۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

ماه محرم و محیط زیست (5)- اجرای طرح حذف و ساماندهی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از دیدگاههای مختلف

پس از اجرای طرح، بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان محیط‌زیست در این خصوص اظهار نظرکردند که با توجه به اهمیت این اظهارات، گزیده‌ای از آن در پی می‌آید:

1- نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت معتقدند یکی از دلایلی که باعث شده است ‌ استفاده ظروف یک‌بار مصرف در چند سال اخیر در میان مردم مورد استقبال قرار بگیرد، رعایت مسائل بهداشتی است زیرا وزارت بهداشت در چند دهه پیش یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری‌های واگیردار در میان مردم را استفاده از ظروفی اعلام کرد که در اماکن عمومی استفاده می‌شد.
2- نماینده سازمان تبلیغات و ستاد امور مساجد به نکته در خور تاملی اشاره می‌کند و آن اینکه، چند سال است وزارت بهداشت از آنان خواسته است که در مراسم‌های مذهبی از مردم بخواهند که به‌دلایل بهداشتی از ظروف دائمی استفاده نکنند و بیشتر از ظروف یک‌بار مصرف استفاده کنند ولی درحال حاضر با توجه به مشکلات زیست‌محیطی این ظروف، اگر از مردم بخواهیم از ظروف دائمی استفاده کنند با واکنش منفی مواجه خواهیم شد، براین اساس بهترین راه معرفی ظروف گیاهی به‌عنوان جایگزین ظروف پلاستیکی و تشویق عموم به استفاده از این ظروف است.
3- نماینده ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه تا سال 2012 در سراسرکشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده از ظروف پلاستیکی ممنوع می‌شود بهترین راه برای پیشگیری از مصرف این ظروف را وضع قوانین بازدارنده می‌داند.
4- نماینده صنوف تولید ظروف یک‌بار مصرف گیاهی نیز گفته است دولت باید با کمک به این صنف (با توجه به نوپابودن این صنعت در کشور) امکان افزایش تولید این ظروف را فراهم سازد.
5- به اعتقاد نماینده کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، از جمله دلایلی که باعث بالا رفتن میزان استفاده از ظروف پلاستیکی شده پایین بودن قیمت خرید این ظروف و سهولت استفاده از آن است.
6- نماینده سازمان بازیافت می‌گوید با توجه به خطراتی که استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی مردم را تهدید می‌کند و وزارت بهداشت هم در این زمینه طی چند بخشنامه از مردم خواسته است که از این ظروف مخصوصا در دمای بالای 40 درجه استفاده نکنند، کاهش استفاده از این ظروف و بازیافت این مواد، بهترین روش برای کاهش تولید این ظروف است.
7- نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی نیز بیشتر بر کار فرهنگی تأکید کرده‌اند و معتقدند با گرفتن عوارض از تولید‌کنندگان این ظروف و هزینه آن جهت ساخت برنامه‌های تلویزیونی و دیگر کارهای فرهنگی که باعث بالا‌رفتن آگاهی مردم از مضرات این ظروف شود می‌توان مردم را به کاهش مصرف این ظروف تشویق کرد.

پایان سخن
مشکل ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی اینک در آستانه تبدیل شدن به یک معضل ملی است؛ به‌طوری که اگر برای این معضل چاره‌ای جدی اندیشیده نشود می‌تواند صدمات سنگینی به محیط‌زیست و سلامت کشور وارد کند، پس پیش از آنکه دیر شود باید فکری کرد.

هیچ نظری موجود نیست: