۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

ای کاش این آمارها واقعیت نداشت!!!!

اگر آمار زیر صحیح باشد و روزانه 500 تن زباله به منطقه سراوان وارد شود به مدت 18 سال است که در این منطقه زباله ریخته می شود . چیزی شبیه کهریزک خودمان ولی در ابعاد کوچکتر !
روزانه 500 تن زباله وارد منطقه سراوان مي‌شود حدود و 3ميليون تن زباله در سراوان وجود دارد همچنین زباله تنها در كشور ما به‌عنوان معضل شناخته مي‌شود.
رييس شوراي اسلامي شهر رشت گفت: حساسيت استاندار محترم گيلان جهت رفع بحران زباله ستودني است تا به هر نحو ممكن اين مشكل حل شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خزر، "محمدرضا قاسمي"، در دويست‌وهشتادو ششمين جلسه شورا با اشاره به بحث سراوان و زباله‌هاي انباشته شده در اين منطقه، اظهار داشت: با توجه به آتش‌سوزي‌هاي اخير در منطقه سراوان به دليل گازهاي متان توليد شده توسط زباله‌ها، اين امر به صورت جدي توسط مقام ارشد استان و شهرداري در حال پيگيري است.
وي با بيان اينكه معضل زباله تنها مختص گيلان نيست، افزود: در منطقه سراوان با كمك سازمان بازيافت و پسماند، سازمان آتش‌نشاني، خدمات موتوري و پارك‌ها و فضاي سبز در مدت كوتاهي با تجربه‌اي كه هر يك از اين سازمان‌ها در اختيار داشتند، توانستند آتش‌سوزي را مهار كنند.
قاسمي با اشاره به بازديد استاندار گيلان و برخي مسوولان استاني از اين منطقه، افزود: دستور اكيد بر استمرار پيگيري و همچنين تمهيداتي جهت رفع معضلات منطقه شده است.



وي با اشاره اينكه تنها در كشور ما زباله به عنوان معضل شناخته مي‌شود، گفت: در كشورهايي مانند آفريقاي جنوبي، هلند و چين انباشت زباله را فرصتي محسوب مي‌كنند جهت تبديل آن به سرمايه. در اين راستا گروه كارشناسي از مشهد جهت رفع اين مشكل و خارج كردن گاز متان و مستقر كردن دستگاه حفاري كه نياز به حفر چاه داشته، اقداماتي صورت داده است. اين در حالي است كه عمق زباله‌هاي سراوان در برخي جاها به 72 متر نيز مي‌رسد.
وي ادامه داد: كشور آفريقاي جنوبي توانست از زباله 17 مورد محصول توليد كند كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد و اكثر كشتي‌هاي اين كشور به همراه خود زباله وارد كشورشان مي‌كنند و از آن به عنوان طلاي كثيف نام مي‌برند.
وي با بيان اينكه براي دريافت اعتبار جهت رفع معضل زباله و پسماند، بايد طرح مطالعاتي به تهران فرستاده شود، گفت: حساسيت استاندار محترم جهت رفع بحران زباله ستودني است تا به هر نحو ممكن اين مشكل حل شود.
رييس شوراي اسلامي شهر رشت، انباشت زباله در منطقه سراوان را از سال 62 عنوان كرد و گفت: در حدود 3 ميليون تن زباله در اين منطقه وجود دارد كه با توجه به آتش‌سوزي در سال 86 پيش‌بيني شده است كه حدود 8 سال از اين زباله‌ها سوخته اما در هر صورت به كارهاي پيشگيرانه نياز است.
وي افزود: فاز دوم كارخانه كمپوست راه‌اندازي شده است كه به محض بهسازي فاز اول شروع به كار خواهد كرد و با وارد كردن 400 تن زباله در كمپوست مي‌توانيم از مقدار آن بكاهيم. اين در حالي است كه روزانه 350 تن زباله مربوطه به شهر رشت و حدود 150 تن مربوط به دهياري‌ها و شهرهاي همجوار وارد سراوان مي‌شود.
قاسمي با اشاره به جلوگيري از ورود احشام به منطقه سراوان، گفت: جهت اين امر فنس‌كشي در حال انجام است و تعدادي ماشين‌آلات با امكان‌سنجي سازمان پسماند در حال پيگيري است.



هیچ نظری موجود نیست: