۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

خاطرات سبز : روز جشن درختکاری امسال (13)





امروز  آخرین روز هفته منابع طبیعی بود و به نام " روز منابع طبیعی ؛ سازمانهای مردم نهاد و آموزه های دین " که به جشن درختکاری نیز مشهور است؛ طی مراسمی در منطقه جنگل کاری سوهانک با کاشت درخت توسط دوستان منابع طبیعی این روز گرامی داشته شد . در این مراسم که تعداد زیادی از تشکلهای زیست محیطی ؛ سازمان دانش آموزی ؛ سازمان بسیج سازندگی و همچنین کارکنان شرکتهای خودرو سازی حضور داشتن بیش از هزاران نهال در منطقه سوهانک کاشته شد در این مراسم انجمن همسفران ؛ سازمان بسیج سازندگی و سازمان دانش آموزی با برنامه سازمان یافته و بیشترین تعدادحضور ؛بیشترین فعالیت را در کاشت درخت داشتن .
اینجانب که هماهنگ کننده تشکلهای زیست محیطی در منطقه 15 جهت کاشت درخت توسط فعالین محیط زیست  بودم در ساعت هفت صبح در برابر خانه سلامت افسریه حضور داشتم و متاسفانه به علت نیامدن یکی از اتوبوس درخواستی ؛ مجبور شدیم که همه افراد شرکت کننده در مراسم را با دو دستگاه اتوبوس به منطقه سوهانک اعزام کنیم و حدود ساعت 9 صبح با حضور در منطقه جنگل کاری سوهانک ؛ همگام با دیگر تشکلها  در آن منطقه درخت کاشتیم .
ولی امسال فعالیتهای شورای هماهنگی تشکلهای زیست محیطی در هفته منابع طبیعی جهت برگزاری مراسم امروز به قرار ذیل بود:
طبق دعوت ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی استان تهران جهت برگزاری جشن درختکاری امسال جلسه در اوایل بهمن ماه در اداره کل منابع طبیعی استان تهران برگزار شد در این جلسه تعدادی از نمایندگان تشکلهای زیست محیطی شرکت داشتن در آن جلسه به غیر از نمایندگان تشکلهای زیست محیطی نمایندگان سازمان دانش آموزی ؛ سازمان بسیج سازندگی و نمایندگان شرکت های خودرو سازی حضور داشتن . در ان جلسه چند پیشنهاد که عبارتند از :
1 - اولین پیشنهادی که در آن جلسه از طرف تشکلهای زیست محیطی به ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی ارائه شد با توجه به فوت مرحوم حسین ابوالحسنی و به پاس خدمات صادقانه آن مرحوم که در سالهای حیات خود نسبت به کاشت درخت حساسیت خاصی داشت و همه ساله در مراسم جشن درختکاری شرکت می کرد لذا امسال خواستیم از آن مرحوم درمراسم جشن درختکاری تجلیل شود و یاد ایشان گرامیداشت شود که متاسفانه در این مورد از طرف ستاد هفته منابع هیچ اقدامی انجام نشد ولی به همت جناب آقای ترکمان مدیر عامل انجمن همسفران لوحی با متن زیبا که از طرف سه تشکل زیست محیطی تهیه گردید ( تشکلهای انجمن همسفران ؛ انجمن کوهنوردان و موسسه کوهستان سبز ) که به سرکار خانم دکتر ملاح مدیر عامل جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اهدا شود که به علت کسالت خانم ملاح که ایشان نتوانسته در جشن درختکاری امسال شرکت کند لذا لوح به نماینده جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اهدا شد .

2 – دومین پیشنهاد از طرف فعالین محیط  برگزاری نمایشگاه عکس از چندین سال کاشت درخت در روز جشن درختکاری و همچنین نمایش عکسهای از قطع درختان در مناطق مختلف در مراسم امسال برگزار شود که متاسفانه این هم انجام نشد .
3 – از ستاد هفته منابع طبیعی در خواست شد که عرصه های که قرار است درختکاری درآنها انجام شود پیش از برگزاری این روز توسط نمایندگان تشکلهای زیست محیطی بازدید شود که متناسب با آن مکان حاضرین در مراسم توجیهی شوند که متاسفانه تا دو روز ماننده به مراسم هیچ اطلاع رسانی انجام نشد.

امسال بر عکس سالهای پیش که برنامه پایانی مراسم کاشت درخت با اختتامیه همراه بود و وزیر کشاورزی یا معاون ایشان و رئیس سازمان از حاضرین قدردانی و تشکر می شود امسال از برنامه اختتامیه خبری نبود .
امسال به غیر از دکتر شریفی ریاست سازمان ؛ دکتر شامخی ریاست انجمن جنگلبانی ؛ دکتر رزاقی معاونت آموزش سازمان جنگلها و تعدادی از کارکنان اداره کل محیط زیست استان تهران ولی از حضور دیگر مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در این برنامه خبری نبود و حتی آقای مهندس خاکی مدیرکل منابع طبیعی در مراسم حضور نداشتن .
استقبال کاشت درخت از طرف حاضرین به قدری زیاد بود که در پایان مراسم فعالین محیط زیست با کمبود چاله کاشت درخت روبروی شدند .

هیچ نظری موجود نیست: