۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

ماه محرم و محیط زیست (8)- اثرات زیانبار مصرف ظروف پلاستیک

با تشکر از خانم زرين احمدزاده كارشناس ارشد بهداشت محيط که این مطالب عالی را برایم ارسال کردند.
اثرات زیانبار مصرف ظروف پلاستیکی به دو بخش تقسیم می شود:
اثر بر سلامت انسان:
پلاستیک ها ترکیبات پلیمری هستند، واحد تشکیل دهنده آنها منومر نامیده می شود. وقتی ماده غذایی در ظروف پلاستیکی ریخته می شود، ترکیبات ظروف پلاستیکی به ماده غذایی انتقال می یابد. این مسئله از آنجایی پر اهمیت شمرده می شود که بسیاری از فلامرهای تشکیل دهنده پلاستیک که به داخل مواد غذایی انتقال می یابد سمی بوده و سلامت انسان را به خطر می اندازد. اگر درون ظروف پلاستیکی آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود منومرهای سمی آزاد شده و وارد بدن می شوند که می توانند با تحریک و تأثیر بر آنزیم ها و سلول های بدن منجر به بروز سرطان های مختلف و عوارض ناگوار در مصرف کننده می شود.از نگهداری غذاهای داغ و چرب در ظروف پلاستیکی اجتناب کنید، چرا که بر اثر نفوذ روغن غذاها، سطوح این ظروف به محیطی مناسب برای رشد انواع میکروب ها تبدیل می شود که این خود می تواند باعث آلودگی غذا و تهدید سلامت مصرف کننده گردد.
اثرات بر محیط زیست:
کیسه ها و ظروف پلاستیکی که روزی به دلیل سبکی و دوام ساخته شده اند امروز عامل بزرگ ترین مشکلات زیست محیطی هستند زیرا برخی از این پلاستیک ها به چرخه طبیعت بر نمی گردند و نزدیک به صدها سال در دل خاک باقی می مانند بازیافت پلاستیک مشکل و تأثیرات منفی آن بر روی سلامتی انسان بسیار است.گرچه تولید زباله در زندگی روزمره آدمی امری اجتناب ناپذیر است ولی می توانیم با تغییر در الگوی مصرف به کاهش زباله ها در زندگی روزمره خود برسیم. ماه محرم و صفر در پیش است در دهه اول محرم، روز تاسوعا و عاشورا... اربعین حسین(ع) تهیه و توزیع مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هم سلامت ما را به خطر می اندازد و هم با انبوهی از زباله های زیان آور روبرو می شویم. متجاوز از هزارها هزار ظروف پلاستیکی غذا، لیوان های پلاستیکی، قاشق و چنگال پلاستیکی
امسال چه باید کرد؟
- عادت هایمان را باید تغییر دهیم.
- برای دریافت غذای نذری بهتر است با خودمان ظروف سالمی مانند ظرف های شیشه ای یا فلزی همراه داشته باشیم.
- صاحبان تهیه و توزیع غذاهای نذری از مصرف کنندگان بخواهند برای بردن غذا ظرف های خود را بیاورند. کاری که در گذشته نیز انجام می گرفت.
- در صورت اجبار از استفاده ظروف یکبار مصرف توزیع کنندگان غذا می توانند از ظروف پلاستیکی زیستی که از گیاهانی ماند غلات ساخته می شوند استفاده نمایند.
- با فایده های ظروف زیستی یا گیاهی آشنا شویم.
همانطور که گفته شد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با وجود آسانی استفاده و ارزانی خطرات جدی برای سلامت انسان و محیط پیرامون ما دارد. از سوی دیگر این محصولات از مواد اولیه نفتی بسیار ارزشمندی که می توانند کاربردهای گسترده تر و با دوام تری داشته باشند، ساخته می شوند.
بنابراین محققان و دانشمندان در پی یافتن ترکیباتی جدید برای جایگزینی ترکیبات نفتی، بر روی پلیمرهای گیاهی تحقیق کرده و در سال 2000 به مواد سبز شهرت یافت. تولید و مصرف این پلیمرها که عمدتاً از نشاسته ذرت و گندم تهیه می شوند برای کشور ما فواید زیر را در بر دارد:
سلامت شهروندان به خاطر ایمنی این ظروف در تماس با مواد خوراکی و غذایی
تجزیه پذیر بودن آنها پس از دفع و دفن زباله و عدم انباشتگی در محیط زیست ؛تأثیرات مثبت در چرخه بیولوژیکی به معنی تخریب سایر موارد دفن شده در خاک ؛کمک به حاصلخیزی خاک؛ مصرف کم انرژی در مرحله تولید این پلیمرها
حفاظت از منابع نفتی و انرژی برای بکارگیری در سرمایه گذاری های عظیم به جای تولید ظروف بی ارزش یکبار مصرف
کمک به توسعه صنایع وابسته و کشاورزی گیاهان علفی، ذرت و نیشکر




هیچ نظری موجود نیست: