۱۳۸۹ اردیبهشت ۴, شنبه

خبرگزاری مهر و یک خبر خواندنی
برای نخستین بار در جهان،‌ یک یوزپلنگ معرفی شده به طبیعت موفق به تولد چهار توله در یکی از جزایر امارات متحده عربی شد.


به گزارش خبرگزاری مهر، تکثیر در اسارت یوز پرو‍ژه ای است که سالها در برخی کشورهای جهان از جمله امارات متحده عربی و با همکاری متخصصان بین المللی صورت می گیرد اما تاکنون سابقه نداشته که یوزپلنگی که خود در اسارت پروش یافته، بعد از معرفی مجدد به طبیعت بتواند زادآوری کند.



با این حال برای نخستین بار این رخداد در کشور امارات متحده عربی اتفاق افتاد و یوز ماده آفریقایی، توله های خود را در اوایل آوریل سال جاری، در یکی از پناهگاههای حیات وحش در جزیره "سر بنی یاس" این کشور بدنیا آورد.



متخصصان حیات وحش معتقدند این نخستین بار در جهان است که یوزپلنگ با موفقیت به طبیعت معرفی مجدد، شده است. گفتنی است یوزپلنگهایی که در جزیره سر بنی یاس زیست می کنند از جمعیت های تکثیر در اسارت شده هستند.









مادر و پدر توله ها، سفیرا و گابریل، در مرکز حیات وحش دوبی و مرکز تکثیر در اسارت شارجه پرورش یافتند. این یوزپلنگها سپس برای اهداف حفاظتی،‌ تکثیر و معرفی مجدد به طبیعت، به این جزیره آورده شدند. سفیرا، ‌مادر توله یوزها، ‌مجهز به گردنبند رادیویی است و توسط یک تیم حفاظتی، ردیابی و مانیتور می شود و اکنون موفق به تولد چهار توله شده است. بعد ازگذشت چند روز از تولد توله ها، سفیرا هنوز توله ها را از محل تولدشان که یک غار کوچک است به جای جدید منتقل نکرده است و همچنان در همان محل مانده است.



میانگین عمر توله یوزها چه در طبیعت و چه در اسارت بسیار پایین است و با توجه به اینکه مادر توله یوزها خود در اسارت توسط متخصصان حفاظت پرورش یافته اکنون می بایست خود به تنهایی مراقبت از توله هایش را بر عهده گیرد.







۲ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
خبر برگزاری همایش بیابان نوردی بادرود در ژاسداشت سال جهانی تنوع زیستی در آدرسهای زیر قابل دسترسی است:
http://www.badroodnews.com/hamayesh%20pr.htm
www.aradclub.ir
http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=148
با احترام
عظیمی

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب عظیمی از اطلاع رسانی شما متشکرم