۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

این یک جانور عجیب و غریب نیست+عکس


موجود عجیب و غریبی که در میان درختان این جنگل می‌بینی، یک جانور نایاب و ناشناخته نیست، ویلایی است که شبیه صدف ساخته شده!
زیبایی این ساختمان به‌همراه شکل غیر معمول آن آدم را جذب و وادار می‌کند تا تمام قسمت‌های آن را ندیده چشم از آن برندارد؛ ‌به‌خصوص که از هر زاویه‌ای که به نماهای بیرونی و فضاهای داخلی آن نگاه می‌کنی، جلوه و ترکیب تازه‌ای از آن می‌بینی و کنجکاوتر می‌شوی. اما زیبایی، تنها ویژگی این ساختمان نیست.
اینجا، منطقه جنگلی«کارویی‌زاوا» در ژاپن، هوای خنکی دارد و آخر هفته‌ها عده زیادی از مردم را به خودش جذب می‌کند. برای همین هم این‌جا پر از ویلاهایی است که در تعطیلات، میزبان مهمانانی می‌شوند که از شهرهای اطراف می‌آیند. اما هوای این‌جا مرطوب هم هست و این ویژگی همراه با دمای پایین باعث می‌شود ساختمان‌های این منطقه خیلی زود فرسوده شوند، به‌خصوص آنهایی که به‌شیوه سنتی ساخته شده‌اند. فکرش را بکن، چنین ساختمان زیبایی خیلی زود فرسوده و خراب شود؛ چه حیف! به همین دلیل هم معماران شرکت «آرتکنیک» که ویلای صدفی را طراحی کرده‌اند، از روش سنتی استفاده نکرده و در ساخت آن بتن به‌کار برده‌اند، ماده‌ای که مقاومت ساختمان را در برابر عوامل طبیعی مخرب بالا می‌برد.
وقتی حرف از بتن می‌شود به‌یاد ساختمان‌های خاکستری و بلند شهرهای شلوغ می‌افتیم و به‌دنبال آن فضای پر اضطراب زندگی شهری. اما ویلای صدفی این ویژگی‌ها را ندارد، برعکس، طوری ساخته شده که ارتباط نزدیکی با طبیعت اطرافش دارد و کسی که در آن قرار می‌گیرد احساس می‌کند در دل طبیعت است و نه جدای از آن. همین ویژگی، خودبه‌خود به ساکنان این ویلا آرامش می‌دهد، یعنی همان کاربردی که قرار است یک ویلای خوب داشته باشد: فراهم آوردن فضایی آرام و مناسب برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت. در عین حال زاویه این ساختمان نسبت به جنگل و جا و شکل پنجره‌های آن هم طوری انتخاب شده که منظره‌های متنوعی از طبیعت بیرون را به ساکنانش نشان می‌دهد و نمی‌گذارد محیط، برایشان تکراری یا کسل‌کننده شود.
طراحان این ساختمان، طبیعتاً به امکانات رفاهی آن هم فکر کرده‌اند. سیستم گرمایشی که در آب و هوای این منطقه از ضروریات اولیه به‌حساب می‌آید، یکی از این امکانات است. یک سیستم گرمایشی زیر کف اتاق‌ها تعبیه شده که با مصرف کمتر انرژی، گرمای لازم را برای اتاق‌هایی که استفاده بیشتری دارند، فراهم می‌کند. در ضمن اتاق‌ها نسبت به هم طوری قرار گرفته‌اند که هوای گرم از اتاق‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به اتاق‌های دیگر جریان پیدا می‌کند و آنها را هم گرم می‌کند. به‌این ترتیب با کمترین مصرف انرژی، گرمای لازم فراهم می‌شود. زمانی هم که ویلا خالی است و دمای هوا به زیر صفر می‌رسد، سیستم خودکار ضد انجماد که آن هم زیر کف اتاق‌ها قرار دارد، به‌کار می‌افتد و از ترکیدن لوله‌ها و اتفاق‌های مخرب دیگر جلوگیری می‌کند. این سیستم بخش دیگری هم دارد که به رطوبت زیاد حساس است و در زمان‌هایی از سال که رطوبت هوا بالا می‌رود، خودبه‌خود رطوبت محیط را پایین می‌آورد.
مطمئناً به‌زودی تکنیک‌های به کار رفته در این ویلا در ساختمان‌های دیگر هم به‌کار می‌روند، اما طراحی خاص این ساختمان، آن را به‌عنوان یک اثر منحصر به‌فرد هنری ثبت می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست: