۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

جريمه 3هزار توماني براي چيدن هر گل شقايق


با تشکر از سرکار خانم نوری خبرنگار محترم محیط زیست ایلنا نسبت به تهیه این گزارش
شوراي شهر منطقه پلور تصميم دارد به منظور حفاظت از گل‌هاي شقايق براي چيندن هر گل جريمه 30هزار ريالي تعيين كند.

به گزارش ايلنا در خرداد و تير ماه هر سال گل‌هاي شقايق سر از خاك بر مي‌آوردند اما هر چه زمان مي‌گذرد از تعداد شقايق‌ها كم مي‌شود. گردشگراني كه براي ديدن دشت‌هاي پر از شقايق به منطقه رينه در شهرستان پلور مي‌روند، گويا فراموش كرده‌اند كه سال ديگري نيز وجود دارد و اگر گل‌ها را بكنند، ديگر دشت شقايقي باقي نمي‌ماند كه بهار، به شوق تماشاي گل‌ها راهي رينه شوند.

حسين عبيري گلپايگاني، فعال محيط زيستي كه چند سال است دغدغه حفاظت از شقايق‌ها را دارد در گفت: برنامه حفاظت از دشت‌هاي شقايق از سال 1384 آغاز شده است و هر ساله در ماه‌هاي خرداد و تير كه اين شقايق‌ها سر از خاك بيرون مي‌آورند، گروه‌هايي از فعالان محيط‌زيستي به منطقه رينه مي‌روند تا از دشت‌هاي شقايق حفاظت كنند.
او توضيح داد:‌ در آخر هفته‌هاي اين دو ماه اين گروه‌هاي فعال محيط زيستي به دشت شقايق مي‌روند و از مردمي كه براي گشت‌و‌گذار به اين منطقه آمده‌اند، مي‌خواهند كه زباله‌هاي خود را به زمين نريزند و گل‌ها را نكنند. آنها با پخش بروشور در بين مردم و نصب پلاكارد در اين منطقه گردشگران را از خطراتي كه گل‌هاي شقايق را تهديد مي‌كند اگاه مي‌كنند.

اين فعال محيط‌زيستي گفت: ‌اخيرا مشاهده شده كه گروهي به صورت هدفمند پياز گل‌هاي شقايق را مي‌كنند تا براي مصارف دارويي از آن استفاده كنند. اگر كندن پياز گل‌ها همچنان ادامه پيدا كند تا چند سال آينده هيچ اثري از گل‌هاي شقايق باقي نمي‌ماند.

عبيري گلپايگاني تصريح كرد:‌ مردم محلي مي‌توانند بهترين نگهبان گلهاي شقايق باشند و به همين جهت با شوراي شهر منطقه توافقاتي صورت گرفته است و قرار شده شوراي شهر گروه‌هاي محلي را براي حفاظت از گل‌هاي شقايق آموزش دهند تا اين افراد بتوانند در تمام مدتي كه گل‌هاي شقايق مي‌رويند از آنها حفاظت كنند.
او ادامه داد:‌ شوراي شهر به دنبال اين است كه در صورت امكان براي كندن گل‌هاي شقايق جريمه‌اي را هم در نظر بگيرد كه اين جريمه براي كندن هر گل شقايق در حدود دو تا سه هزار تومان است.









هیچ نظری موجود نیست: