۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

دبیر شورای مشاوران شهردار تهران :

سبزپرس- گروه تشکل‌ها و رسانه: نزدیک به سه سال است که سازمان‌های ‌مردم‌نهاد فعال در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی شهر تهران بخشی از فعالیت‌های خود را در حوزه مدیریت شهری با محوریت اداره‌کل آموزش و مشارکت‌های اجتماعي شهرداری تهران و در قالب "دبیرخانه هماهنگي سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران" اختصاص داده‌اند. چندی است ماموریت دكتر محمدرضا ناری‌ابیانه مدیرکل سابق آموزش و مشارکت‌های اجتماعي شهرداری تهران در این اداره‌ كل پایان یافته و وی هم‌اکنون با ماموریت جدید خود در شهرداری تهران و در گروه شوراي مشاوران شهردار تهران مشغول است. در فرصتی که بدست آمد با او درباره وضعیت فعلی، تجارب به دست آمده و چگونگی ادامه فعالیت‌های مشارکتی سازمان‌های مردم‌نهاد و شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.
در ابتدای گفت و گو دکتر محمدرضا ناري‌ابیانه در پاسخ به نوع ارزیابی خود از وضعیت کنونی همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مدیریت شهری با توجه به اینکه این قبیل از فعالیت‌های مشارکتی در شهرداری تهران به نوعی با اسم او و مسئولیتی که داشته گره خورده است، گفت: من خیلی تلاش کردم که این اصطلاحی را که بکار بردید، « گره خوردن ویا پیوند» شکل بگیرد البته نه به اسم من، بلکه سازمانهای‌مردم ‌نهاد با شهر و مسائل شهری پیوند بخورند؛ اگر من واسطه‌اش بودم برای من جای خوشحالی بسیاری دارد که چنین اعتماد متقابلی فی‌مابین شهرداری و سازمان‌های‌مردم نهاد بوجود آمده است.
وی تاکید کرد: البته تمام تلاش‌ها هم این بوده که این پیوند در حوزه عقلانیت اجتماعی باشد تا مباحث سطحی و احساسی.
ناري‌ابیانه با اشاره به سابقه بیش از یک قرن دیوانسالاری در شهرداری تهران و مشارکت‌پذیری محدود این سازمان، گفت: اگر بخواهیم یک نگاه گذشته‌نگر گذرا به وضعیت مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد با شهرداری تهران داشته باشیم به چند مولفه یا پیش فرض باید دقت کنیم. یکی ازاین مولفه‌ها ظرفیت مشارکت‌پذیری در سازمان شهرداری تهران است. سازمان شهرداری اساساً به لحاظ دیوانسالاری که داشته سازمان مشارکت پذیری نبوده، لذا فعالیت‌های ما معطوف شد به فرهنگ‌سازی وتوسعه فرهنگ درون سازمانی در باب مشارکت که کار سختی است و تصورم این است که در ابتدای راه هستیم و باید تلاش کنیم.
دبیر شورای مشاوران شهرداری تهران ادامه داد: پیش فرض بعدی که خیلی مهم است ظرفیت مشارکت سازمان‌های‌مردم‌نهاد است که آن هم به نوعی محدود است. به لحاظ تاریخی، به لحاظ تکنولوژی و هم به لحاظ فنی ظرفیتی در این باره در نظام به لحاظ سیستمیک تقویت نشده وآماده بهره‌برداری نبوده است و هم اکنون هم نیست. پس هر دو سازمان برای مشارکت‌پذیری حداکثری نیاز به کار و تلاش دارند. ناري‌ابیانه گفت: گام اول تلاش ما در رفع و جبران این دو نقیصه بود تا به حداکثر توانمندی برسیم و در این زمینه هم خیلی صادقانه برخورد کردیم. درتجارب عملی هم که داشتیم، همانند برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها، مراسم روز هوای‌پاک و یا درختکاری هرجا که وارد فاز اجرا شدیم این دونقیصه ظاهر شد و خودش را نشان داد.
ناري‌ابیانه تصریح کرد: هم اکنون بعد از گذشت تقریبا 3 سال از فعالیت مستمر با سازمان‌های مردم‌نهاد من به یک جمع‌بندی جدید رسیدم که پیشنهاد می‌کنم این جمع بندی به عنوان یک مانیفست در حوزه مسایل شهری و پیوندی که بسیار دوستانه و صمیمانه با سازمان‌های مردم نهاد داریم، مد نظر قرار بگیرد.
جابجایی در ترتیب سطوح مشارکت
دبیر شورای مشاوران شهرداری تهران با تاکید مجدد به دو نقیصه که به تعبیر او آسیب‌شناسی ارتباطی سازمان‌های‌مردم‌نهاد با مدیریت شهری است، گفت: پیشنهاد من این است که مراحل مشارکت در سه بخش مشارکت قبل از اجرا، پس از اجرا و حین اجرا تعریف شود که این تقسیم‌بندی متفاوت با تقسیم بندی سطوح مشارکت در الگوی قبلی یعنی قبل، حین و پس از اجراست.
ناري‌ابیانه تصریح کرد: مشارکت قبل از اجرا، یعنی مشارکت در حوزه برنامه‌ریزی(کوتاه، میان و بلند مدت) و به اعتقاد من با توجه به وضعیت سازمان‌های مردم‌نهاد چه به لحاظ نیروی انسانی و چه به لحاظ روش‌شناسی یا ریخت‌شناسی اجرایی که دارند، به جاي بسیج نیروی انسانی برای فعالیت‌های اجرایی، مي‌توانند از ظرفیت تخصصی و علمی خود در حوزه برنامه‌ریزی با سازمان شهرداری استفاده کنند.
او ادامه داد: در واقع مشارکت قبل از اجرا می تواند درآینده، فعالیت های اجرایی را از سرمنشا حمایت کند.
ظرفیت تخصصی و فنی سازمان های مردم نهاد مورد قبول است
دبیر شورای مشاوران شهرداری تهران گفت: سازمان های مردم نهاد از نظر علمي تخصصي توانمندی بسیار قوی‌تری از توانمندی‌های اجرایی داشته و همچنین به لحاظ آکادمیک مباحث بسیار خوبی را برای طرح دارند.
ناري‌ابیانه تاکید کرد: بحث نظارت و ارزشیابی اقدامی است از جنس مشارکت قبل از اجرا و پس از اجرا كه اساسا از جنس مشاوره است. در واقع به نظر می‌آید که اگر سازمان‌های مردم نهاد در مقام مشورتی ورود پیدا کنند بهتر است، چون باور داریم در این حالت ظرفیت تاثیرگذاری بالاتری دارند. ضمن اینکه در فعالیت های اجرایی که توانمندی دارند نیز ورود پیدا خواهند کرد، اما نقطه ورود کار اجرایی نباشد.
ناري‌ابیانه با اشاره به فصل برنامه ریزی و بودجه ریزی در شهرداری گفت: هم اکنون در حال تنظیم برنامه های سال آینده هستیم. یقینا استفاده از ظرفیت های تخصصی سازمان های مردم نهاد در این رابطه تاثیرگذاری این سازمان ها را به شکل تصاعدی افزایش خواهد داد.
نباید مشارکت در یک بستر نابجا شکل بگیرد
دبير شوراي مشاوران شهردار تهران با بیان این مطلب که نگاه مشورتی حرف تازه ای نیست، گفت: البته ما از ابتدا هم معتقد بودیم که به هر حال باید مشارکت از مجرای صحیح خودش شکل بگیرد واگر آزمون و خطایی هم در رابطه با فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در نظام وجود دارد همانند نگاه‌های تهدید محور یا فرصت محور، به لحاظ این است که مشارکت در یک بستر نابجا شکل گرفته است.
گفتمان اجرایی پیرامون مشارکت با سازمان های مردم نهاد در همه جای شهر دیده می شود
دبیر شورای مشاوران شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که چه سازوکاری در شهرداری تهران پیش بینی شده تا این روش از مشارکت اجرایی شود، گفت: ما در شکل جدید کار، درگروه مشاوران شهردار تهران و دبیرخانه شورای مشاوران شهر تهران با کمال میل و آغوش باز از سازمان‌های مردم نهاد به لحاظ ظرفیت فنی و تخصصی در حوزه مشاوره استقبال می کنیم و خوشحال هستم که به عنوان یک مسئول در این بخش این موضوع را عنوان کنم.
ناري‌ابیانه گفت: الان در مقطعی هستیم که در بدنه شهرداری همه جا صحبت از مشارکت است. گفتمان اجرایی پیرامون مشارکت با سازمان‌های مردم نهاد در همه جای شهر دیده می شود. سازمان های حفاظت محیط زیست، آب و فاضلاب، برق همه به دنبال این روش هستند و اساساً پیاده شدن هر پدیده‌ای همین قاعده را دارد.
او تاکید کرد: در شهرداری تهران با فعال سازی گروه مشاوران شهردار، ماموریت هایی در تولید و اجرای فکر و دانش و بهره گیری از ایده های جدید در سطوح مختلف اجرا و ساماندهی و نظارت تعریف شده است و از گروه مشاوران خواسته شده که به روش سیستمیک فرآیند انجام ماموریت ها، مسئولیت ها و وظایف در قبال شهروندان را در قالب ضلع سوم یعنی شهردار، معاونت مربوطه و مشاوران پیگیری کنند. یعنی حوزه مشاوران در واقع ضلع سوم تصمیم سازی و تصمیم‌گیری هستند چرا که مشاوره هدفش بهبود تصمیم و بهبود مدیریت تصمیم است.
ناري‌ابیانه تصریح کرد: مسئولیت همه مشاوران در معاونت‌ها، سازمان‌ها، شرکت ها و مناطق همه به عهده حوزه مشاوران است.
با این سازوکار دبیرخانه های منطقه ای کاملا فعال خواهند شد
دبير شوراي مشاوران شهردار تهران در پاسخ به اینکه دبیرخانه های منطقه ای و کمیته‌های متشکل در دبیرخانه ‌مشورتي سازمان‌هاي مردم‌نهاد، نظیرکمیته محیط‌زیست چه نقشی خواهند داشت، گفت: مشاوران ما در بدنه شهرداری تهران پذیرای نقطه نظرات کارشناسی هستند و ترتیب جلسات مشورتی را خواهند داد. به عنوان مثال موضوعات مطرح شده در کمیته محیط زیست و ارزیابی فعالیت های اجرایی در حوزه خدمات شهری همانند رود دره فرحزاد و امثال آن میتواند در نشست های مشورتی بررسی شود. ما هم پیگری می کنیم واگر موضوعات بسیار جدی باشد حتی از شهردار تهران نیز می توان در جلسات جمع بندی که منجر به تصمیم شود دعوت کرد.
ناري‌ابیانه ادامه داد: با این سازوکار دبیرخانه‌های منطقه‌ای سازمان‌هاي مردم‌نهاد هم کاملا فعال خواهند شد و تمامی سازمان های مردم نهاد عضو دبیرخانه مقام مشورتی مدیریت شهری می شوند. من تصورم این است که عملیاتی‌ترین نوع مشارکت شکل خواهد گرفت. گرچه که جنس کار عملیاتی نیست و نرم‌افزاری ویا به عبارتی مغز افزاری است؛ ولی از نظر مشارکت بسیار عملیاتی است.
دبیر شورای مشاوران شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد که در بستر زمان با مشارکت قبل و بعد از اجرا، استعدادها و ظرفیت طرفین برای مشارکت در حین اجرا نیز فراهم شود.
البته ناري‌ابیانه فراموش نکرد که از توانمندی بعضی از سازمان‌های مردم‌نهاد و ظرفیت مشارکت‌پذیری بخشی از بدنه شهرداری یاد کند، اما او گفت: اعتقاد دارم آهنگ خوش‌ندا و هماهنگی در همه بخش ها نیست و فرهنگ مشارکت در کل سازمان وجود ندارد. به همین ترتیب ظرفیت مشارکت معنی دار برای سازمان‌های مردم‌نهاد در همه سازمان شهرداري به یک اندازه نیست.پس باید در یک بازه زمانی كار مدیریتی اجرا شود که با این شکل کار و نوآوری، ضمن شناخت طرفین از یکدیگر، از ظرفیت های هم استفاده مطلوب را ببرند.
روی فرهنگ موثر سازمانی باید کار شود
ناري‌ابیانه تاکید کرد: در روش جدید مشارکت پذیری بیشتری در شهرداری به وجود خواهد آمد و من کاملا خوشبین هستم که ظرفیت های جدید و خوبی پیدا شود. او اظهار امیدواری کرد که سازمان‌های مردم نهاد با ورود به حوزه مشارکت قبل و پس از اجرا به نهادینگی مشارکت کمک کنند.
مشارکت معنا دار مشارکت از مجرای صحیح آن است
ناري‌ابیانه تصریح کرد: بهتر است قبل از وقوع یک پدیده، مشارکت انجام شود. در این صورت است که با ابزارهای کنترل، نظارت و ارزیابی، هزینه های شهر بسیار کاهش می یابد.
او ادامه داد: تجربه اخیر به ما نشان داد که این روش بویژه در ایران با آنچه که در تئوری آمده است کمی متفاوت است.
باید طراحی اقدامات اصلاح شود
دبیر شورای مشاوران شهرداری تهران تاکید کرد: گفتگو، سنت دینی ماست و فرمایش ائمه اطهار (ع) و امام محمد باقر که مبتکر گفتگو اجتماعی است. البته که گفتگوها باید به برنامه تبدیل شود و به جای آنکه اقدامات نسنجیده را درست کنیم باید طراحی اقدامات اصلاح شود.
ناري ابیانه تصریح کرد: گروه مشاوران شهرداری تهران، از نظر مشورتی آحاد شهروندان و بالاخص سازمان‌های مردم‌نهاد که محل تجمیع آرا و نظرات مردم با دیدگاه های گوناگون هستند استقبال می کند و این قول را میدهم که زمینه تبدیل این اقدامات به برنامه فراهم باشد.
حساسیت و اهمیت موضوعات محيط زيستي بسیار بالاست
ناري‌ابیانه در ارتباط با فعالیت سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست گفت: تلاش دوستان در این حوزه به اهمیت موضوع برمی‌گردد. حساسیت و اهمیت موضوعات محیطی‌زيستي بسیار بالاست. بنابراین به طور طبیعی در اولویت قرار دارد ودر حوزه کاری ما هم نیز بصورت طبیعی در اولویت قرار می گیرد.
او درصحبت پایانی خود گفت: از سازمان‌های مردم نهاد توقع داریم که به وظیفه ذاتی خودشان عمل کنند. و امیدوارم که فصل جدیدی از مشارکت شکل بگیرد و با ارتقا ادبیات مشترک فی مابین شهرداری تهران و سازمان‌های‌مردم نهاد در آینده قطعا برای حل مشکلات با گرفتاری کمتری روبرو خواهیم بود.

۱ نظر:

mohammad hossein emamparast گفت...

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.