۱۳۸۹ شهریور ۱۹, جمعه

"اولین نشست تبیین راهبردهای ستاد ساماندهی تشکل های مردم نهاد شهر تهران"

با تشکر از خانم مریم وثوقی فر که در وبلاک پیک محیط زیست از این همایش گزارشی زیر را تهیه کرده است :
چند روز پیش از جمعیت حامیان زمین برای حضور در نشستی تحت عنوان "اولین نشست تبیین راهبردهای ستاد ساماندهی تشکل های مردم نهاد شهر تهران" دعوت به عمل آمد. کسی که از طرف مرکز تشکل های فرهنگی هنری شهرداری تهران تماس گرفته بود عنوان کرد بخاطر همکاری هائی که با ما داشتید قصد قدردانی از شما را داریم و این در صورتی بود که جمعیت حامیان زمین تاکنون هیچ گونه همکاری با این مرکز نداشته است.

دیروز این نشست در تالار ایوان شمس برگزار شد و من به نمایندگی جمعیت حامیان زمین برای حضور در این نشست رفتم و چیزی که به محض ورودم توجهم را جلب کرد حضور نیروهای امنیتی بود که در بین مردم حضور داشتند. سعی کردم ببینم چه سازمان های مردم نهادی در این جمع حضور دارند ولی در همان نگاه اول متوجه شدم که جمعیتی که در آنجا حضور داشتند و افطار میکردند از سازمان های مردم نهاد نبوده و از نیروهای شهرداری, ستاد کارآفرینی و اکثراْ از موسسات خیریه بوده, و در همان زمان افطار به سازمان های مردم نهاد خیریه برگه هائی دادند برای ویزیت رایگان مددجویانشان.
وقتي با سازمان هاي مردم نهادي كه در نشست بودند صحبت كردم همه احساس تاسف كردند كه چرا با وجود دبيرخانه هماهنگي سازمانهاي مردم نهاد شهر تهران كه حدود دو سال است كه با سمن ها ارتباط تنگاتنگ دارد و همكاري مي كند چنين موازي كاريهائي صورت ميگيرد و نتيجه آن شود كه سمن ها به چنين جلسه اي نيايند و اين ستاد ساماندهي مجبور شود از نيروهاي خود شهرداري براي پر كردن سالن استفاده كند.
پس از افطار در شروع برنامه دکتر طلائی "رياست ستاد ساماندهي فعاليت سازمان‌هاي مردم نهاد شهر تهران"در خصوص این ستاد به سخنرانی پرداخت. وی در خصوص جلب سازمان های مردم نهاد گفت:
شوراي اسلامي شهر تهران و شهرداري تهران لزوم و ضرورت مشاركت جامعه را بعنوان سرمايه هاي اجتماعي در فرايند فعاليت‌ها مورد توجه قرار داده است، هرچند بايد توجه داشت كه استفاده از اين ظرفيت‌ها به صورت دوسويه است: از يك سوي انتظارات و توقعاتيست كه مجموعه مديريت شهري از سمن ها دارند و از سوي ديگر انتظارات و توقعاتي كه سمن‌ها از مديريت شهري دارند.
وی هدف از تشکیل ستاد ساماندهی گفت:
اين جلسه و ستادي كه شوراي اسلامي شهر تهران مصوب كرده بدنبال برقراري تعامل دوسويه مديريت شهري و سمن‌ها و رسيدن به يك نقطه اشتراك براي همكاري سازماندهي شده و هدفمند را دنبال مي‌كند.
طلائی خاطر نشان کرد: ما با سمن هائی کار می کنیم که دارای مجوز بوده و در زمینه مدیریت شهری کار کنند. همچنین دارای رویکرد انقلابی باشند.
وی در زمینه وابستگی سازمان های مردم نهاد گفت: ما بايد اين ذهنيت را كه ممكن است تشكل ها به خاطر پول به جائي روي بياورند و به جاهائي وصل شوند را برطرف كنيم و نشان بدهيم كه تشكل‌هاي مردم نهاد برخاسته از متن جامعه ما و در راستاي اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي دارند فعاليت مي‌كنند.
در ادامه دکتر چمران رياست شوراي شهر تهران به سخنرانی پرداخت:
البته نمیدونم آقای چمران تا حالا یک سازمان مردم نهاد رو از نزدیک دیده یا نه که اینطور اظهار نظر کردند!!!
جناب چمران در مورد سازمان های مردم نهاد صحبت کرد و گفت: ما خیرین مدرسه ساز رو داریم, خیرین مسجد سازو داریم و نمیتوانیم تعداد زیاد این تشکل ها و خیرین را نادیده بگیریم.
چمران گفت: سازمان های مردم نهاد ول بودند مثل متکدیان, مثل بی خانمان ها حالا ما اومدیم و میخواهیم اونا رو ساماندهی کنیم.
دستت درد نکنه دکتر چمران که ما رو ساماندهی میکنید, ذوق زده شدیم
دکتر چمران عزیز در حال ادامه سخنان پربار خود بود که ناگهان برق رفت ولی ایشان ناامید نشدند و ادامه سخنان خود را در تاریکی بیان کردند.
وی گفت: در کشورهای دیگر نیز سازمان های مردم نهاد وجود دارند ولی با اهداف بشردوستانه و این در صورتی است که در ایران, ما سازمان های مردم نهاد برای رضای خدا کار میکنیم.
در ادامه ۳سازمان مردم نهاد سخنرانی کردند که البته نمیدونم از کجا اومده بودند و کسی هم اونارو نمیشناخت, هر ۳تاشونم اومدند و لطف کردند برامون به تعریف سازمان مردم نهاد پرداختند.
موضوع جالب توجه این بود که حداقل یکی از آن ۳ نفر كه به عنوان يك سمن سخنراني ميكرد هیچ NGOاي نداشته و ندارد ولي چنان از دغدغه هاي خود به عنوان يك سازمان مردم نهاد صحبت ميكرد كه آدم را به فكر فرو ميبرد كه شايد توي اين چند روزه رفته و يك سمن رو به ثبت رسانده است البته بيشتر به اين شباهت داشت كه از طرف ... براي سخنراني انتخاب شده و متن سخنراني از قبل تهيه شده است.
در آخر صحبتهاي دكتر قاليباف بود كه اگر از صحبت هاي طلائي، چمران و اون 3 تا سمن بگذريم به حق كه صحبت هاي دكتر قاليباف عالي بود و تا حدي جو بد نشست را به حالت عادي برگرداند.
ولي در آخر سمن هاي انگشت شماري كه در اين نشست حضور پيدا كرده بودند از آمدن به چنين همايشي احساس تاسف كرده و از چنين موازي كاريهائي ناراحت شدند.
راستي يادم رفت بگم كه هيچ نوع تقديري صورت نگرفت.

در پایان راز این عکس کودک زیبا را در نوشته های خانم وثوقی فر ندانستم



۶ نظر:

ناشناس گفت...

اخه برادراي من مجبوريد چنين نشستائي بزاريد!!!!!!!!!!

مريم وثوقي فر گفت...

سلام آقاي عبيري، اين بچه هم از ساماندهي سمن ها ذوق زده شده

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

به دوست ناشناس
ما برای برگزاری این نشست های کاره ی نیستم.


سرکار خانم وثوقی فر با تشکر از زحمت شما جهت تهیه گزارش

ناشناس گفت...

آقاي عبيري عزيز منظورم شما نبوديد. من به برگزار كننده هاي اين نشست گفت كه اين چنين آبروريزي ميكنند

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

دوستان ناشناس متشکرم از ارسال مجدد پیام شما

بابایی فر گفت...

سلام. دوست بزرگوار. من یکی از کوچکترین اعضای خانواده محیط زیست هستم که اتفاقا خوشبختانه مثل بعضی از اعضای قدیمی و بزرگتر محیط زیستی حاضر به ساکت کردن سوسویی که دیدم بعضی ها به آن امید دارند نشدم. ضمنا نرفتم به قول ما محیط زیستی های انجمن علمی دماوند، بخورم و لگد بزنم. من یکی از همان 3 نماینده صحبت کننده هستم. قبلا هم به عنوان تنها انجمن شرکت کننده در نمایشگاه تنوع زیستی دارآباد که فقط آموزش محیط زیست میداد و فروش نمی کرد، ما را دیده اید. بچه های انجمن ما اغلب دانشجو و استاد و مسئول هایی از همین مردم هستند. خیلی ناراحت بودند که بعد از این همه کار برای محیط زیست، حتی این خانواده ما را از خود نمی دانند. این اشکال از شماست ها نه از ما که دیر آشنا می شوید و زود قضاوت می کنید. در هر صورت اگر مایل بودید این غفلت از ما را تمام کنید من دبیر آن انجمن هستم. شماره تماسم را هم برایتان می گذارم. خوشحال می شوم که قابل بدانید توضیحاتم را بشنوید-09371351092