۱۳۸۹ مرداد ۱۱, دوشنبه

جبهه شمال قله دماوند توسط دو گروه کوهنوردی پاكسازي مي‌شود

با تشکر از خبرگزاری ایلنا بابت درج  خبر مربوط به پاکسازی جبهه شمالی قله دماوند
ایلنا: امسال دو گروه كوهنوردي حرفه اي در بازگشت از صعود خود به قله دماوند، جبهه شمالي قله را پاكسازي مي كنند. اين دو گروه کوهنوردی كه به درخواست فعالان محيط زيست پاسخ مثبت دادند و مسئوليت پاكسازي را برعهده گرفته اند، گروه كوهنوردي پارس شمیران و گروه کوهنوردی شرکت واحد تهران هستند.

حسین عبیری گلپایگانی، فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ايلنا گفت:‌ در هنگام برگزاری برنامه نگهبانی از دشت شقایق و مراسم روز ملی دماوند از گروه های کوهنوردی حرفه ای شهر تهران در خواست كرديم که در صورتی که آن گروه ها، امسال در برنامه سالانه خود صعود به قله دماوند را پیش بینی کرده اند در برنامه بازگشت از قله دماوند، مسیر صعود خود را از زباله های به جا مانده از سالهای قبل پاکسازی كنند.
او ادامه داد:‌ دو گروه کوهنوردی پارس شمیران و گروه کوهنوردی شرکت واحد تهران به درخواست فعالان محيط زيست پاسخ مثبت دادند و قرار شد در برنامه امسال خود در دو برنامه جداگانه از مسیر شمالی به قله دماوند صعود کنند و در هنگام بازگشت مسیر را از زباله پاکسازی كنند.
اين فعال محيط زيستي از همه همنوردان و کوهنوردان که به مناطق طبیعی و یا کوهستانی می روند در خواست كرد: مواد زائد خود در طبیعت رها نكنند و همچنین از نوشتن بر روي سنگها و کندن خود داری کنند و فقط با گرفتن عکس خاطرات خود را ثبت كنند تا سلامت محیط زیست طبیعت و مناطق کوهستاني برای آیندگان تضمین شود.
مریم ساعی پارسا، سرپرست گروه کوهنوردی پارس شمیران در رابطه با علت قبول پاكسازي جبهه شمالي قله دماوند به ايلنا گفت: کوهنوردان به علت صعود به طبیعت و ارتفاعات و همچنین استفاده از طبیعت های بکر خدا دادی بیشترین بهره را از طبیعت می برند بنابر اين همیشه به همنوردان خود توصیه می کنیم که از به جا گذشتن زباله های خود در مناطق کوهستانی خود داری کنند، همچنین کوهنوردان به محیط زیست و طبیعت مدیون هستند و به خاطر این ادای دین باید دوستدار طبیعت و محیط زیست باشند.
ناصر حاجی نصری، سرپرست گروه کوهنوردی شرکت واحد تهران نیز در گفت و گو با ايلنا اعلام کرد: امسال براي پاكسازي از مسیر جبهه شمالی قله دماوند را صعود مي كنند.
او ادامه داد:‌ مسیر جبهه شمالی کمتر توسط کوهنوردان دوستدار محیط زیست پاکسازی می شود و زباله موجود در این مسیر احتمالا از گذشته هاي دورباقي مانده باشد.
او با تائید به اینکه باید از صعود های پر تعداد به دماوند جلوگیری کرد، گفت:‌ چون در صعود های پر تعداد احتمال آسیب رساندن به پوشش گیاهی مسیر صعود زياد است وهمچنین مراعات نكردن مسائل زیست محیطی افزايش پيدا مي كند و همچنین کنترل سرپرستی برنامه بر روی بقیه اعضای گروه کاهش مي یابد، بنابر اين احتمال پیش آمد حوداث ناخوشایند در کوهستان بسیار بالا است.

هیچ نظری موجود نیست: