمیز کند و چند سالی است که به جای کاشت درختان برجها و آپارتمان سر به فلک کشیده می کارند واگر درختی باقی بماند احتملا" باید در آنجا موزه ساخت.
در شهر من دیگر از گاری ؛ درشکه ؛ اسب ؛ الاغ ؛ یابو ؛ قاطر دوچرخه خبری نیست ولی به جای آن انواع و اقسام ماشینها و موتور ها در خیابانها در حال تردد هستند خوراک این جانوران آهنی بنزین است و پساب آنها دود سیاه و آلود گی می باشد.
در شهر من دیگر صدای کلاغ ؛ قناری ؛ بلبل ؛ خروس ؛ کبوتر ؛ جغد و دیگر پرندگان خیلی کم شنیده می شود ولی به جای آن صدای اگزوز موتور ؛ بوق ماشین ؛ صدای هواپیما ؛ آژیر آمبولانس ؛ بلند گوهای دستی و دیگر صداهای دلخراش کاملا" به گوش می رسد .
دیگر از بین رفتن مزارع ؛ مراتع ؛ جنگلهای و نابودی دریا و دریاچه ها و تالابها چیزی نخواهم نوشت چون اگر نوشتنی باشد مثنوی هفتادمن کاغذ شود .
راستی با این همه ناپاکی من از کدام پاکی و روز پاک مطالب می نویسم ؟ .









۲ نظر:

امير سررشته داري گفت...

شرمنده جناب عبيري ولي براي اين مردم مدرن ترين حالي كن هم اختراع شود تا اهميت زمين و حفاظت از آن به مخيله اشان فرو رود، باز هم در آخرش همه فعالين محيط زيست بايد يك صدا بگويند دست های کوچک ما به تنهائی نمی تواند.
ارادتمندم.

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب امیر واقعیت ها این را نشان می دهد که گفته شما صد در صد درست است