۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

مرگ عجیب زن کوهنورد در شمال تهران

زن میانسال که همراه دوستانش به ارتفاعات شمال تهران رفته بود، پس از برخورد با قاطر باربر، به دره سقوط کرد و به‌طرز دل‌خراشی کشته شد.
روزنامه ایران در این باره نوشت: چندی قبل مأموران کلانتری 122 دربند از سقوط مرگبار زن میانسالی در کوه‌های دربند باخبر شدند. همزمان با اعلام موضوع به حسین روشن- بازپرس کشیک ویژه قتل- تحقیقات ویژه جنایی در این باره آغاز شد و بلافاصله نیز سه زن میانسال همراه قربانی حادثه تحت بازجویی قرار گرفتند.
دوستان شهلا- 50 ساله- در تشریح ماجرا گفتند: اغلب اوقات هفته برای ورزش و تفریح به کوه می‌آمدیم. امروز هم طبق معمول به ارتفاعات دربند آمده بودیم که هنگام عبور از مسیری باریک، یک مرد افغان با قاطر پر از بار از کنار ما رد شد که به خاطر خطرات جدی به او اعتراض کردیم اما او بی‌توجه به حضور ما، به راهش ادامه داد. لحظاتی بعد هم شهلا تعادلش را از دست داد و به داخل دره سقوط کرد. مرد افغان نیز با دیدن این صحنه گریخت. ما که با دیدن این صحنه لحظاتی گیج و شوکه بودیم، بالاخره با کمک سایر کوهنوردان و به سختی پیکر شهلا را بالا کشیدیم. پس از رسیدن امدادگران اورژانس، او را به بیمارستان منتقل کردیم اما دوست‌مان در کمال ناباوری جان باخته بود.
قاضی جنایی دستور بررسی محل حادثه، تعیین علت اصلی مرگ زن میانسال و شناسایی و دستگیری مرد افغان را صادر کرد و پرونده برای رسیدگی در اختیار کارآگاهان پلیس جنایی قرار گرفت.
بازپرس روشن در این باره گفت: از آنجا که تحقیقات پلیسی برای دستگیری مرد افغان تاکنون بی‌نتیجه مانده، از مسئولان شهرداری منطقه در رابطه با افرادی که بدین شکل برای رستوران‌های بین راهی بار می‌برند، توضیح خواستیم اما آنها اظهار داشتند هیچ‌گونه نظارتی بر فعالیت این افراد نیست و به هیچ عنوان هم مجوزی برای رفت و آمد آنها از سوی شهرداری صادر نشده است اما این موضوع بسیار مهم و قابل بررسی است چرا که در مسیرهای باریک و پر پیچ و خم کوه‌ها که افراد به سختی قادر به رفت و آمد هستند،‌ حضور چهارپایان با ده‌ها کیلو بار یک معضل جدی و تهدیدی بزرگ برای جان کوهنوردان است. پس مسئولان مربوطه باید پاسخگوی چنین حوادث دلخراشی باشند. یعنی همان گونه که چهارپایان در خیابان‌ها و پیاده‌روهای شهر حق رفت و آمد ندارند، حضور پرخطر آنها در کوهستان و ارتفاعات نیز باید تحت نظارت مراجع و نهادهای مربوطه باشد تا در صورت بروز حوادث مشابه، بتوان ماجرا را پیگیری کرد.
خانواده زن میانسال با مراجعه به شعبه سوم بازپرسی دادسرای جنایی تهران، شکایتی مبنی بر قتل مادرشان مطرح کرده و خواهان رسیدگی به موضوع شده‌اند.

۲ نظر:

تازه کار گفت...

برای من این سئوال پیش آمد که اگر چهارپایان که در شهرها حق رفت و آمد ندارند در خارج از شهر هم چنین حقی نداشته باشند پس کجا باید زندگی کنند؟
ضمنا همه کوهنوردان می دانند که در راههای باریک در هنگام عبور حیوانات باربر بایستی در سمت کوه و در سمت دره قرار بگیرند تا چنین حادثه ای برایشان رخ ندهد!

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب آرش با تشکر از پیام شما
در مسیر های پنجگانه قله توچال اکثر کسانیکه به کوه می روند کوهنورد نیستن بلکه کوه رو هستند و متاسفانه این اتفاقات می افتد