۱۳۸۹ آبان ۲۸, جمعه

تا 15 سال ديگر دشت كرمان خشك مي شود

طولی نخواهد کشید که مشکل کم آبی به مراحل بحرانی خود برسد چرا که آب های سطحی خشک شده اند وسطح سفره های آب زیر زمینی در دشت زرند به شدت کاهش یافته و تا 15 سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

دکتر امیری خامکانی نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس مجلس تابناک گفت: مشکل عمده استان کرمان کمبود آب و خشکسالی بخصوص در شمال این استان است . در این مناطق به طور سالانه آبهای زیرزمینی در حدود 1.5 متر کاهش می یابد و سطح آب تا عمق 300 متر از سطح زمین پایین رفته است. بارندگی در باقیمانده سال جاری نیز نمی تواند این کمبود و پسرفت آبهای زیر زمینی را جبران کند. مسئولین باید برای رفع این معضل به فکر چاره ای باشند که در غیر این صورت حیات، زندگی و معیشت در این منطقه با خطر مواجه خواهد بود.
عضو کمیسیون انژی مجلس خاطرنشان کرد: دولت به احداث سدها دلخوش است اما این سدها نیز به مانند تمام پروژه‌های عمرانی سرعت پایینی دارند و اعتبارات این پروژه‌ها نیز به صورت قطره چکانی تزریق می شود و امیدی به اتمام این سدها در چند سال آتی نیست. در صورت احداث سدها نیز بارشی وجود ندارد تا در پشت این سدها آبی جمع شود.
وی افزود: نباید خود را به احداث این سدها دلخوش بود و تنها راه تامین آب از خارج استان است و این امر نیازمند آن است که مسئولین قبول کنند که چنین مشکلی وجود دارد و پس از آن به فکر چاره باشند اما متاسفانه هنوز برنامه ریزی دراین مورد در دستور کار دولت نیست.

هیچ نظری موجود نیست: