۱۳۸۹ شهریور ۲۲, دوشنبه

دو سالگی سبزپرس و برگزاری چهارمین همایش تجلیل از خبرنگاران حوزه محیط زیست

با تشکر از خبرگزاری سبز پرس جهت انتشار این مطلب
طی چهار سال گذشته با تلاش و پی گیری "کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران " که یک سازمان مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست است دو کار اساسی در حوزه محیط زیست در بخش فعالیتهای فرهنگی و اطلاع رسانی آن در کشور انجام شده است که متاسفانه سازمانهای دولتی متولی بخش محیط زیست و منابع طبیعی هنوز در این زمینه ها کاری انجام نداده اند که این دو مورد عبارتند از :

الف - سبز پرس
دوستان کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران دو سال است که خبرگزاری تخصصی زیست محیطی سبز پرس را راه اندازی کرده اند که این خبرگزاری در این دوسال فعالیت کاری، آنچنان در حوزه اطلاع رسانی اخبار زیست محیطی با تجربه و تخصصی شده است که حتی این فعالیتها خبری از دید جناب آقای محمدی زاده ریاست سازمان حفاظت محیط زیست نیز مخفی نمانده و ایشان در یکی از مصاحبه های خود از وجود خبرگزاری تخصصی سبز پرس در حوزه محیط زیست ابراز خرسندی کردند . از آنجائیکه 20 شهریور سالروز تولد خبرگزاری سبز پرس است، ضمن عرض تبریک به دوستان کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران بابت دو ساله شدن آن نهال نوپای دیروز، به اینچنین درختی تنومند،مراتب تبریک خود را نثار خانواده محیط زیست کشور هم مینمایم که امروز از چنین ظرفیتی در عرصه خبر بهره مند شده اند . پایگاهی که در واقع کمتر فعال و یا خبرنگار زیست محیطی را می توان یافت که روزانه یکبار به این خبرگزاری سر نزند و از اخبار و اطلاعات آن استفاده نکند. و بسی جای خوشحالی است که سبز پرس وارد سومین سالگرد فعالیت خود می شود. اما مشکلات حوزه خبر رسانی به شرح ذیل است :
تولید و انتشار خبر با هزینه بالا
1 - در طول تاریخ و از گذشته های دور؛ در اکثر کشورها جهان از جمله کشور مان ایران ؛ شغل تولید خبر و خبر رسانی در جامعه با مشکلات و محدودیتهای جدی روبرو بوده و مخصوصا"در چند سال گذشته در کشورمان ایران این موضوع در روزنامه های چاپی کثیرانتشار بخش خصوصی کاملا" محسوس بوده و هزینه کار خبری در آنها بسیار بالا است. این هزینه بالا نه به دلیل تولید خود خبر و انتشار آن ؛ بلکه به علت حاشیه سازی های است که برای تولید و انتشار خبر ایجاد می شود؛که این حاشیه سازی ها هزینه ها را بالا برده است. متاسفانه بیشتر این حاشیه سازی ها به شرایط سیاسی جامعه بر می گردد. برای نمونه وقتی از انتشار روزنامه ای بنا به بعضی از مشکلات از جمله مسائل سیاسی و یا غیره جلوگیری می شود و آن روزنامه از ادامه انتشار باز می ماند این توقف چاپ بر روی بخش دیگر روزنامه نیز تاثیر گذاشته و باعث بیکاری همه بخش های روزنامه از جمله بخش اجتماعی و محیط زیست که اصلا" به سیاست ربطی ندارد، نیز می شود و خبرنگاری که باید در آسودگی و آرامش کامل به کارش ادامه بدهد با تعطیل هر روزنامه باید ماه های بیکار باشد تا دوباره سقفی برای کار کردن پیدا کند و این سقف کاری شاید دوباره فردای بعد فرو ریزد و خبرنگاران به تعطیلی ناخواسته بروند که برای آن هیچگونه صرفه اقتصادی و مزیت های دیگری به همراه نداشته باشد. لذا به غیر از تعداد معدودی روزنامه که چندین سال است که با کادر ثابت و امنیت شغلی کارکنان در حال انتشار می باشند متاسفانه باقی روزنامه ها از این امنیت برخوردار نبودند و امنیت شغلی کارکنان آن روزنامه ها همیشه در پاره ای از ابهام می باشد.
2 - از طرفی در عرف جامعه مخصوصا" در بخش مدیریت کشور این چنین جا افتاده است که خبرنگاران و جامعه رسانه کشور باید در هنگام تهیه و انتشار خبر بیشتر از نکات مثبت و خوبی ها بنویسند و اگر خبری جنبه انتقادی داشته باشد و عمل کرد وزرات خانه،سازمان ، اداره و یا نهادی را زیر سوال ببرد با بی مهری مسئولین روبرو می شوند و اگر خبر انتقادی واقعیت نیز داشته باشد، باز هم باعث دلخوری مسئولان شده که با توجه به شرایط جامعه هزینه انتقاد و زیر سوال بردن عملکرد منفی دوایر دولتی نسبت به مشکلات زیست محیطی می تواند برای رسانه های مستقل بالا باشد؛ اخراج خبرنگار روزنامه .... به دلیل انعکاس اخبار تخریب پارک جنگلی لویزان گواهی بر این واقعیت است.
شغل خبرنگاری یکی از مشاغل سخت و زیان آور
شغل خبرنگاری در دنیا کنونی جز یکی از مشاغل سخت و زیان آور شناخته شده است، چون خبرنگاران برای تهیه گزارشهای خبری در بعضی از مواقع باید با حضور در جبهه ها جنگ و یا مراکز خطرناک و جرم خیز که می تواند خطرات جانی و مالی برای خبرنگار به همراه داشته باشد حاضر باشند. همچنین در خیلی از مواقع خبرنگارانی که پی گیری مسائل فسادهای مالی و غیر اخلاقی می شوند و باعث روشنگری در این موارد می شوند از طرف صاحبان قدرت و خلاف کاران مورد تهدید قرار می گیرند و گاهی نیز باعث مرگ خبرنگار و یا اطراف آن می شود، که آخرین نمونه آن هم همین ضرب و شتم خبرنگار سبزپرس در پارک ملی سرخه حصار بود. همچنین طبق قانون بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران که سالهای در میان اسناد دولتی در بایگانی ها خاک می خورد و همچنین نبود بنگاه ها و تعاونی های تخصصی برای صنف خبرنگاران که هنگام در خطر قرار گرفتن امنیت شغلی و سلامتی جسمانی خبرنگاران بتواند به کمک آنها آمده و نیازهای آنان را تامین کند و تا هنگام بر طرف شدن مشکلات خبرنگاران از آنان حمایت کند، از دیگر مشکلات اساسی امروز خبرنگاران شمرده می شود.
ب - برگزاری چهارمین همایش تجلیل از خبرنگاران برتر حوزه محیط زیست و منابع طبیعی
دوستان کانون همچنین جهت نکوداشت و تجلیل از فعالان عرصه آگاه سازی و خبر در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، چهارسال است به صورت متوالی همایشی را با عنوان "همایش تجلیل از خبرنگاران برتر حوزه محیط زیست و منابع طبیعی" برگزار می کنند که بنده دوسالی است که افتخار حضور در این مراسم را دارم و با توجه به اینکه این فعالیت کانون در نوع خود (در حوزه محیط زیست) بی نظیر بوده است ، باعث شده که هر ساله فعالان محیط زیست و جامعه خبری این حوزه در زیر یک سقف جمع شوند( که این جمع شدن در این سالها بسیار کم اتفاق می افتد) و ضمن آشنائی از قعالیتهای یکدیگر به تبادل اطلاعات جهت رفع مشکلات محیط زیست کشور عزیزمان بپردازند.
درسی که دیگران از این جشنواره باید بگیرند
مبحث محیط زیست یکی از مباحث نو در جهان است؛ جهانی که به سمت صنعتی شدن گام برداشته و در حرکت است، و این حرکت یک سویه و منفعت طلبانه بیشتر به نفع کشورهای صنعتی و ثروتمند بوده است، از طرفی به علت عدم شناخت مشکلات زیست محیطی در جهان صنعتی در دهه های اولیه و همچنین مراعات نکردن الزامات زیست محیطی توسط دولتها و مردم روند نابودی بسیاری از منابع طبیعی و حیات زیستی با شیبی تند و ناگهانی همراه شده است.
حتی امروزه که ملاحظات زیست محیطی مورد توجه جدی بسیار از کارشناس علوم مختلف قرار گرفته است؛ متاسفانه روند تند تخریب به ویژه در کشور های در حال توسعه همچنان ادامه داشته لذا موضوع تهیه خبر و اطلاع رسانی در حوزه محیط زیست امری بسیار مهم و حساس است. از طرفی یک گروه از کسانیکه در تخریب محیط زیست دست دارند بعضی از دوایر دولتی و مافیاهای اقتصادی و افراد صاحب نفوذ هستند که افشاگری و پرده برداشتن از تخلفات این گروه ها همراه با مشکلات و دردسرهایی برای خبرنگاران این حوزه خبری و رسانه ها بوده است. در حالیکه چندسال است صدا سیما و وزارت ارشاد و دیگر وزارتخانه و سازمانها برای خبرنگاران حوزه های فعالیتشان هر ساله همایش های تجلیل و تقدیر برگزار می کنند متاسفانه در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی تا کنون این مراسم برگزار نشده بود و یا اگر این مراسم برگزار شده است در حاشیه دیگر مراسم ها بوده که تحت شعاع آن مراسم ها قرار گرفته و برگزاری همایش در حوزه محیط زیست توسط یک سازمان مردم نهاد می تواند الگوی خوبی برای سازمان حفاظت محیط زیست ؛ سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری و شهرداری ها و ارگانهای دیگری که مقوله محیط زیست یکی از مولفه های اصلی کار آنان است.
سخنران همایش تجلیل از خبرنگاران برتر حوزه محیط زیست و منابع طبیعی امسال از نوع دیگر بود

یکی از نکات برجسته که درهمایش امسال وجود داشت که بسیار با مراسمهای رسمی دیگر تفاوت داشت ؛ سخنرانی جناب دکتر صدوق بود. (با توجه به فعالیت 33 ساله ایشان در بخشهای مختلف سازمان حفاظت محیط زیست که بنده فکر می کنم از مرحله شکاربانی شروع شده و تا مرحله معاونت سازمان ادامه دارد، همچنین ایشان نسبت به بقیه مسئولین سازمان از تجربه بسیار بالائی در حوزه محیط زیست برخوردار است) سخنان دکتر و دل پر درد ایشان از ناتوانی سازمان در برابر فجایع زیست محیطی در جمع خبرنگاران و فعالان محیط زیست به گونه ای بود که اگر غریبه ای وارد مجلس می شد و به سخنان او گوش می داد فکر می کرد که ایشان یکی از منتقدین جدی محیط زیست در کشور است. ایشان چنان صادقانه از مشکلات سازمان سخن گفت که در نوع خود بی نظیر بود.
سخن پایانی
ضمن سپاس و تشکر از هئیت داوران چهارمین همایش تجلیل از خبرنگاران برتر حوزه محیط زیست که بنده را به عنوان یکی از برترهای این جشنواره در حوزه اطلاع رسانی توسط فعالان محیط زیستی انتخاب نمودند، به اطلاع می رسانم با توجه به اینکه بنده در آخرین لحظات از این انتخاب آگاه شدم و اگر زودتر از موضوع آگاه می شدم از هئیت داوران در خواست می نمودم که در این مورد تجدید نظر کنند. زیرا بنده همیشه فکر می کنم که هیچگاه جز برترین های محیط زیست نبودم ؛ چون برتر از بنده کسانی هستند که تمام وقت خود را صرف آگاه سازی مردم در مورد مشکلات زیست محیطی کشور و فرهنگ سازی در این حوزه می کنند و یا کسانیکه در شهرهای دور با حداقل امکانات جسورانه در برابر رفع مشکلات محیط زیست تلاش می کنند و از طرفی چون بنده اعتقاد دارم ، کسی که برای خدا و دل خویش و نذر سلامتی فرزندانش در حوزه فعالیتهای زیست محیطی از جمله فعالیتهای N.G.O و یا قلم فرسایی در بخش وبلاگ و مقاله نویسی در جراید تلاش می کند نباید انتظار داشته باشد. به هر حال، ضمن خسته نباشید و تشکر از فعالیتهای کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران و همچنین تشکر ویژه از زحمات آقایان انصاری دبیر کل و شفیعی و بقیه دوستان کانون و خبرگزاری سبز پرس که در این چهار سال با تمام کمبودها و مشکلات چراغی را روشن نموده اند که باید الگوی دیگران باشد امیدوارم شاهد پیشرفت های بیشتر و چشمگیر تر خانواده محیط زیست ایران در عرصه آگاهب بخشی باشیم

۱ نظر:

مهرداد گفت...

حسین جان عالی بود خیلی وقتها مدیران ما از مشکلات بدرستی سخن میگویند اما ابزارهای لازم جهت برخورد ویا ارتباطات ناسالم وبرخی مشکلات مانع از رسیدن به مقصود نهائی میگردد.