۱۳۸۹ فروردین ۱۶, دوشنبه

زيست‌‌بوم‌هايي كه قرباني سفرهاي نوروزي مي‌شوند

ضمن تشکر از خبرگزاری میراث فرهنگی

گردشگران چادرخواب نوروزي كه كمترين كمك را به اقتصاد محلي جوامع توريست‌پذير مي‌كنند، به‌واسطه عدم رعايت آداب همزيستي با طبيعت، بيشترين آسيب را نيز به زيست‌بوم منطقه مي‌زنند.

تخريب محيط زيست توسط گردشگران



خبرگزاري ميراث‌فرهنگي ـ گردشگري ـ حسين عبيري گلپايگاني، فعال محيط‌زيست ـ طبق اخبار منتشر شده در نوروز امسال حدود 120 ميليون سفر نوروزي توسط مردم در سال جديد انجام شده است و از طرفي نيز اعلام شده است که ميزان سفرهاي نوروزي نسبت به سال گذشته 20 در صد افزايش داشته است. حال با واقع پنداشتن اين اعداد در مقال پيش‌رو قصد داريم آسيب‌هاي زيست‌محيطي در پي انبوه سفرهاي نوروزي را بررسي كنيم.
عموم مسافران نوروزي به سه دسته تقسيم مي شوند. دسته اول مسافران نوروزي پيش از مسافرت با تهيه امکانات و برنامه‌ريزي، از مکان مناسب جهت اسکان برخوردار هستند. اين تعداد كه روانه هتل‌ و مهمانسراها مي‌شوند كمتر از 10 درصد مسافران نوروزي را شامل مي‌شوند. دسته دوم مسافراني به شهرهاي مسافرت مي کنند که يا زادگاه آنان بوده و يا داراي اقوامي در آن شهر هستند که اينان نيز از نظر اسکان و تغذيه مشکل چنداني براي مسافرت رفتن ندارند که تعداد زيادي از مسافران نوروزي از اين افراد تشکيل مي شود. اين دسته نزديك به 40 درصد مسافران نوروزي هستند. اين دو دسته از مسافران نوروزي به دليل سفر با برنامه كمترين آسيب و تخريب را براي محيط زيست به همراه دارند.
بخش سوم از مسافران نوروزي گردشگران چادر خواب هستند كه عموما بيشترين ردپا و تخريب را در محل اسكان بر جاي مي‌گذارند. اين دسته وقتي به مسافرت مي روند به علت نبود جاي مناسب در ايام عيد مجبور هستند که شبها در کنار پارکها و تفريح‌گاهها با زدن چادر سپري كنند. تعداد اين مسافران حدود 50 در صد كل مسافران نوروزي است.

اينكه گردشگران و مسافران نوروزي به طبيعت رفته و يا حتي در مناطق بكر طبيعي شب‌ماني داشته باشند، موضوع مذمومي نيست، اما در اين ميانه پرداختن به اين موضوع كه مسافراني كه در طبيعت اقامت مي‌كنند آيا فرهنگ همزيستي با طبيعت را نيز رعايت مي‌كنند. آيا 50 درصدي كه در رديف سه مسافران نوروزي قرار دارند، آداب و فرهنگ زيست محيطي در سفر را مراعات مي کنند. فرض کنيم که 15 ميليون نفر از گردشگران نوروزي مدت 5 شب را درخارج از شهر و مناطق طبيعي مقصد مسافرت خود را سپري كرده و هر کس فقط يک كيلو زباله توليد کند. در نتيجه چيزي حدود 75 هزار تن زباله توليد مي شود كه اگر اين گردشگران نکات زيست محيطي و آداب سفر را مراعات نکنند و زباله هاي خود را در دامن طبيعت رها کنند با ورود 75 هزار تن زباله به طبيعت طي برهه‌اي زماني 5 روزه فاجعه‌اي زيست‌محيطي براي اين مناطق اتفاق خواهد افتاد.

همچنين عدم رعايت فرهنگ همزيستي با طبيعت باعث مي شود که صدمات جدي به منابع طبيعي وارد کنند. شکستن شاخ برگ درختان جهت روشن کردن آتش مخصوصا توسط کسانيکه شبها در اين مناطق مي مانند، خاموش نکردن آتش در هنگام بازگشت که گاهي سبب آتش سوزي مي شود، بردن ماشينهاي که قدرت بالائي دارند در دامنه هاي کوهها و يا در مراتع و جاده هاي خاکي ناهموار، صيد ماهي‌ها و جانوران آبزي به روشهاي غير مجاز، شکار پرندگان و کشتن مار و جانوران موذي در مناطق طبيعي از خسارتهاي غير قابل جبران است.



اما در كنار ردپايي كه گردشگران نوروزي در طبيعت از خود بر جاي مي‌گذارند، آلودگي هوا ناشي از سوخت خودروها در مناطق بكر طبيعي نيز قابل تامل است. براي تشريح اين موضوع طرح يك سوال ضروري است. 120 ميليون سفر نوروزي اين تعداد مسافر با چه وسايل نقليه‌اي انجام شده است؟ هواپيما، قطار، اتوبوس يا ماشين شخصي.



طبق آماري غيررسمي حدود پنج درصد مسافران از هواپيما و قطار، 15 در صد با اتوبوس و حدود 80 در صد مسافران نوروزي از وسايل شخصي سواري استفاده کرده‌اند. حال اگر ميانگين هر خودروي شخصي براي 5 نفر منظور شود بيش از 10 ميليون خوردو شخصي در ايام عيد نوروز در حال تردد در مناطق طبيعي بودند كه بر ميزان آلاينده‌ها در اين مناطق افزودند.

هیچ نظری موجود نیست: