۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

لامپ‌های کم‌مصرف سرطان سینه می‌آورند


خبر آنلاین - جامعه > جهان - پزشکان ادعا کردند استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در اواخر شب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
به گفته محققان نوری که از لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL) منتشر می‌شود بسیار شبیه به نور خورشید در هنگام روز هستند و می‌توانند روی تولید هورمون ملاتونین در بدن انسان تاثیر منفی داشته باشد.
تصور می‌شود ملاتونین از بدن انسان در برابر برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و سینه محافظت می‌کند.
از حدود ده سال پیش دانشمندان به وجود ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نورهای مصنوعی در هنگام شب و ابتلا به سرطان سینه پی برده بودند. دقیقا به همین دلیل است که کارمندانی که به طور شیفتی کار می‌کنند و مجبورند در طول شب کار کنند بیش‌تر از دیگران به این بیماری‌ها دچار می‌شوند.
آخرین مطالعات انجام شده در این مورد نشان می‌دهد زنانی که در طول شب در اتاقی با چراغ روشن می‌خوابند با احتمال 22 درصد بیش‌تر از زنانی که در اتاق تاریک می‌خوابند ممکن است به سرطان سینه دچار شوند.
شاید یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش ابتلا به سرطان سینه در بین زنان رونق پیدا کردن لامپ‌های کم‌مصرف در طول سال‌های گذشته است.
در طول 10 سال گذشته استفاده از این لامپ‌ها به طور گسترده در بین مردم رواج پیدا کرده است که طول موج‌های آبی‌تری از خود متصاعد می‌کنند.
قرار گرفتن در معرض این نورها که طول موج کوتاه‌تر دارند می‌تواند باعث توقف تولید هورمون ملاتونین شود. این در حالی است که اثر لامپ‌های قدیمی‌تر که نور زرد رنگ داشتند در بروز این اختلال در بدن کم‌تر بود.
نورهای آبی رنگ هم‌چنین میزان هوشیاری مردم را افزایش داده و ضربان قلب و دمای بدن آن‌ها را هم بیش‌تر می‌کند.
متاسفانه بسیاری از مردم با تصور این که این لامپ‌ها کم مصرف هستند سعی می‌کنند از تعداد بیش‌تری می‌کند.

متاسفانه بسیاری از مردم با تصور این که این لامپ‌ها کم مصرف هستند سعی می‌کنند از تعداد بیش‌تری از آن‌ها در محیط خانه خود بهره بگیرند که این عامل هم می‌تواند به افزایش آلودگی‌های نوری در خانه بینجامد.


هیچ نظری موجود نیست: