۱۳۸۹ آبان ۳۰, یکشنبه

آتش در خزان جنگل‌هاي گلستان، همچنان زبانه مي‌كشد

آتش سوزي جنگل‌هاي شمال كشور در شهرستان مينودشت استان گرگان كه از روز چهارشنبه آغاز شده است همچنان ادامه دارد.

غير از يك نقطه در پارك ملي گلستان، 5 نقطه ديگر درخارج از پارك ملي گلستان در همان محدوده مينودشت هم دچارحريق شده است.
مديركل مديريت بحران استان گلستان معتقد است باوجود برگ فراوان ناشي از خزان درختان سطح جنگل روند آتش، روندي خزنده و زميني است و همين امر و صعب‌العبور بودن پارك ملي گلستان كار اطفاء آتش را در اين مناطق دچار مشكل كرده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا رسول حسام مديركل مديريت بحران استان گلستان با اعلام ادامه آتش‌سوزي‌هاي در مينودشت اين استان گفت: درحال حاضر توانسته‌ايم با پاشيدن آب به وسيله سه بالگرد كه در اختيار داريم آتش را تا اندازه اي فروكش كنيم.
او ادامه داد: اما به علت خزان درختان، برگ زيادي سطح جنگل را پوشانده و موجب شده كه آتش خزنده در كف جنگل حركت كند كه همين امر كار اطفا حريق را مشكل مي‌كند.
اوتاكيد كرد: محدوده آتش در پارك ملي گلستان درست روبه‌روي تنگه گل و در خارج از پارك ملي، در5 نقطه در محورهاي فارسيان و كندوز كوه، جمشيدآباد، خياران و ترسه است.
حسام ادامه داد: مسئوليت پارك ملي گلستان با سازمان حفاظت محيط زيست و مسئوليت خارج ازآن با اداره منابع طبيعي است.
او با تكذيب بعضي اخبار در مورد سرايت آتش به مناطقي از جاجرم در استان خراسان شمالي تاكيد كرد: به هيچ وقت آتش از استان گلستان خارج نشده و به استان خراسان شمالي سرايت نكرده است.
مديركل مديريت بحران استان گلستان ادامه داد: درحال حاضر محدوده آتش درخارج از پارك ملي گلستان دركنترل است، اما وضعيت در داخل پارك به علت صعب‌العبور بودن منطقه مشكل‌ساز شده است.
او تاكيد كرد: علي‌رغم اعلام اخبار ضد و نقض در مورد عامل آتش‌سوزي، هنوز عامل اين رخ‌داد مشخص نيست زيرا تمام نهادهاي مسئول در حال اطفاء آتش بوده و كسي وقتي براي بررسي علت پيدا نكرده است.
حسام تصريح كرد:اما به احتمال زياد چون آتش در روز چهارشنبه يعني همزمان با ورود گردشگر به اين مناطق آغاز شده، احتمال ايجاد آتش‌سوزي غير عمدي توسط گردشگران از همه قوي‌تر است.
او در مورد پيش‌بيني زمان اطفا كامل حريق در جنگل‌هاي مينودشت تاكيد كرد: با توجه به اعلام سازمان هواشناسي در مورد پيش‌بيني افزايش‌ دماي هوا در شمال كشور و عدم احتمال بارندگي تا روز جمعه و شرايط فعلي جنگل نمي‌توان به قطعيت گفت آتش‌سوزي تا چه زماني به طول مي‌انجامد.
مديركل مديريت بحران استان گلستان گفت:‌با وجود سه بالگرد و 600 نفر عامل پشتيباني با تمام در حال اطفا حريم هستيم،البته بايد بگويم كه تمام عرصه جنگلي در منطقه نسوخته است بلكه آتش‌سوزي به صورت نقطه‌اي است و حتي به ناحيه تاج درختان هم نرسيده و فقط در كف جنگل در حال حركت است.



هیچ نظری موجود نیست: