۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه

900ميليون نفر در جهان به آب پاكيزه دسترسي ندارند

مجمع عمومي سازمان ملل طي قطعنامه‌اي دسترسي به آب سالم و تأسيسات بهداشتي حق همگاني دانست و اعلام كرد: 900 ميليون نفر در جهان به آب پاكيزه دسترسي ندارند.

به گزارش فارس مجمع عمومي سازمان ملل طي قطعنامه‌اي اعلام كرد: دسترسي به آب سالم آشاميدني و تأسيسات بهداشتي حقوق اساسي بشر براي بهره‌مندي كامل از زندگي و ساير حقوق افراد است و در عين حال 900 ميليون نفر در جهان به آب پاكيزه دسترسي ندارند كه اين روند بسيار نگران كننده است.
مجمع عمومي كه 192 كشور عضو آن هستند همچنين از كشور‌هاي عضو سازمان ملل متحد و سازمان‌هاي بين‌المللي خواست سرمايه، فناوري و ساير منابع را براي كمك به كشور‌هاي فقير به منظور افزايش تلاش‌هاي اين كشور‌ها براي داشتن آب آشاميدني سالم و قابل دسترسي و همچنين خدمات تأسيسات بهداشتي براي همگان ارائه دهند.
به گزارش مركز اطلاعات سازمان ملل متحد، اين قطعنامه با رأي مثبت 122 كشور بدون هيچ رأي منفي و رأي ممتنع 41 كشور به تصويب رسيد.
در متن قطعنامه عميقا از اينكه 884 ميليون انسان به آب آشاميدني سالم و 2 ميليارد و 600 ميليون نفر ديگر به تأسيسات بهداشتي دسترسي ندارند، اظهار نگراني شده است.
مطالعات نشان مي‌دهد: يك ميليون و 500 هزار كودك زير 5 سال در جهان هرساله جان خود را به دليل امراض مربوط به آب ناسالم و نبود تأسيسات بهداشتي از دست مي‌دهند.







هیچ نظری موجود نیست: