۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

تخریب محیط زیست با آتش زدن زمین های کشاورزی پس از برداشت محصول (بخش دوم)

خطرات ناشی از این آتش سوزیها
کره زمین در چند ده اخیر با مشکلات جدی زیست محیطی دست به گریبان می باشد مصرف بیش از حد استفاده از سوختهای فسیلی باعث آزاد شدن مقدار زیادی از گاز CO2 و گرما در سطح کره زمین شده است که پدیده اثر گلخانه ای یکی از معضلات آن می باشد. استفاده از بعضی از سموم و رها کردن پسابهای خانگی و صنعتی باعث آلودگی منابع آبی این کره خاکی شده است . همچنین بعض از فعل انفعالات شیمیائی مواد فلوئور دار باعث پاره شدن لایه ازن در بعضی از نقاط اتمسفر گردیده است. با توجه به این مشکلات کره زمین دیگر تحمل فعالیت های زیانبار زیست محیطی را ندارد و هر فعالیت مشکل ساز باعث به خطر افتادن حیات در کره زمین می شود لذا آتش سوزی بقایای محصولات کشاورزی در سطح گسترده در کشور می تواند باعث مشکلات زیست محیطی و اقتصادی برای کشورمان به همراه داشته باشد که عبارتند از :
1 – از بین رفتن میکرواورگانسیم های خاک : با توجه به این که مزرعه یک اکوسیستم زنده می باشد که وجود بعضی از باکتریها و موجودات ذره بینی مانند قارچها و کرمها و غیره باعث تولید مواد مغذی برای خاک کشاورزی می شوند یکی از مشکلات جدی آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی نابودی این میکرو اورگانسیم ها می شود که باعث کاهش مواد مغذی خاک نواحی مورد نظر می گردد.
2 - بالا رفتن میزان گاز CO2 و اثر گلخانه ای : از کنفرانس ژهانسبورگ هنوز حدود شش ماه نمی گذرد و افزایش میزان گرمایش سطح کره زمین و افزایش میزان گاز دی اکسید کربن یکی دیگر از مشکلات اساسی بشر در این چند ده اخیرمی باشد و این آتش سوزی ها می تواند یکی از عوامل اصلی این گرمایش ها باشد.
3 – بالا رفتن گرد غبار و آلودگی هوا : میزان تولید گرد غبار و بالا رفتن میزان مواد آلاینده هوا مخصوصا" در شهرهای بزرگ از دیگر معضلات این آتش سوزی ها می باشد
4 – از بین رفتن گونه های گیاهی ارزشمند و درختان کهنسال : وقتی آتش روشن شد همه چیز خواهد سوخت حال بقایای محصولات کشاورزی ؛ تخم یا گیاه علف های هرز ؛ گونه گیاهی نادر و یا درختان که در کنار مزارع کشاورزی پس از سالها به ثمررسیده اند.
5 – از بین رفتن تنوع های زیستی : یک لاک پشت ؛ یا یک مار ؛ بچه خرگوش و یا جوجه های پرندگان گرفتار در میان آتش چگونه می توانند از میان آن همه شعله آتش فرار کنند در کدام کتاب دینی آتش زدن موجودات عملی پسندیده می باشد.
6 - تصادفات و افزایش بیمارهای تنفسی : سال گذشته فقط در یکی از شهرهای استان فارس بر اثر دود گرفتگی سطح جاده تصادف خونینی اتفاق افتاد که چندین کشته و مجروح و صدمات شدیدی مالی برای مسافران و رانندگان که در جاده بهمراه داشت و همچنین بالا رفتن بیمارهای تنفسی در اطراف کشتزارهای که در آتش می سوزند از پیامده ناشی از این آتش سوزی ها می باشد.

جهت رفع این مشکلات چه باید کرد ؟

با توجه به مشکلات فوق برای کاهش و یا پایان دادن این آتش سوزیهای مخرب در کشتزارها موارد زیر پیشنهاد می گردد
الف – باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست جهت بالابردن فرهنگ عمومی مردم مخصوصا" کشاورزان نسبت به خطرات جدی این نوع فعالیتها اطلاع رسانی کنند.
ب – کشاورزان باید به علت کاهش آلودگی های زیست محیطی از این نوع آتش سوزیها جلوگیری کنند.
ج – نهاد های نظارتی مانند نیروی انتظامی ؛ قوه قضایه ؛ سازمان محیط زیست و بخش حقوقی وزارت کشاورزی باید در صورت تکرار جهت این آتش سوزیها وارد عمل شده و از تخریب بیش از حد محیط زیست جلوگیری کنند.
قوانین موجود در مورد آتش زدن کشتزارها
بر اساس ماده 45 قانون حفظ و احياي منابع طبيعي آتش زدن نباتات يا كاه و كلش مزارع كه در اصطلاح محلي پس چر ناميده مي شود بدون اخذ اجازه و نظارت دقيق ماموران جنگلباني كاملاً ممنوع است. در صورت بي مبالاتي يا ايجاد حريق در مزارع و شاليزارهاي همسايه سطوح جنگل و مرتع، فرد مرتكب در مراجع قضايي يا شعب دادگاه ها به حبس تاديبي از دو ماه تا يك سال محكوم خواهد شد. با هشدار صميمانه به ساكنان حاشيه بيشه زارها و اراضي جنگلي خاطرنشان مي شود به استناد اصل ماده 46 قانون حفظ و احياي منابع طبيعي هر فردي كه مبادرت به كت زدن يا روشن كردن آتش در تنه درختان موجود در بستر جنگل ها كند، به زندان تاديبي از سه ماه تا مدت يك سال محكوم خواهد شد و براي صدمه زدن به يك اصله درخت جنگلي كه در جريان برافروختن آتش از بين رفته به پرداخت جريمه نقدي محكوميت مي يابد.
در ماده 47 قانون مذكور هر فرد كه در سطوح جنگل و مرتع به صورت عمد آتش سوزي به وجود آورد، شعب دادگاه مجرم را به زندان مجرد از سه ماه تا 10 سال محكوم خواهد كرد. ماموران يگان حفاظت با كساني كه پس چر مزارع را آتش مي زنند و سپس اين حريق به جنگل و مرتع آسيب مي رساند به شدت برخورد خواهند كرد.





هیچ نظری موجود نیست: