۱۳۸۸ اسفند ۲۵, سه‌شنبه

چهارشنبه سوری آیین ملی ولی با رویکرد ضد محیط زیست در چند سال اخیر

در این لحظه که این مطالب را می نویسم صدای انفجارهای حاصل از مواد منفجره لحظه ای قطع نمی شود و بوی مواد منفجره نیز همه جا را فرا گرفت .
چهارشنبه سوری یک آیین ملی برای ایرانیان می باشد که این ایین قرنها در ایران برگزار می شود  و ریشه تاریخی در این سر زمین دارد و از طرفی دوتا نظریه در مورد چهارشنبه سوری وجود دارد که عبارتند از :


الف -  روایت است وقتی مختارثقفی می خواست قیام کند آتش افروخت که مصادف شب چهارشنبهً آخر سال، يا چهارشنبه آخر صفر را، برخي به قيام مختار نسبت مي دهند : مختار سردار معروف عرب وقتي از زندان خلاصي يافت و به خونخواهي شهيدان کربلا قيام کرد، براي اين که موافق و مخالف را از هم تميز دهد و بر کفار بتازد، دستور داد شيعيان بر بام خانه خود آتش روشن کنند و اين شب مصادف با شب چهارشنبه آخر سال بود. و از آن به بعد مرسوم شد.


ب - نظریه دوم این است که چهارشنبه سوری یکی از آیین دین مقدس زرتشت است که چون زرتشتیان به آتش احترام می گذاشتن لذا هر سال در یک روز خاص مراسم جشنی که با روشن کردن آتش همراه بوده و با پریدن از روی آتش پیروان دین زرتشت از اهورامزدا می خواستن تا همه بیماری ها جسمی و روحی  انسان را به وسیله آتش بسوزند و حتی وقتی از روی آتش می پریدند با گفتن این جمله" زردی من از تو و سرخی تو از من" این مراسم را برگزار می کردند .
در سالهای نه چندان دور در شب چهارشنبه سوری مردم از بیابانهای اطراف شهر و روستا بوته خار می کندن و در شب چهار شنبه سوری با آتش زدن این بوته و پریدن از روی آتش ؛ این مراسم را گرامی می داشتند که در کنار این مراسم می توان به سنت های دیگری مانند قاشق زنی و فال گرفتن و خوردن آجیل شب چها رشنبه سوری اشاره کرد که هنوز هم در خیلی از نقاط کشور این مراسم زنده نگه داشته می شود .
ولی متاسفانه در چند سال اخیر با جایگزینی بدعت های دیگری به جای مراسم اصلی چهار شنبه سوری که توسط بعضی از افراد سودجو جهت در آمدهای اقتصادی انجام می شود  . باعث شده است شب چهارشنبه سوری به میدان جنگ و کارزار در محلات تبدیل شود و از چند روز مانده به چهار شنبه آخر سال زندگی را به مردم سخت می کنند و امیدوارم در سالهای آینده با فرهنگ سازی صحیح در آیین ملی چهارشنبه از استفاده از مواد منفجره که بسیار ضد محیط زیست می باشند ( هم به خاطر آلودگی هوا و هم آلودگی صوتی و دیگر آلودگی ها ) و هم به خاطر صدمات جانی و اقتصادی به هموطنان دوباره به روشهای سنتی قدیم بگردیم.

۳ نظر:

امير سررشته داري گفت...

با سلام، ياد ايامي كه در گلشن فغاني داشتم، در ميان لاله و گل آشياني داشتم. واقعا ياد آن چهارشنبه سوريهاي دهه 50 به خير. با اينكه در زمانه فعلي 20 سالي مي شود كه از روي آتش نپريده ام و ديگر آمدن بهار فقط در حد آمدن بهار برايم مهم است و عيد و نوروز و حاشيه هاي آنرا اصلا وقعي نمي گذارم ولي با نوشته شما ياد آن روزها افتادم. اگر فرصت كرديد http://zamaaneh.com/saberi/2010/03/post_114.html را هم ملاحظه بفرماييد. ارادتمند

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

امیر جان سلام
من اکثر سالهاست که این سنت را حفظ می کنم و مخصوصا"روزهای چهارشنبه سوری در گلپایگان هستم مراسم داریم و در ضمن سایت که معرفی کردید باز نشد
متشکرم

امير سررشته داري گفت...

شرمنده جناب گلپايگاني فراموش كردم بگويم بايد از اسمشو نبر (ف ي ل ت ر ش ك ن) استفاده بفرماييد. مقاله مربوط به راديو زمانه است. البته مي توانيد از طريق reader گوگل نيز بدون اسمشو نبر ملاحظه بفرماييد. سال جديد خوبي را در پيش داشته باشيد.