۱۳۸۹ بهمن ۲۲, جمعه

سبزترین استادیوم‌های جهان / گزارش تصویری


                    

Cowboys Stadium، آرلینگتون، ایالت تگزاس

پوشش طبیعی که فضای اطراف این استادیوم را احاطه کرده، عمدا وسیع طراحی شده تا حتی‌الامکان اتومبیل‌ها را از فضای بسته آن دور نگهدارد و دوستداران بازی‌ها را به راه‌رفتن در فضای سبز تشویق کند.           
EasyCredit-Stadion، نورنبرگ، آلمان

شرکت زیمنس 758 مدول خورشیدی برای این ورزشگاه ساخته که در مساحتی حدود 1000 مترمربع چیده شده‌اند. آنها در بهترین حالت می‌توانند 140 کیلووات انرژی الکتریکی تولید کنند. علاوه بر این چمن‌های این ورزشگاه از ذخیره آب باران آبیاری خواهند شد تا در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

Stade de Suisse، برن، سوئیس

این ورزشگاه یکی از اولین ورزشگاه‌های سبز جهان است. سقف این استادیوم که 95درصد از انرژی الکتریکی مورد نیاز آن توسط انرژی هسته‌ای با انتشار پایین یا صفر گازهای گلخانه‌ای، برق آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود را بزرگترین نیروگاه خورشیدی این کشور تشکیل داده است.
Lincoln Financial Field، پنسیلوانیا

پاییز آینده، زمانی که بازی‌ها در لینکلن فایننشیال آغاز شود، آرایه‌ای مشتمل بر 2500 پانل خورشیدی، 80 توربین بادی و تجهیزاتی که می‌تواند از سوخت‌های زیستی یا گاز طبیعی انرژی تولید کند، 100درصد انرژی مورد نیاز این مجموعه را تأمین خواهد کرد.
استادیوم اژدها در تایوان

این استادیوم با ظاهر عجیب و پولک‌دار که از نمای بالا شبیه به یک اژدها دیده می‌شود، سال 2009 میزبان بازی‌ها بوده و از لحاظ تولید انرژی الکتریکی پاک، گوی سبقت را از تمامی رقبا در سراسر جهان ربوده است.
Park، واشینگتن دی.سی

نشنال‌ پارک که در سال 2008 به بهره‌برداری رسیده، اولین استادیوم دوستدار محیط‌زیست در ایالات متحده است که توانسته گواهی «مدیریت انرژی و پیشرو در طراحی دوستدار محیط زیست»، LEED را دریافت کند.
Target Field، مینه‌سوتا

این استادیوم با راندمان بالای روشنایی، استفاده از سیستم تصفیه آب باران و استفاده از آن برای آبیاری، تهیه مواد مورد نیاز به شکل محلی و بازیافت مناسب ضایعات در میان استادیوم‌های پاک ایالات متحده، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
استادیوم بندر دوحه

یکی از دلایل اصلی انتخاب قطر برای میزبانی جام‌جهانی 2022 تأکید این کشور بر برگزاری کامل این بازی‌ها بدون انتشار حتی یک‌درصد گازهای گلخانه‌ای بوده که در آن شیوه ساخت استادیوم‌ها نقشی حیاتی را ایفا خواهد کرد.        
Staples Center، لوس‌آنجلس

استپلز سنتر با آرایه خورشیدی عظیم و تجهیزات تصفیه آب، اولین استادیوم ایالات متحده است که موفق شده در سال 2010، گواهی ایزو 14001 را در مدیریت محیط‌زیست دریافت کند.

میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جام‌جهانی 2006 تنها 12درصد این میزان در سال 2010 بوده است. برگزاری بازی‌ها در ورزشگاه‌های سبز، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و حمل‌ونقل عمومی راز این تفاوت است.


هیچ نظری موجود نیست: