۱۳۸۹ آذر ۲۰, شنبه

ماه محرم و محیط زیست (11)-ظروف یکبار مصرف سرطان زا همچنان در دسترس مردم

امروز دوستان خبرگزاری مهر مطلب جالبی از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تهیه کرده اند که متن مطلب آنان به شرح ذیل می باشد.
بررسیهای بهداشتی و پزشکی نشان می دهد توزیع نذورات به خصوص نوشیدنیها و غذاهای گرم در ظروف یکبار مصرف که اغلب از جنس پلی استایرن هستند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر احمد رضا درستی مطلق، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از لیوانهای یکبار مصرف پلی استایرن نباید برای نوشیدنیهای داغ استفاده نشود زیرا احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. از قرار دادن ظروف پلی استایرن حاوی موادغذایی چرب در فریزر باید خوداری شود زیرا پلی استایرن در کنار موادغذایی چرب در سرما خاصیت شکنندگی پیدا می‌کند و خطر مهاجرت مونومرها به غذا وجود دارد.
وی با عنوان این مطلب که بطریهای نوشابه و آب معدنی (PET) یکبار مصرف هستند و پس از استفاده باید دور انداخته شوند گفت: از فریز شدن آب در این قبیل بطریها باید خودداری شود و موادغذایی ترش مانند آبغوره و آبلیمو در این ظروف نباید نگهداری شود. این در حالی است که ظروف جدید تهیه شده از نشاسته ذرت در کمتر از 6 ماه دوباره تجزیه و به چرخه طبیعت باز می‌گردد و هیچگونه مشکل زیست محیطی نخواهد داشت.
حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست نیز درحالی از اجرای طرح حذف ظروف یکبار مصرف در توزیع نذورات هیئتهای مذهبی از سوی سازمانهای غیر دولتی محیط زیست خبر می دهد که استفاده از این قبیل ظروف در حال افزایش است.
این در حالی است که تنها تولید کننده مواد پلیمری در کشور از عملی نشدن مصوبه دولت در الزام دستگاههای دولتی برای استفاده از ظروف پلیمری سازگار با محیط زیست گلایه کرد و افزود: صدا وسیما هیچگونه اقدامی برای ترویج استفاده از ظروف گیاهی در جامعه انجام نداده است.
چربیهایی که بر روی مایعات داغ داخل لیوانهای یکبار مصرف پلاستیکی دیده می شود همان پلی استایرن سمی خارج شده از پلاستیک است که روی سیستمهای عصبی، قلب و گوارش انسان تاثیر منفی می گذارد.
کم اشتهایی، عصبانیت و بروز بیماریهایی اعم از سرطان، جهش در زنان باردار و بیماریهای ریوی از مهمترین عوارض استفاده از این قبیل ظروف یکبار مصرف است.
محسن فرهادی، کارشناس بهداشت محیط با اشاره به غیر بهداشتی بودن ظروف یکبار مصرف گفت: ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در صورت تماس با مایعات و موادغذایی بالای 40 درجه ماده ای شیمیایی به نام استایرن از خود خارج می کنند که موجب تلخی غذا شده و بیش از 77 نوع بیماری سرطانزا به همراه دارد.
امروزه در اکثر کشورهای توسعه یافته استفاده از ظروف شخصی فرهنگ سازی شده و در صورت نیاز از ظروف گیاهی یکبار مصرف استفاده می شود.
بر اساس مصوبه کمیسیون فرهنگی هیئت دولت که 29 شهریور 89 ابلاغ شده است تمامی دستگاههای اجرایی موظف به جایگزینی ظرف یکبار مصرف بر پایه گیاهی به جای ظروف یکبار مصرف پلیمری شدند. بر اساس این مصوبه معاونت برنامه ‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف است اعتبارات لازم برای اجرای این تصمیم نامه را در ردیف بودجه دستگاهها پیش‌بینی کند.
این مصوبه تمامی دستگاههای اجرایی را موظف کرده است ظرف 6 ماه بعد از ابلاغ مصوبه ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی (زیست تجزیه ‌پذیر) را جایگزین ظروف یکبار مصرف پلیمری در تمامی واحدهای تهیه، طبخ و عرضه مواد غذایی کنند.
این در حالی است که وزارت بهداشت همواره در آستانه ماه محرم توصیه های بهداشتی در زمینه نحوه استفاده از ظروف یکبار مصرف اعلام می کند که بر اساس آن ظروف یکبار مصرف سفید رنگ و فوم دار برای موادغذایی سرد، گرم و مرطوب مناسب است اما برای موادغذایی داغ نباید استفاده شود.
ظروف یکبار مصرف بی رنگ و شفاف فقط برای اغذیه و نوشیدنیهای سرد مناسب است و نباید برای نوشیدنیها و غذاهای داغ استفاده شود.
آنچه مشخص است اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم و ناظر بر اجرای برنامه های بهداشتی در جامعه، همواره اطلاعیه ها و گزارشهای مناسبی صادر می کند اما مهم این است که گوش کسی به این هشدارها بدهکار نیست و همچنان شاهد استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرن هستیم که سلامت مردم را به شدت تهدید می کند.









۲ نظر:

hamedanzist گفت...

سلام دوست گرامی
وبلاگتون را خواندم جالب و بروز بود
خوشحال میشوم تبادل لینک داشته باشیم.
سری به وبلاگ ما بزنید
hamedanzist.parsiblog.com

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب سوزنچی با سلام
از اینکه به وبلاگ بنده سر زدی و آن را در وبلاگ خودتان لینک کردید متشکرم همچنین درخواست شما اجرا شد.