۱۳۸۹ مرداد ۱۸, دوشنبه

روز خبرنگار بر همه خبرنگار ایران زمین مخصوصا" خبرنگاران محیط زیست و وبلاگ نویسان زیست محیطی مبارک باد

در یک روز سرد پاییزی در سال 1384 که هوای شهر تهران در اوج آلودگی بود خبری ناگوار سقوط یک هواپیما که تعداد زیادی خبرنگاران در آن وجود داشتند کشور عزیزمان ایران را غرق ماتم و عزا فرو برد. در اثر صعود یک هواپیما در شهرک توحید در یکی مناطق مسکونی پایتخت تعداد زیادی ( حدود 76 نفر ) خبرنگار در میان شعله های آتش سقوط هواپیما سوختند و جان به جان آفرین تسلیم نمودند با توجه به اینکه بنده با تعداد زیادی از این خبرنگار آشنائی داشتم در آن روز منتظر ماندم تا اسامی آنان منتشر شود در میان اسامی ناگهان چشم به اسم عکاس خبرگزاری ایرنا افتاد؛ لذا یاد یک خاطره از تابستان سال 1382 افتادم که بنده مسئول روابط عمومی هئیت کوهنوردی استان تهران بودم ؛ اطلاع یافتم قرار است جمعی زیادی از دوستان سپاهی به قله سبلان صعود کنند بنده که فعال محیط زیست بودم و به مشکلات محیط زیست کوهستان حساسیت داشتم مخصوصا" که کوه سبلان که عروس کوههای ایران است ؛ برای همین پی گیری مشکلات زیست محیطی این صعود بودم و با تماسهای که با دوستان گرفتم و از آنان خواستم که در آن صعود در بالاترین حد امکان از تخریب محیط زیست جلوگیری شود لذا به دعوت هئیت کوهنوردی سپاه بنده نیز به عنوان فعال محیط زیست و تا حدودی خبرنگار در این صعود شرکت کردم و با گروه خبرنگاران عازم اردبیل شدم. وقتی قرار بود در هتل مستقر شویم هر چند خبرنگار (یا به شرایط سازمانی و یا در اثر دوستی ) در اتاقهای هتل مستقر شدند و بنده ماند تک و تنها ؛ وقتی دوست که مسئول برنامه خبری بود از بنده پرسید از که شما از کدام رسانه هستی ؟ بنده جوابی دادم که وابسته به هیچ خبرگزاری یا رسانه ای نیستم دوباره پرسید پس چه چیزی شما را مجبور کرد که در این برنامه شرکت کنی ؟ که بنده گفتم عشق به محیط زیست بنده را به اینجا کشانده است ؛ که عکاس ایرنا مرحوم سید مهدی میرافضلی به شوخی گفت ایشان از خبرگزاری عشق آمدند؛ لذا آن دوست مسئول در جلوی اسم بنده نوشت خبرگزاری عشق و تا پایان برنامه بنده را به عنوان خبرگزاری عشق صدا می کردند. پس از آشنائی بنده با دو نفر خبرنگاران ایرنا هم اتاق شدم بیش از سی نفر دوستانیکه خبرنگاری که در برنامه سبلان حضور داشتند در این حادثه ناگوار شهید شدند و در آن روزهای پر غم از طرف دولت به علت آلودگی هوا تهران دو روز تعطیل شد.

ولی امروز نیز روز خبرنگار است دوازده سال پیش در 17 مرداد 1377 یک قوم وحشی و خشک متعصب که از نظر دینی نیز دست کمی از خوارج دوران حضرت علی را نداشتند و در وحشی گری روی مغولها را نیز سفید کرده اند ( تخریب مجسمه های بودا را که به یاد دارید) باعث قتل خبرنگار ایرانی در افغانستان شدند و به احترام خون این خبرنگار امروز روز خبرنگار نام گزاری شده است . در کشور ایران که متاسفانه احزاب و سازمانهای مردم نهاد نتوانسته اند به رشد واقعی خود برسند برای همین خبرنگاران به جای احزاب و سازمانهای مردم نهاد در صف مقدم دفاع از حقوق مردم می باشند. از سال گذشته که اخبار جاده کشی در دماوند و مناطق کوهستانی مطرح شد و سپس جاده ابر ؛ جاده کشی در دنا و یا تخریب جنگلها و یا جاده کشی در جنگل گلستان و یا سد سازی های گوناگون این جامعه مطبوعاتی کشور بوده است که با اطلاع رسانی به جا توانسته اند از تخریب بیش از حد محیط زیست جلوگیری کنند لذا روز خبرنگار به خبرنگار محیط زیست و یا خبرنگاران حوزه اجتماعی تبریک می گویم .
ابتدا از پیشکوتان شروع می کنم :جناب آقای دکتر میر فخرائی و جناب آقای جاهد و علی رشیدی از رادیو ایران ؛ جناب آقای دکتر نفیسی ومسعود نوری و خانم بندپی و جناب آقای سجاد تبریزی و بقیه خبرنگاران روزنامه اطلاعات ؛ جناب آقای اسماعیل عباسی و جناب آقای افلاکی و خانم گلناز بهشتی و بقیه خبرنگاران روزنامه همشهری ؛ جناب دکتر کرمی و جناب آقای رامین نوری خانم کیهان آقای محمد محمد پور و خانم گیتی عابد جناب مرتضی گلپور بقیه دوستان خبرگزاری ایرن ؛ جناب آقای یاسر انصاری و جناب مهندس شفیعی و جناب آقای حمید رضا میرزاده و خانم فرجی و خانم مونا قاسمیان و خانم مژگان جمشیدی و خانم موسوی ( که دیگر در سبز پرس نیست ) و محمد شریفی و خانم ناظریان ( از مشهد) و بقیه دوستان خبرگزاری سبز پرس ؛ خانم راحمی پور از روزنامه کیهان ؛ آقای غمخوار و خانم حسنلو از خبرگزاری ایسنا ؛ جناب آقای جواد حیدریان از خبر گزاری مهر ؛ سرکار خانم عرب و سرکار خانم خباز و سرکار خانم پونه شیرازی از روزنامه جام جم ؛ سرکار خانم مرضیه نوری و جناب آقای جمشیدیان از خبرگزاری ایلنا ؛ سرکار خانم فاطمه توکلی از روزنامه فرهنگ آشتی ؛ سرکار خانم رفیعی نژاد و خانم حسینی از خبرگزاری فارس ؛ سرکار خانم بختیاری از خبرگزاری ایسکانیوز ؛ سرکار خانم مورگن از خبرگزاری موج ؛ جناب آقای مستوری و جناب آقای اکبری از شبکه خبر ؛ سرکار خانم هراتیان از باشگاه خبرنگاران ؛ جناب آقای حبیب الله و و جناب ظهوری سرکارخان نیلی و آقای قاجار از خبرگزاری میراث خبر ؛ سرکار خانم عبدالله پور از خبرگزاری ایرنا ؛ جناب خاکی فیروز و جناب آقای حشمتی از خبرگزاری آنلاین خبر ؛ سرکار خانم اسلامی و خانم امرائی از روزنامه شرق ؛ جناب آقای نوروزی از شبکه پنج ؛ جناب آقای بابک منفرد از رادیو ورزش ؛ جناب آقای مختاریان از واحد مرکزی خبر ؛سرکار خانم امینی فرد از روزنامه ایران ؛ سرکار خانم نگار حسینی ؛ سرکار خانم مریم نظری و بقیه دوستان که از قلم افتاده اند این روز مبارک باد.
همچنین به وبلاگ نویسان زیست محیطی از جمله جناب درویش ؛ سرکار خانم دکتر ابتکار ؛ آقای عباس محمدی ؛ جناب دکتر محمد مجابی ؛ عبدالطیف عبادی ؛ جناب خسرو شاهی ؛ جناب امیر سررشته داری ؛ جناب هومان خاکپور ؛ جناب عباس ثابیتان ؛ جناب بهروز ؛ جناب دکتر شریفی ؛جناب مهرداد مسیبی ؛ جناب سام خسروی فرد ؛ جناب بهزاد انگورج ؛ جناب محمد حسین حسن زاده ؛ جناب بهروز حسنی مهموئی ؛ محسن تیزهوش ؛ ژاله ف ؛ مریم زوارئیان ؛ صفورای زواران حسینی جناب اشکار و بقیه دوستان این روز را تبریک می گوئیم.
و در نهایت بر خبرنگاران سایتهای اجتماعی همچون تابناک ؛ خبر آنلاین ؛ فردا ؛ عصر ایران ؛ آفتاب که با انتشار اخبار زیست محیطی آگاهی فردی و اجتماعی جامعه را نسبت به مشکلات زیست محیطی بالا می برند این روز مبارک باد.

۸ نظر:

پرستو گفت...

سلام آقای عبیری همچنان پرتلاش وخستگی ناپذیر. تبریک بایک دنیاشادی .خانم ستاری ازطرف شمابه پلوربرای پوشش خبری مسابقات سنگنوردی بانوان مراجعه کردازاین بابت بی نهایت سپاسگزارم

محمد درويش گفت...

سپاسگزارم حسين جان. شرمنده كردي ...
اميد كه روزگار خبرنگاران در اين بوم و بر به ز اين دوران باشد.
درود ...

مهرداد گفت...

سلام وممنون حسين جان
اگر نوشته ها اثر بخش باشند خوب است در غير اينصورت نه.من هم به نوبه خودم اين روز رو به همه كساني كه بنوعي قلم ميزنند تبريك ميگويم.

عباس محمدي گفت...

حسين عزيز
اميدوارم كه هميشه سبز باشي.

امیر سررشته داری گفت...

ارادتمند جناب عبیری. ممنون از الطاف حضرتعالی. من هم این روز را به تمامی خبرنگاران واقعی در تمام دنیا و همچنین به شما فعال محیط زیست تبریک می گویم. از این صحبتهای کلیشه ای که بگذریم به امید روزی که خبرنگاران واقعا خبرنگار باشند نه خبر نویس. انشاءا...

بهروز حسنی مهمویی گفت...

سلام جناب عبیری گلپایگانی عزیز. اینکه محبت کرده اید و اسم حقیر را هم در ردیف دوستان فعال در این حوزه ذکر کرده اید برایم سبب افتخار است و بی نهایت ممنونم. من هم به شما تبریک میگم، امیدوارم سلامت و رو به راه باشید.

babak گفت...

سلام جناب عبیری عزیز
ممنونم که روز خبرنگار مورد لطف قرار گرفتم و امیدوارم این دلنوشته های صمیمانه تو همیشه دلگرم کننده و مستمر باشه / رادیو ورزش و صبح های 5 شنبه شبکه خبر میتونم برنامه و خبرهایی که دوس دارید توی برنامه زنده بهتر پوشش بدم/ به امید دیدار / بابک منفرد

mojtaba hojatoleslami گفت...

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.