۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

چهل سال پیش در چنین روزی

روزنامه اطلاعات روز پنجشنبه 29 امرداد 1349
پس از پايان بناي سد لار آب لار بدشت ورامين منتقل ميشود

براي تأمين آب مشروب تهران و تنظيم و تأمين آب زراعي رشت مازندران و احتمالاً افزايش و تأمين آب زراعي رشت قزوين سد لار با 9 ميليارد و 250 ميليون و 710 هزار ريال ساخته خواهد شد.
اين سد از اواخر برنامه چهارم «سال 50 و 51» كار ساختماني خود را آغاز خواهد كرد و تا پايان سال قبل مطالعات ژئوفيزيكي آب‌هاي زيرزميني مناطق مازندران و تهران، خاك‌شناسي كشاورزي، اين طرح صددرصد پايان يافت.
پس از آنكه سد لار ساخته شد آب از يك سطح پايين‌تر بطرق علمي به سطح بالاتر آورده ميشود و سپس به رودخانه جاجرود سرازير مي‌گردد. آب دريافتي از سد لار در مخزن سد فرحناز پهلوي نگهداري خواهد شد و از آنجا به تهران و احتمالاً به دشت و ورامين فرستاده ميشود.

كارخانه سيمان «صوفيان» تبريز در شهريورماه آينده بكار ميافتد
كارخانه عظيم سيمان «صوفيان» تبريز، اوايل شهريورماه آينده، با ظرفيت روزانه ششصد تن سيمان، شروع بكار ميكند. محصول اين كارخانه در مرحله اول به استانهاي آذربايجان شرقي و غربي صادر ميشود و در مراحل بعدي، به ساير نقاط كشور، صادر مي‌گردد.
اولين كلنگ ساختمان اين كارخانه در سال 47 به وسيله استاندار آذربايجان شرقي، بزمين زده شد و بزودي آماده بهره‌برداري قرار ميگيرد.
يك مقام مطلع در كارخانه سيمان صوفيان، به خبرنگاران ما در تبريز گفت: ابتدا توليدات اين كارخانه، وسيله دو شركت بزرگي كه در تبريز و رضائيه، تشكيل ميشود، در استانهاي آذربايجان شرقي و غربي بمصرف خواهد رسيد.







۲ نظر:

محمد درويش گفت...

عالي بود اين تلنگرت حسين جان ... عالي بود.
چه مي خواستيم و چه شد؟

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

سپاس گزارم استاد درویش
بعضی وقتها آدمی فکر نمی کند که آینده چه خواهد شد و وقتی آینده می رسد می بیند آن چیزی که دوست داشته خیلی سخت به دست می آئید و برایش باید بیشتر از اینها تلاش می کرده