۱۳۸۹ آبان ۱۷, دوشنبه

دو قلوهايي با فكر و احساس مشترك!



شگفت انگيزترين و عجيب‌ترين داستان تاريخ علم پزشكي داستان زندگي تاتيانا و كريستا است. دو قلوهايي كه مغزها و سيستم عصبي آنها به يكديگر متصل است اما از شخصيتهاي كاملا مجزايي برخوردارند.

به گزارش مهر، اين دو قلوهاي به هم پيوسته در اصل نبايد زنده باقي مي‌ماندند زيرا شانس نجات يافتن آنها از مرحله بارداري، زايمان و سپري كردن ماه اول زندگي تقريبا صفر بود اما اين دو به شكلي شگفت انگيز زنده مانده و چهار ساله شدند، در حالي كه در نهايت سلامت و شادي به سر مي‌برند.
اين دو قلوهاي به هم پيوسته مي‌توانند در بازي‌هاي نينتندو با يكديگر رقابت كنند. آنها براي دست پيدا كردن به اسباب بازي‌ها با يكديگر دعوا كرده و غذا و كاركردهاي فيزيولوژيكي خود را با يكديگر تقسيم مي‌كنند. اما در عين حال اين دو قلوها مي‌توانند احساساتي مشابه را نيز با يكديگر به اشتراك بگذارند.
از همه مهمتر اين است كه آنها مي‌توانند افكاري يكسان را به اشتراك بگذارند به طوري كه مادر بزرگ آنها مي‌گويد، زمانهايي هست كه اين دو بدون اينكه حرفي بزنند، در گوشه‌اي نشسته‌اند وافكارشان را به يكديگر انتقال مي‌دهند و در صورتي كه يكي از آنها با آن تفكر مخالف باشد با صداي بلند از ديگري مي‌خواهد كه فكر كردن به آن را متوقف كند.
دانشمندان درباره پرونده اين دوقلو كاملا شگفت زده‌اند. به گفته "داگلاس كوچرن" جراح اعصاب در بيمارستان كودكان ونكوور اين دو قلو دو كودك كاملا متفاوت هستند و هر كدام شخصيتي كاملا مجزا دارند اما سيستم احساسي و مغز آنها به يكديگر متصل است.
كوچرن حين مطالعه بر روي اين دو قلوي به هم چسبيده توانايي‌هاي اتصال تفكر را در آنها مورد بررسي قرار داده و مشاهده كرده كه مغز اين دو كودك از ميدان ديد يكديگر سيگنالهايي را ضبط مي‌كنند و به احتمال زياد يكي از آنها مي‌تواند آنچه ديگري مي‌بيند را به چشم ببيند.
هيچكس نمي‌تواند تصور كند اين دو كودك چگونه فعاليت كرده يا چه احساس مي‌كنند و از آنجايي كه اين دو كودك هنوز نتوانسته‌اند مهارتهاي كلامي خود را تكميل كنند، دانشمندان نيز نمي‌توانند در اين باره از آنها سوال بپرسند. با اين حال اگر تاتيانا و كريستا در سني بودند كه توانايي حرف زدن درست داشتند شايد هرگز نمي‌توانستند احساس واقعي خود را بيان كنند، زيرا هم اكنون در صورتي كه از فردي بالغ نيز سوال شود چگونه مي‌بيند يا مي‌شنود، قادر به ارائه پاسخي صريح نيست. زيرا اين رفتارها رخ مي‌دهند و اين دو كودك نيز مرجعي براي توضيح آنها در اختيار ندارند. زندگي آنها تنها نمونه‌اي است كه مي‌شناسند و براي آنها به اشتراك گذاشتن آني افكار و احساسات تنها راهي است كه براي زندگي كردن وجود دارد.
بر اساس گزارش پاپ ساينس، بدون در نظر گرفتن مفهومي كه زندگي اين دو كودك شاد براي دانشمندان متجلي مي‌كند، مادر آنها از سپري كردن روزهاي زندگي خود با اين دو كودك زيبا بسيار شاد است و متولد شدن آنها را به اين شكل خاص بي‌دليل نمي‌داند، تنها مشكل اينجاست كه هنوز دليل اصلي اين رويداد برايش مشخص نشده است.



هیچ نظری موجود نیست: