۱۳۸۹ بهمن ۵, سه‌شنبه

فاضلاب آب درياي خزر را آلوده مي‌كند

هر ليتر فاضلاب شهري و روستايي 5 تا 20 ليتر آب را آلوده مي‌کند و اين آمار موضوع تصفيه فاضلاب‌هاي شهري و روستايي را بيش از پيش مهم‌تر كرده است.
كارشناس مسؤول محيط زيست دريايي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مازندران اظهار كرد: هر ليتر فاضلاب شهري و روستايي 5 تا 20 ليتر آب را آلوده مي‌کند و اين آمار موضوع تصفيه فاضلاب‌هاي شهري و روستايي را بيش از پيش مهم‌تر كرده است.
محمودعلي ركني در گفت‌وگو با ايسنا، مازندران، گفت: با توجه به بسته بودن اكوسيستم، درياي خزر قابليت خودپالايي كامل را ندارد به همين دليل بايد با راهكارهاي علمي و اساسي مانند تصفيه فاضلاب‌هاي شهري و روستايي به ويژه شهرها و سكونت‌گاهاي ساحلي به اين اكوسيستم كمك كرد و همكاري پويا در سطح استاني و كشوري تنها راه نجات درياي خزر است.
وي ادامه داد: هر ليتر فاضلاب شهري و روستايي 5 تا 20 ليتر آب را آلوده مي‌کند و اين آمار موضوع تصفيه فاضلاب‌هاي شهري و روستايي را بيش از پيش مهم‌تر كرده است.
ركني افزود: تصفيه فاضلاب‌هاي شهري و روستايي نه تنها باعث جلوگيري از آلودگي درياي خزر مي‌شود بلكه باعث توسعه پايدار زيست محيطي و شكوفايي اقتصادي خواهد شد.
وي در خصوص آلودگي‌هاي ميكروبي فاضلاب‌هاي شهري و روستايي ادامه داد: يكي از علل ايجاد شكوفايي جلبك در درياي خزر، تخليه فاضلاب‌هاي شهري و روستايي به داخل درياي خزر است كه باعث كاهش اكسيژن و خفگي آبزيان مي‌شود و همچنين تخليه فاضلاب باعث سوختگي داخلي بدن ماهي در اثر بالا رفتن ميزان راديكالي اكسيژن است، كه باعث سوختگي بخش‌هاي داخلي بدن ماهي مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: