۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

وقتی مرغ همسایه غاز است


وقتی در هیاهوی آوردن دو عدد ببر از سیبری مرگ پنج عدد پلنگ ایرانی گم می شود آدمی به یاد یک ضرب المثل ایرانی می افتد که شاید این ضرب المثل قدیمی را باره ها شنیده باشید که می گویند مرغ همسایه غاز است . کاربرد این ضرب المثل برای افرادی صادق است که چیزهای خوب خودشان را بی ارزش بدانند ولی هرچیزی که دیگران داشته باشند بهتر از داشته های خودشان بدانند. متاسفانه این ضرب المثل برای امروز ایران در مورد ببر سیبری و پلنگ ایرانی کاملا" صادق است چند وقتی است که با آمدن ببر سیبری دیگر مسئولین به قتل عام پلنگها ایرانی که افکار دوستداران محیط زیست و تنوع زیستی ایران را کاملا" نگران کرده است توجه ای ندارند.

ابتدا داستان جالبی که در یک ماه اخیری برای محیط زیست ایران اتفاق افتاده و آن هم با آمدن دوعدد ببر سیبری به ایران شروع شده است که عبارتند از :
الف - ابتدا طراحان امر می خواستند آنان را به جای ببر ایرانی به ملت قالب کنند ولی وقتی با اعتراض شدید کارشناسان تنوع زیستی ایران روبرو شدند ( چون همه کارشناسان اعتقاد دارند که ببر ایرانی منقرض شده است ) قبول کردند که نژاد ببر سیبری به ببر ایرانی نزدیک است.
ب – وقتی کارشناسان جانوری ایران اعلام کردند که ببر سیبری در شرایط آب و هوای ایرانی زنده نخواهند مانند مسئولین سریع اعلام کردند که این ببرهای میهمان را در زیر کولرهای گازی در میانکاله زنده نگه می داریم و امیدوار هستند که این ببرها جای خالی ببر ایران را بگیرند.
ج- ولی متاسفانه در میان هیاهوی فراوان آوردن دو عدد ببر از روسیه به ایران که حتی هنگام ورود این ببرها به باغ وحش تهران به غیر ریاست سازمان حفاظت محیط زیست چندین شبکه تلویزیونی و خبرنگاران روزنامه ها و خبرگزاری های و بعضی از مسئولین نیز حضور داشتند و ورود دوتا ببر سیبری را لحظه به لحظه گزارش می کردند و حتی در مورد آبستن بودن ببر ماده چقدر احساس خوشحالی می کردند و همه از زاد ولد ده ها ببر در چند سال آینده خبر می در آینده نزدیک مادر نخواهد شد(که متاسفانه انگار دستگاه سونوگرافی اشتباه نشان داده)
د- در کنار شاد ورود ببرها خبر مرگ یا قتل عام پلنگ ایرانی همه را شوک کرده است .
بنده نمی دانم که ما چند تا پلنگ در کل مملکت داریم ولی تعداد این جانوران آنقدر زیاد نیست که فقط در مدت یک ماه ما شاهد کشت شدن پنج عدد پلنگ در کشورمان باشیم به آمار قتل پلنگها نگاه کنید یکی بر اثر خوردن سم( که معمول نیست کار چه شیر پاک خورده ای می باشد که به پلنگ ایران سم داده است) و دیگری به علت تصادف در جاده و اون یکی به علت شلیک گلوله و اون دوتا به علل نامعمول کشته شدند.
راستی آیا پنج تا پلنگ ایرانی به اندازه یک ببر بیگانه با ارزش نیستند ؟ که یکبار هم که شده سازمان محیط زیست محیط زیست به عنوان شاکی اصلی وارد معرکه شده و به حمایت از پلنگ ایرانی به پردازد و به دنبال موارد قانونی حمایت از این گربه سان ایرانی باشد .
وقتیکه داستان آمدن ببری سیبری به ایران مطرح شد یکی از دوستان می گفت آقای پوتین یک انسان فوق العاده ای است و چشم به دنبال پلنگ ایران می باشد بعد از مبادله ببر و پلنگ همانطوریکه ریاست محترم سازمان محیط زیست به استقبال ببری سیبری رفت هم زمان نیز آقای پوتین با تعطیلی کار نخست وزیری روسیه به استقبال گرم پلنگ ایرانی رفت و ایشان با دیدن پلنگ ایرانی سر از پای نمی شناخت چون می گویند قرار است نماد ورزشهای المپیک روسیه در سال 2014 پلنگ ایرانی باشد ولی خدا کند رسانه های روسی پلنگ ایرانی را به جای پلنگ روسی به جهان معرفی نکنند که در آن صورت همه دنیا مخصوصا" کارشناسان تنوع زیستی جهان به ایران معترض خواهند بود که شما بر سر منابع بی نظیر ملی خود چه آوردید .


به صورت پوتین نگاه کنید برق شادمانی در صورتش کاملا" مشخص است.

۳ نظر:

اشکار گفت...

حسین آقای عزیز
سی سال است که فطیر و آش ترخنه دوغ نخورده اید؟ شوخی می فرمایید؟!
امروز می روید دولت سرا به اهل منزل فرمان می دهید:...ترخنه دوغ! یک کلام!!!
ناسلامتی شما یال و کوپالی دارید

مهرداد گفت...

داش حسين ما آمار خيلي خيلي دقيقي از آمار پلنگ داريم چون دكتر صدوق از قول اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت(IUCN)اين تعداد 200 قلاده است اما صاحب محيط زيست(محمدي زاده) آنها را در شبكه تلويزيون 700 قلاده عنوان كرد حالا هم بگو آمار نداريم .اينقدر هست كه فعلن دنبال حفاظتش نباشيم وقتي كمتر شد وبه حدي رسيد كه نتونستيم از آنها شناسائي كنيم ميريم دنبال احياي نسل واز روسيه وارد ميكنيم.

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب اشکار شوخی کردم من آش ترخنه هر وقت سرما خوردگی دارم استفاده می کنم ولی در مورد فطیر از مادر سوال کردم ایشان گفت که سی سالی است فطیر نپخته است
جناب مهرداد مسیبی با سلام
با تشکر از نقطه نظرات شما چند روزی است که از طریق وبلاگ شما و نوشته شما در سبز پرس از نقطه نظرات شما استفاده می کنم