۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

غبار ورودی از عراق به ایران آلوده به اورانیوم ضعیف شده است

اگر این خبر صحت داشته باشد( که چند سال پیش استفاده از گلوله های توپ  حاوی اورانیوم ضعیف در عراق تائید شد ) برای محیط زیست کشور ایران بسیار باید متاسف بود .
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با یادآوری این مسئله که خاک عراق آلوده به اورانیوم ضعیف است تاکید کرد که با توجه به پدیده گرد و غبار باید برای جلوگیری از سرایت آلودگی خاک عراق به ایران تدابیر لازم اندیشیده شود.
محمد مهدی شهریاری درگفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر درخصوص گرد و غبار وارد شده به ایران از سوی عراق و عربستان اظهارداشت: این مسئله ای نیست که به سادگی از کنار آن بگذریم.
وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که آمریکا در زمان اشغال عراق از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد و این مسئله خاک عراق را آلوده کرده است و همین خاک آلوده هرازگاهی به ایران منتقل می شود و خاک ایران را آلوده می کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تاثیرات این خاک آلوده سالهای آینده در محصولات کشاورزی مشاهده می شود و این مسئله جدا از اینکه در حال حاضر سلامت شهروندان را به خطر می اندازد اثرات زیان بار آن به نسل آینده هم منتقل می شود.
شهریاری ادامه داد: باید به صورت فوری جلوی این تاثیرات مخرب گرفته شود حتی اگر لازم باشد باید در شمال عربستان و عراق سرمایه گذاری کنیم و مانع ورود این گردو غبار به داخل ایران شویم.

نماینده بجنورد تاکید کرد: سکوت در برابر این مسئله فاجعه بشری در کشور را به دنبال خواهد داشت.
شهریاری گفت : مطمئنم که بسیاری از نمایندگان مجلس نیز نسبت به اثرات مخرب این گردوخاک آلوده بی اطلاع هستند شاید چند نماینده غرب کشور به خوبی واقف به تاثیرات خاک آلوده عراق باشند که چندین بار نیز به دولت این مسئله را متذکر شده اند و مناسب است اقداماتی شایسته در این زمینه انجام شود.







هیچ نظری موجود نیست: