۱۳۸۹ تیر ۲۵, جمعه

جزیزه ای رویای از زباله های سرگردان در اقیانوس

- یک جزیره کوچک، به عنوان کشوری جدید و با قوانین مخصوص به خود ساخته خواهد شد که تمام منابع خود را از اقیانوس و زباله‌هایش به دست خواهد آورد. ایده‌ای جذاب و البته بسیار جاه‌طلبانه و رویایی

بهنوش خرم‌روز: البته ساخت جزیره‌ای که همه امکاناتش را از بازیافت زباله‌ها به دست بیاورد خیلی خیلی رویای جاه‌طلبانه‌ای است اما محققین هلندی فکر می‌کنند به امتحانش می‌ارزد.
اصل ماجرا به مشکلات فراوان ناشی از زباله‌های اقیانوسی مربوط می‌شود. در واقع بخش بزرگی از آلودگی محیط زیست که البته ما انسان‌ها مسئول آن هستیم و اغلب هم خودمان آن را نمی‌بینیم، زباله‌هایی است که درون اقیانوس‌ها ریخته می‌شود.
به گزارش پاپ‌ساینس، چاره ای که به فکر محققین هلندی رسیده این است که یک جزیره سبز بهشتی بسازند که از اقیانوس و بازیافت زباله های درون آن تامین شود. طراحی و ساخت این جزیره بازیافتی که بیش از 10،300 کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت، ‌سه هدف عمده را دنبال می‌کند:‌ بازیافت پلاستیک‌های شناور روی آب، استفاده از زباله‌ها برای ساخت جزیره‌ای که برای دریا مفید باشد و اطمینان از این که جزیره متکی به خود ادامه خواهد داد.
این جزیره می‌تواند یک کشور مجزا با قوانین خاص خودش باشد. مردم این کشور کوچک، مواد غذایی، سوخت زیستی و همچنین داروهای خود را از دریا به دست خواهند آورد، و البته مواد شیمیایی مورد نیاز خود را از سمومی که وارد دریا می‌شوند خواهند گرفت. واقعا جاه‌طلبانه است، نه؟ جزییات این طرح را می‌توانید در این آدرس پیدا کنید. ‌



هیچ نظری موجود نیست: