۱۳۸۹ فروردین ۱۵, یکشنبه

خاطرات زیست محیطی : آزاد سازی ماهی قرمز سفره هفت سین (18)




هر سال پیش از تحویل سال نو یکی از موارد که بین فعالین محیط زیست و دیگران به یک بحث جدی تبدیل می شود استفاده از ماهی قرمز در سفره هفت سین می باشد ولی هم اکنون که از تحویل سال نو بیش از دو هفته می گذرد و دیگر تعطیل نوروزی به اتمام رسیده است جهت آزاد سازی این ماهی ها در حوض بزرگ پارک اقدام نمائیم .
در سنوات گذشته از حدود دوازده سال پیش جبهه سبز ایران در اولین جمعه بعد از روزی سیزده بدر( روز طبیعت ) طی یک فراخوان عمومی از همه مردم ایران در خواست می نمود جهت آزاد سازی ماههای سفره هفت سین در دریاچه های پارکهای نزدیک به محل سکونت خود اقدام نمایند و حتی در سالهای 1378 و 1379 اعضای جبهه سبز با حضور در پارک ملت و با آزاد سازی ماهی های سفره هفت سین در این پارک به صورت نمادین اقدام نمودند .

 در سالهای 1380 به بعد چون ایام عید با ایام محرم و ماه صفر مصادف شد دیگر این برنامه آزتد سازی ماهی ها انجام نشد لذا از همه فعالین محیط زیست و دوستداران ماهی های قرمز در خواست می گردد حداکثر تا جمعه آینده نسبت به آزاد سازی ماهی های قرمز سفره هفت سین از تنگ های بلورین اقدام نمایند همچنین خواهشمند است نسبت به آزاد سازی ماهی های قرمز نکات ذیل را مراعات نماید:
1 - عمر طبیعی ماهیان قرمز بین 12 تا 20 سال است. اگر امکان نگهداری آنها را ندارید رهاسازی آنها در یک استخر یا حوض مناسب بهترین کار می باشد.
2 -يکي از نکات مهم جهت آزاد سازی ماههای سفره هفت سین در چند سال اخير ؛عدم رهاسازي اين ماهيها در آبهاي طبيعي است، چون نمي توانيم از مردم بخواهيم که اين ماهيها را پس از پايان ايام عيد از بين ببرند(که اين امري کاملا"غير اخلاقي می باشد ) ولی بهتر است که اين ماهيها در آبهاي طبيعي رها نشوند.
3-ماهی‌های قرمز اصولا طبیعی به دنیا نیامده‌اند که بشود به طبیعت برشان گرداند. این‌ها توسط انسان پرورش یافته‌اند و درکنار انسانها هم زندگی کرده‌اند. به همین دلیل ناقل انگل و قارچ‌هایی هستند که ممکن است برای آبزیان دیگر مضر باشد. در ضمن این ماهی‌ها به دلیل همه چیز خوار بودن می‌توانند تحم ماهی های دیگر را بخورند و اکوسیستم دریاچه‌ها و رودخانه‌های طبیعی را برهم بزنند. ماهی‌های قرمز اصولا مال آبهای راکد است. بنابراین اگر قصد رها سازی آنها را دارید جایش فقط استخرها و حوض‌های دائمی پارکها است و نه رودها و دریاچه‌های طبیعی.
4 - بسیاری این ماهی های قرمز به اصطلاح بی ضرر را در رودخانه ها رها می کنند غافل از اینکه این ماهی غذای و اکسیژن لازم برای ماهی های بومی رودخانه ها را مصرف میکنند و دیده شده که همین ماهی قرمز کوچک نسل یک ماهی بومی را با خطر انقراض مواجه می سازد .
5- ماهيها قرمز در آبهای شيرين و راکد زندگي مي کنند و آبگيرها و مردابها زيستگاه اصلي اين ماهيها است.

پس به یاد داشته باشید که اگر هم ماهی قرمز می خرید در هنگام رهاسازی آن را درون رودخانه ها،نهرها ، دریاچه های طبیعی رها نکنیم و آنها را در استخرهای پارک ها و یا مکانهای تعبیه شده رها کنیم.





۳ نظر:

اشکار گفت...

در سالهای 1380 به بعد چون ایام عید با ایام محرم و ماه صفر مصادف شد دیگر این برنامه آزاد سازی ماهی ها انجام نشد
.....دخلین یوخ خوب یعنی هرکسی از سال 1380 تا امسال ماهی قرمز را رها کرد باجناق خولی و پسر عموی شمر بوده؟
اصلا چطوره عید رو هم حذف کنیم یادتون هست که رفقا می گفتند سبزه درست کردن حروم کردن گندمه؟آخر یکی نیست بگه پدر....ها اینهمه نان که به دلیل بدی آرد هرروز دورریز میشه پس چیه؟
نه عمو جان
...(ببینم کاری که دستمون نمیدید بابت این حرفها اصلا بی خیال عید نوروز نخواستیم)

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب اشکار
بعضی از مردم در ایام ماه های محرم و صفر ؛ سفره هفت سین در سال تحویل سال نو ندارند پس ماهی قرمزی نیز وجود ندارد از طرفی جبهه سبز و تشکلهای زیست محیطی دوست داشتن که خدای نکرده کاری نکنند که باعث ناراحتی عزا داران شوند و از طرفی از سال 1384 به بعد فعالیت های تشکل زیست محیطی جبهه سبز رو به تعطیل رفت که مطلبی در مورد تعطیلی فعالیتهای جبهه سبز نوشتم

مجید گفت...

مممنون بابت این مطلب عالی . ای کاش مردم درک کنند که این ماهی ها هم درد می کشند ، خوشحال می شوند ، زندگی می کنند و ... بنابراین آن ها را به کشتن ندهند و برایشان مهم باشد. البته منظورم از مردم، همه ی مردم نیست .بلکه آن دسته ای که جان حیوانات را بی ارزش می دانند و حفاظت از محیط زیست را کاری خنده دار تصور می کنند ؛ که متاسفانه در ایران تعدادشان کم نیست !

باز هم ممنونم ،
موفق باشید ،
مجید.