۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

استانی به نام البرز

ضمن تشکر از خبرگزاری سبز پرس جهت انتشار این مطلب بنده در آن خبرگزاری
 چند سالی است که قرار است نام یکی از استان‏های کشور را البرز نام گذاری کنند،حتی در زمان طرح موضوع استان شدن شهرستان قزوین قرار بود این استان جدید البرز نامیده شود؛ اما این کار انجام نشد تا این که این موضوع مجددا مطرح شده است.

در همسایگی شهر تهران ؛ استانی در حال شکل گیری است و استان البرز نامگذاری شده است که قرار است مرکز آن شهر کرج باشد. شهرهای غربی استان تهران نیز در ردیف توابع این استان قرار گیرند. این تصمیم در راستای سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران است که استانهای بزرگ کشور را به علت برخی مشکلات اقتصادی ؛ اجتماعی و امنیتی به دو یا چند استان کوچک تر تقسیم کند که این تقسیم استانهای بزرگ به استانهای کوچک دارای موافقان و مخالفانی است.
اما آیا با این تقسیم بندی جدید مشکلات فعلی تهران و کرج مخصوصا مشکلات زیست محیطی آن حل خواهد شد یا خیر مقوله است که باید به آن پرداخته شود.
پیش از شروع اصل مطلب جا دارد که ابتدا مختصری به گذشته شهرستان کرج اشاره ای داشته باشم . با توجه به اینکه بنده دوران دانشجویی خود را در شهر کرج بودم ، در حال حاضر نیز هر وقت مسیرم به سمت شهرستان کرج می افتد در ذهن خودم کرج بیست و یک سال پیش را تجسم می کنم . در آن سالها که بنده ساکن شهر کرج بودم هنوز بسیاری از باغات کرج وجود داشت مخصوصا" باغات جهانشهر در مرکز شهر و باغات مهر شهر در حاشیه شهر، و کرج هنوز این چنین لجام گسیخته بزرگ نشده بود. در آن ایام حد فاصل بخشهای مختلف شهر همچون عظیمیه ؛ مهر شهر ؛ باغستان ؛ فردیس و حصارک زمینهای کشاورزی بود ( به قول قدیمی ها دیوار و باروهای این بخشهای شهر از دور کاملا" مشخص بود )و هنوز به علت ساخت و ساز بیرویه خانه‏های مسکونی این مرزها از بین نرفته بود.

وقتی از بالای کوه عظیمیه به شهر کرج نگاه می کردید به جای آپارتمان ها ؛ ویلا ها ؛ مغازه ها ؛ جاده ها و مراکز صنعتی امروزی فقط چشم آدمی درخت می دید و شهر کاملا" سر سبز بود ؛ ولی امروز که وارد کرج می شوید جز آلودگی و سرو صدا و گسترش لجام گسیخته شهر هیچ چیز دیگر نمی بینید.

کرج و معضلات زیست محیطی فراوان
1 - به علت سیاستهای غلط در پیش از انقلاب بسیاری از مراکز حساس و مهم مانند مراکز اقتصادی، صنعتی، علمی ، اجتماعی، سیاسی، نظامی و فرهنگی کشور را در شهر تهران و حاشیه های آن متمرکز کرده بودند ( شاید کسانیکه علت این تمرکز را پی گیری می کردند فکر نمی کردند که آیندگان و نسلهای بعد باید تاوان این سیاست های غلط را بپردازند) ، شهر کرج به علت کمی فاصله آن با تهران است که امروز دارد تاوان این سیاستهای غلط را می‏پردازد .
این نزدیکی موجب شده که تعداد زیادی از کسانیکه در تهران کار می کنند در اصل ساکن کرج باشند هرچند که حضورشان در کرج بیش از چند ساعات استراحت شبانه نیست. زیرا هر روز بین 900 هزار نفر تا یک میلیون و دویست هزار نفر از ساکنان کرج صبح زود با وسایل نقلیه از کرج به تهران می آیند و شبها نیز دیر وقت باز می گردند و فقط زمان خوابیدن خود را در کرج ساکن هستند . حال باید پرسید آیا استفاده از اینهمه وسایل نقلیه جهت رفت و برگشت باعث آلودگی هوای شهر های کرج و تهران‏ نمی‏شود؟
2 - از زمانیکه به علت سیاست های اشتباه اقتصادی مهاجرت‏های بی رویه مردم از بقیه نقاط کشور به سمت تهران شروع شد نه تنها حاشیه شهر تهران بلکه حاشیه شهر بزرگی هم چون کرج نیز درمناطقی مانند مهر شهر، حصارک ، فردیس، باغستان و حتی هشتگرد شدیدا" در گیر این مهاجران گردید. مهاجرانی که نه تحصیلات عالیه دارند و نه امکان خانه دار شدن این حاشیه نشینی را سکوی پرتابی می‏دانند برای زندگی در تهران .
3- کرج از قدیم الایام به علت داشتن آب و هوای معتدل کوهستانی یکی از بهترین تفرجگاه‏های مردم تهران بوده است و زمینهای حاصل خیز، آب فراوان و داشتن باغهای زیبای پر از درختان میوه هم محلی برای کسب در آمد و رونق اقتصادی و هم همیشه محل ییلاق پول داران تهرانی بوده است ولی با ساخت سد کرج و برداشت مقدار زیادی از آب این سد برای آب شرب شهروندان تهرانی و ساخت و ساز های بی رویه خانه های ویلایی تغییر اساسی در اکوسیستم آن منطقه به وچود آمده است که در نتیجه از بین رفتن همان باغات پدید آمده است.
4 - کرج به علت اینکه در مسیر شهر تهران به چند استان کشور قرار دارد (حدود 12 استان ) یکی از محلهای پر تردد برای تعداد زیادی وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین و سبک و همچنین مسافرانی می باشد که از این استانها به تهران می آیند و یا بالعکس تهران را به مقصد این استانها ترک می کنند این ترددها که بیشتر آن از طریق جاده های شهرستان کرج انجام می شود یکی دیگراز علل سازی محیط زیست این شهر است
5 –نزدیکی کرج به تهران و سرمایه گذاری دولت یا افراد حقیقی باعث وجود انواع و اقسام کارخانه های تولیدی و نیروگاهها در داخل و اطراف این شهر شده که از دیگر موارد آلودگی شدید کرج از قبیل آلودگی هوا ؛ صدا ؛ خاک و فاضلاب است .
6- وجود تعداد زیادی شعبات مراکز علمی و پژوهشی از قبیل دانشگاه ها و شرکتهای زراعی ؛ دامی و کارخانجات تولید سرم و دارو و مواد شیمیای نیز از موارد دیگری است که باعث آلودگی مناطق کرج و اطراف آن شده اند .
7 - وجود تعداد سه الی چهار ندامتگاه بزرگ و پادگانهای آموزشی و نظامی در سطح شهرستان کرج نیز می تواند از معضلات زیست محیطی شهر کرج است.
8 - حضور تعداد زیادی پناهندگان و مهاجرین خارجی از جمله افاغنه که با توجه به پایین بودن فرهنگ عمومی و مراعات نکردن این نکات می توانند باعث مشکلات زیست محیطی این شهر گردند.
9 - برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه های اطراف کرج و کندی اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی و تبدیل شدن زمینهای زراعی به بیابان از دیگر موارد آلودگی زیست محیطی این شهر است.
10 - وجود تعداد زیادی مراکز صنعتی در منطقه کرج و ورود پسابهای صنعتی ؛ خانگی و مواد شیمیایی به فاضلاب و جاری شدن آن در رودخانه ها و یا نشت آن به سفره های زیر زمینی آب از دیگر معضلات زیست محیطی شهر کرج است.

سخن پایانی
برای اینکه استان البرز شکل بگیرد راه دور و درازی در پیش است . برای اینکه شهر کرج به مرکز این استان تبدیل شود ابتدا باید زیر ساختهای شهری ؛ اقتصادی ؛ اجتماعی ؛ فرهنگی و غیره در این شهر مهیا گردد و هم زمان با ایجاد این زیر ساختها ، تهیه امکانات و بسترسازی برای سازماندهی و ارتقاء سطح علمی افراد منطقه جهت انتخاب مدیران کلان استان فراهم شود. ( مگر اینکه بخواهند از افراد غیر بومی در پست های کلیدی استفاده کنند). پس از پشت سر گذاشتن و رفع این مشکلات آنگاه می توان قبول کرد که جدا شدن بخشی از استان تهران و ارتقای آن به یک استان آن هم به نام البرز تصمیمی صحیح و آگاهانه بوده است .



و به پاسخ این سوال خواهیم رسید که چند سال طول می کشد تا استان البرز چنان از نظر اقتصادی به مرز خودکفایی برسد که دیگر کسی از اهالی این استان جدید در تهران به کار مشغول نبوده و برای تامین معاش ناچار به طی مسیر 25 کیلومتری بین دومرکز استان نباشد؟

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام عرض میکنم
آقای عبیری گلپایگانی به خاطر لطف و توجه ی که وبلاگم دارید واقعا ممنونم
و از شما به خاطر توجه تان سپاسگزارم.