۱۳۸۹ مرداد ۱۴, پنجشنبه

دماوند بايد ثبت جهاني شود

انگار بناست به مناسبت روز ملی دماوند در تقویم دو روز به نام روز ملی دماوند نام گذاری شود به گفته های مديركل ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري استان مازندران توجه کنید.
ایلنا: مديركل ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري استان مازندران با اشاره به ويژگي ها و شاخصه هاي منحصر به فرد قله دماوند به عنوان نخستين اثر طبيعي ثبت شده در فهرست آثار ملي بر ضرورت تلاش براي ثبت جهاني آن تأكيد كرد.
به گزارش ايلنا،عباس نژاد با بيان اينكه دماوند دو سال پيش به عنوان اولين اثر طبيعي كشور در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد اظهار داشت: اين قله به نوعي شاخص ترين اثر طبيعي كشور به شمار مي رود و با توجه به آتشفشاني بودن و ويژگي هاي طبيعي، گياهي و جانوري منحصر به فرد در سطح خاورميانه و جهان نيز از اهميت بالايي برخوردار است.
وي به اهداف محوري سازمان ميراث فرهنگي مبني برحفاظت، صيانت و بهره برداري بهينه و منطبق بر ضوابط آثار ثبت شده اشاره و تأكيد كرد: بر همين اساس قصد داريم هر ساله در سالروز ثبت ملي دماوند، جشنواره اي برگزار و اهميت اين اثر طبيعي ملي را به طرق مختلف به نمايش بگذاريم.
عباس نژاد با اشاره به برگزاري جشن ملي دماوند در روز شانزدهم مرداد ماه درباره برنامه هاي اين جشن گفت: در اين جشن علاوه سخنراني هاي مسئولان كشوري و استاني و نيز سخنراني هاي علمي، كاتالوگ ها و بروشورهاي گوناگوني نيز در جهت معرفي دماوند توزيع مي شود و كليپ هاي ويژه اي نيز به نمايش درمي آيد.
وي همچنين برگزاري نمايشگاهي در حاشيه اين جشن و اجراي موسيقي سنتي توسط حسام الدين سراج را از ديگر برنامه هاي مورد نظر براي اين جشن عنوان كرد و اظهار داشت: درنظر داريم دبيرخانه دائمي حفاظت، صيانت و بهره برداري از اثر طبيعي دماوند را با كمك بخش خصوصي تشكيل داده و با توجه به اينكه همه مردم كشور نسبت به دماوند حس خاص و ويژه اي دارند، از اين طريق از كمك هاي مردمي بيشترين بهره را بگيريم.
مديركل ميراث فرهنگي مازندران به فرهنگ هايي كه در ارتباط با دماوند در طول تاريخ شكل گرفته و امروزه نيز تداوم دارند اشاره و تأكيد كرد: دماوند به لحاظ مردم شناسي و فولكوريك نيز حائز اهميت زيادي است به گونه اي كه امروزه اين اثر را همراه ‌حداقل ده رسم منحصر به فرد و اثر معنوي ديگر مي شناسيم.
وي مراسم سنتي برف چال و زن شاهي را از رسوم مرتبط با فرهنگ دماوند عنوان كرد و گفت: اين دو مراسم ارديبهشت هر سال در روستاي آب اسك شهرستان آمل انجام مي شود و در آن همه مردان، صبح زود از روستا خارج شده و پس از رسيدن به محل برف چال، برف ها را قطعه قطعه كرده و درون چاله بزرگي كه محل انباشت برف است مي ريزند. همزمان با اين مراسم،‌ زنان روستا نيز به اجراي مراسم زن شاهي پرداخته و به صورت نمادين حاكميت روستا را برعهده مي گيرند.
عباس نژاد از كشتي لوچو مازندران به عنوان يكي ديگر از رسوم مرتبط با فرهنگ دماوند نام برد و گفت: اين كشتي جوانمردانه ماجراي به بند كشيدن ضحاك ماردوش توسط كاوه آهنگر را تداعي مي كند.
گفتني است؛ جشن ملي دماوند، ‌ساعت 17 روز شانزدهم مرداد ماه در سالن آمفي تئاتر جمعيت هلال احمر شهرستان ساري برگزار مي شود.

هیچ نظری موجود نیست: