۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

"جانا سخن از زبان ما می گویی"


با تشکر از خبرگزاری ایرن جهت انتشار این مطلب
در حاشیه سخنان معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست

در این چند سالی که بنده فعالیت زیست محیطی انجام می دهم تاکنون مدیری به صادقی و رک گوئی جناب دکتر محمد باقر صدق ندیده ام. آقای دکتر صدوق که در چهارمین همایش تجلیل از خبرنگاران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در خانه هنرمند برگزار شد در حضور خبرنگاران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین فعالان محیط زیست چنان از مشکلات و کمبودهای زیست محیطی کشور و همچنین از ناتوانی مسئولین ذی صلاح در حوزه محیط زیست سخن گفت که گویی یک فعال محیط زیست منتقد دارد سخن می گوئید؛ وی در این سخنان به چند مورد اشاره کرد که همیشه برای اصحاب رسانه و فعالین محیط زیست جای سوال داشته است . موارد که ایشان به آن اشاره کرد به شرح ذیل می باشد :
1 - دریاچه ارومیه : ایشان درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت که در حال حاضر یکی از مهمترین مسایل و معضلات در حوزه محیط طبیعی، وضعیت دریاچه ارومیه است. خشک شدن این دریاچه مانند فاجعه خشک شدن دریاچه آرال در قرن بیستم است و اگر این روند ادامه پیدا کند، دریاچه ارومیه در قرن بیست و یکم خشک می شود. او گفت: بعضی ها می گویند که خشک شدن دریاچه ارومیه به دلیل خشکسالی است اما ما قبول نداریم. چون کشور ما در منطقه خشک و کم باران واقع شده و این روال طبیعی است. چیزی که باعث خشک شده دریاچه ارومیه شده است، ساخت سد روی رودخانه های ورودی به دریاچه ارومیه است. صدوق تصریح کرد: 21 درودخانه و 39 مسیل به دریاچه ارومیه می ریزند اما امروز یک قطره آب هم وارد دریاچه نمی شود. در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 29 سد در دست بهره برداری، 16 سد در حال ساخت و 17 سد در دست مطالعه است. همین سدها هستند که باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده اند. معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: امسال در شمال غربی ایران بارندگی شد و آب دریاچه نیم متر بالا آمد و همه خوشحال شدند اما ظرف مدت چند روز همه آن آبی که در دریاچه جمع شده بود تبخیر شد و دریاچه دوباره به همان حالت اول درآمد. او درباره وضعیت فعلی دریاچه تصریح کرد: شوری آب دریاچه به حد اشباع رسیده و آرتمیا در آن تقریبا منقرض شده است. 130 هزار هکتار از دریاچه نیز به دلیل عقب رفتن آب تبدیل به شوره زار شده است. جناب دکتر صدوق به تشکیل کارگروهی برای نجات دریاچه ارومیه اشاره کرد ولی ایشان چندان به عملکرد این کارگروه امیدوار نیست چون ایشان می گوئید : این کارگروه هم دریاچه را می خواهد و هم توسعه را. ایشان گفت در اطراف دریاچه توسعه کشاورزی داشته ایم. آب مورد نیاز آن از کجا تامین شده است؟ آیا از همان آبی تامین نشده است که باید به دریاچه ارومیه می ریخته. ایشان به این مسئله اشاره کرد که کارشناسان دور هم جمع شده اند و میزان 1/3 میلیارد مترمکعب برای رسیدن سطح آب دریاچه به تراز اکولوژیک را در نظر گرفته اند. البته بعضی ها معتقدند که این میزان 9/3 میلیارد متر مکعب است. با این حال رسیدن دریاچه به تراز اکولوژیک را خیلی سخت می بینم چون تلاش خاصی را برای نجات دریاچه نمی بینم.
2 - سدسازی : دومین موضوعی که که دکتر صدوق به آن اشاره کرد موضوع سد سازی بود که ایشان با دید انتقادی از روند شتابان سد سازی در ایران گفت: معتقدم بزرگترین مشکل زیست محیطی کشور، سدها هستند. در سازه های آبی بزرگ و سدها، پول فراوانی وجود دارد و به خاطر همین عده ای به دلیل منافع اقتصادی شان از سدها دفاع می کنند. ایشان به نکته جالبی در جهان اشاره کرد که در دنیا دارند سدها را تخریب می کنند اما ما هنوز هم سد می سازیم ایشان به این نکته ارشاره کرد که این سدها رژیم رودخانه ها را به طور کلی به هم ریخته اند و مشکلات زیست محیطی فراوانی ایجاد کرده اند. آقای دکتر صدق به نقا قول آقای آل یاسین که خودشان از سدسازهای قدیمی هستند اشاره کرد که سدها بر شانه کوه ها استوار می شوند ولی از نظر اجتماعی بر گرده مردم نشسته اند.
3- کمیته ارزیابی مجوز فعالیت های خلاف قانون صادر می کند: جناب دکتر صدوق به انتقاد شدید از مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی فعالیت های عمرانی کشور پرداخت و گفت: ما یک کمیته ارزیابی داریم که در واقع مجوز فعالیت های خلاف قانون را صادر می کند. این ارزیابی ها را به هیچوجه قبول نداریم. ایشان گفت : در ارزیابی ها چون کارفرما هزینه را پرداخت می کند، اسناد ارزیابی هرطور که کارفرما بخواهد تنظیم می شود. اکثر این ارزیابی ها نیز توسط گروه های ناآگاه و غیرمتخصص انجام می شود. ایشان در ادامه سخنانشان به تعیین جایزه برای کسانیکه پروژه ای را پیدا کنند که دفتر ارزیابی آن را رد کرده باشد اشاره کرد.
4 – مشکلات و کمبود محیط بان: دکتر صدوق درباره وضعیت نگران کننده حیات وحش گفت: تا دیدگاه های ما عوض نشوند، وضعیت حیات وحش به همین صورت خواهد بود. ایشان گفت با وجود اینکه توانسته ایم مناطق حفاظت شده را افزایش دهیم ولی این افزایش، همراه با افزایش نیرو و تجهیزات نبوده است. وی افزود استاندارد جهانی این است که در هر دو هزار هکتار یک محیط بان داشته باشیم، ولی ما در هر 13 هزار هکتار یک محیط بان داریم که در بعضی مناطق این رقم بیشتر هم هست.
5- قوانین باید تغییر کنند : ایشان به اینکه قوانین محیط زیست کشور که کهنه می باشند و باید این قوانین باید به روز شونداشاره کرد . ایشان گفت: این قوانین با شرایط امروزی هماهنگ نیست. بعضی ها می گویند که مردم بزرگترین آلوده کنندگان و تخریبگران محیط زیست هستند. من این حرف را قبول ندارم. پیمانکاران دولتی مخرب ترین و آلوده کننده ترین بخش های تخریب محیط زیست هستند. جناب دکتر صدوق همیشه در سخنان خود مقصرین اصلی آلوده کنندگان محیط زیست را اینگونه معرفی می کند : وزارت نفت، وزارت صنایع و وزارت راه بیشترین آلودگی ها را دارند اما خیلی ها به ما می گویند که با آنها تعامل کنیم! تعامل باید دو طرفه و مثبت باشد.

5 - مردم باید مدعی اصلی محیط زیست باشند: در سخن پایانی ایشان به نقش مطبوعات و مردم اشاره کرد که در حفاظت محیط زیست کشور ایران دو تا مولفه اصلی می باشند. ایشان گفت : خبرنگاران و رسانه ها آگاهی های جامعه را افزایش می دهند و هرچه مطبوعات و رسانه ها به مردم آگاهی بدهند، به نفع محیط زیست است زیرا با افزایش آگاهی مردم ؛ آنان مدعی محیط زیست می شوند و مطالبات بیشتری در مورد محیط زیست خواهند داشت.

سخن پایانی

ما همیشه عادت کرده ایم در هر مراسمی که شرکت می کنیم و یکی از مسئولین دولتی در مورد محیط زیست سخن می گوید از وضع موجود حمایت کند و اگر مشکلی وجود دارد آن را بسیار ناچیز و کوچک بشمارد که اصلا" به حساب نیاید ولی دکتر محمد باقر صدوق بر عکس تصور ما سخن گفت لذا دوست داریم و همچنین آرزو می کنیم که ایشان با قرار گرفتن در مقامات عالی تر در دولت بتواند به کمک دیگر مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست ؛ جامعه خبری ؛ فعالان محیط زیست و مردم به این آشفته باز مشکلات زیست محیطی کشور را خاتمه دهد . آمین



هیچ نظری موجود نیست: