۱۳۸۸ اسفند ۱۴, جمعه

آقای وزیر کشاورزی با دفاع از منابع طبیعی نام خود را در تاریخ ماندگار کنید



آقای وزیر با توجه به اینکه در آستانه هفته منابع طبیعی و روز جشن درختکاری می باشیم و امسال همچون سالهای گذشته ازطرف ستاد هفته منابع طبیعی استان تهران از تشکلهای زیست محیطی دعوت شده است که آنان همچون سالهای گذشته در جلسات ستاد هماهنگی تشکلهای زیست محیطی هفته منابع طبیعی شرکت کنند و همچنین قرار است اعضای تشکلهای زیست محیطی دوباره در روز جمعه 21/12/1388 که درروز شمار هفته منابع طبیعی به نام" منابع طبیعی و سازمانهای مردم نهاد و آموزه های دینی " نام گذاری شده است جهت بسیج مردم برای کاشت درخت در یکی از عرصه های اطراف تهران با ستاد هفته منابع همکاری نمایند. ( که امسال در سوهانک می باشد)
ابتدا معرفی حضور
اینجانب یکی از داوطلبان و فعال محیط زیست هستم به مدت یازده سال است که به علت یک نذز زیست محیطی ؛ جهت رفع مشکلات زیست محیطی کشور عزیزمان ایران به صورت داوطلبانه تلاش می کنم و در این یازده سال در هفته منابع طبیعی جهت بالا بردن فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی در میان مردم مخصوصا" فرهنگسازی در میان کودک ؛ نوجوانان و جوانان جهت استفاده صحیح از منابع طبیعی بسیار تلاش کرده ام و به مدت 9 سال است که در ستاد هفته منابع طبیعی در بخش هماهنگی سازمانهای مردم نهاد با ستاد هفته منابع طبیعی همکاری می کنم و در سال 1380 در مورخه 17/12/1380 روز جشن درختکاری وقتی دختر اینجانب از دست وزیر کشاورزی وقت سکه نیم بهار آزادی هدیه گرفت ولی حدود ساعت یک بعد از ظهر همان روز ( درست سه ساعت بعد از اهدای سکه ) این سکه به نیابت وزیر به شیرخوارگاه آمنه هدیه شد که رسید اسکن شده آن در وبلاگ کوهستان سبز موجود می باشد و تاکنون ریالی از فعالیتهای زیست محیطی در زندگیم خرج نکرده ام و هدف از گفتن این مطالب این است که خدای نکرده فکر نشود این نامه بر اثر غرض نوشته شده است بلکه اینجانب بنا به وظیفه زیست محیطی و دفاع از منابع طبیعی این مطالب را می نویسم و در سال 1382 در روز جشن درختکاری که در منطقه خجیر با حضور آقای احمدی نژاد برگزار شد ( ایشان شهردار تهران بودند ) از ایشان خواستم که محیط زیست در اولویت یک کاری شهردار تهران باشد .
دو نکته مهم
در اینجا جا دارد به دو نکته "بابت نوشتن این نامه" اشاره کنم:
الف – به احترام به روح کهن مرد طبیعت ایران مرحوم حسین ابوالحسنی که یکی از عاشقان منابع طبیعی بود و تا بالای سن نود سالگی درخت می کاشت و که سه ماه است از میان ما رفته است و در جوار حضرت حق به آرامش رسیده است .
ب – طبق گفته های آقای رئیس جمهوری در کنفرانس کپنهاگ که درخواست کرد سال 2011 را به نام سال اصلاح الگوی مصرف در جهان نام گزاری نمایند چون یکی از خواسته های قلبی فعالین محیط زیست اصلاح الگوی مصرف می باشد چه در ایران و چه در جهان می باشد و همچنین گفتند ایشان در هفته هوای پاک خواسته بود که به افکار فعالین محیط زیست احترام به گزارند این مطالب نوشته شده است .
آقای وزیر آیا می دانید که ....
جناب وزیر نمی دانم در چند ماه گذشته که سکان وزرات کشاورزی به جنابعالی سپرده اند تا چه حد فرصت کرده اید صفحات محیط زیست یا منابع طبیعی روزنامه های مانند همشهری ؛ جام جم ؛ اطلاعات ؛ قدس ؛ جوان ؛ اعتماد ؛ آفتاب یزد ؛ جمهوری اسلامی و دیگر روزنامه و خبرگزاری را بخوانید.
آیا می دانید هم اکنون که وزیر کشاورزی هستید بر سر جنگلهای پارک ملی گلستان ؛ نهارخوران ؛ ارسباران؛ گیلان ؛ مازندران و جنگلهای زاگرسی چه می آید؟ متاسفانه اخباری که از این نقاط منتشر می شود اخبار خوشایندی نمی باشد و در همه این مناطق حرف حدیث های وجود دارد که جمعی برای منافع شخصی و دیگر قصد تجاوز به این مناطق را دارند .
آیا شما به آماری که توسط وزارت تحت امرشما در مورد کاهش در صد جنگلهای ایران در 50 سال اخیر اعتقاد دارید ؟ طبق گفته های ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ( همین چند روز گذشته گفتن ) در صد زیادی از جنگلهای ایران در این چند دهه نابود شده است . ایشان پیش بینی کرده است که اگر این روال ادامه داشته باشد در چند سال آینده چیزی به نام جنگل در ایران وجود نخواهد داشت و همه جنگلها به کویر تبدیل می شوند .
آیا می دانید یکی از دلایل کاهش جنگلها در ایران فقر می باشد ؟ در مناطق جنگلی و یا حاشیه های جنگلها؛ افراد فقیر زندگی می کنند که آنان جهت امر معاش با مجوز و یا بدون مجوز به قاچاقچیان چوب کمک می کنند و یا خود جهت ادامه زندگی به تخریب جنگل می پردازند همچنین بعضی ازنقاط جنگلها شمال که افراد بومی در سالهای گذشته با نوشتن نامه و یا ملاقات با مسئولین وشخصیت های نظام ( به دلیل پایین بودن در آمد آنان و جهت امر معاش) در خواست عوض کردن وضعیت کاربری زمین جنگلی شده اند که با مجوز یا بدون مجوز ابتدا زمین های جنگلی را به زمین های شالی و یا کشاورزی تبدیل کرده اند و پس از چند سال بعد این زمینها به چنگال دلالان و آدمهای پول دار افتاد که با ساختن برج و ویلا باعث نابودی زمینهای کشاورزی نیز شدند و اگر در ایام تعطیلی مسیرتان به جاده های شمال بی افتد با راهبندانهای چند ساعته روبرو می شوید که نشان از وجود ویلاهای فراوانی در شمال است که این افراد حتی در ایام سرد سال به شمال مسافرت می کنند .

راستی این پولدارها و دلالان از جان مردم چه می خواهند. اینان همان کسانیکه نیستند که بهترین زمینهای کشاورزی مناطق ییلاقی اطراف تهران و شهرستانها را تصاحب کرده اند و همچنین حاشیه های رودخانه ها را ملک شخصی خود کرده اند و هیچ کس به آنان توان گفتن"اینکه چرا حریم رودخانه ها ساخت ساز می کنی؟ "را ندارد و باعث ده ها مشکل زیست محیطی برای این مناطق شده اند و امیال آنان با ویلاها و برجها که در ییلاقات تهران ساخته اند سیر نشده است که برای خوشگذرانی بیشتر بکرترین و بی نظیر ترین جنگلهای هیرکانی را در شمال کشور و بقیه جنگلهای مناطق دیگرکشور را برای چند روز خوش گذارنی تخریب می کنند.
آیا مسیرتان به کلارشت افتاده است ؟ همان کلاردشتی که روزگاری به بهشت ایران معرف بود و چنان دلالان بی خدا خبر این زمین ها را با بهانه مختلف از دست منابع طبیعی و یا کشاورزان مفت مجانی بیرون آوردند و همین امروز زمینهای کلاردشت در بنگاهای املاک تهران در هر شبانه روز چند بار خرید و فروش می شود و کلاه گشاد آن فقط سر کشاورزان و منابع طبیعی رفته است ؟ آیا می دانید این زمینها را بنگاه های املاک به چه ارزانی خریده اند؟ چوب حراج زمینهای شمال حتی به تبلیغات داخل مترو تهران نیز رسیده است اگر مسیرتان به مترو تهران افتاد حتما" چشم شما به تبلیغات داخل واگنها مترو برای فروش زمینهای شمال از متری 50 هزار تومان تا 85هزار تومان را خواهد افتاد.
با توجه به اینکه بیشتر وقت های یک وزیر با جلسات سپری می شود امیدواریم به اخبار صدا و سیما در مورد تجاوز به حریم منابع طبیعی دسترسی داشته باشید و وقتی خبر قلع وقمع درختان منطقه حفاظت شده دنا و یا خبر یورش لودر ها و بولدوزها به منطقه جنگلهای ابر را شنید چه واکنشی از خود نشان دادی؟ آیا می دانید چندین موارد تجاوزات دیگر به منابع طبیعی در دوران وزارت شما اتفاق افتاده است ؟
آقای وزیر از فعالین محیط زیست و دوستداران منابع طبیعی چگونه انتظار دارید که از منابع طبیعی و محیط زیست حمایت کنند ولی وزیر کشاورزی وقت و ریاست سازمان محیط زیست وقت در سفرهای استانی در جلسه هیئت دولت در هنگام جاده کشی در جنگلهای ابر که کاملا" با اهداف وزارت کشاورزی و سازمان محیط زیست مغایر است سکوت انتخاب کردند و حتی روی کلمه ارزیابی زیست محیط برای این پروژه تاکید نکردند .
مصوبه های استانی بدون ارزیابی زیست محیطی
جناب وزیر در تابستان گذشته که خبر جاده کشی در دماوند و علم کوه منتشر شود وقتی با مسئولین امر صحبت می شد آنان این جاده کشی را مربوط به مصوبه های سفر استانی هئیت دولت به مازندران می دانستند و وقتی خبر جاده کشی در جنگلهای ابر و پارک ملی گلستان منتشر شد دوباره نام مصوبه سفر استانی رئیس جمهور به استان گلستان یا سمنان مطرح شد و وقتی در مورد جاده کشی در کلاردشت به قزوین نیز صبحت شد دوباره مصوبه سفر استانی مطرح شد و تازگی یکی از مسئولین شهرک اسلامشهر تخریب درختان روستای احمد آباد مستوفی ( کنار گوش شهر آلوده تهران ) که متاسفانه پیمانکار اشتباها" درختان قطع کرد را نیز یکی مصوبه سفر استانی رئیس جمهور دانسته است .
آیا می دانید همین کشمکش های که بین مجریان طرح های عمرانی در مناطق بکرجنگلی از یک سوی و فعالان محیط زیست ؛ کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی ؛ اصحابه رسانه و دیگران از طرف دیگر باعث هدر رفتن وقت و سرمایه های ملی شده است و یک از مشکلات جدی مطرح شده است به طرح و پروژه های عمرانی که از دل مناطق جنگلی یا حفاظت شده می گذرد ( که از طرف استانداری و فرمانداری و ارگانهای عملیاتی مانند وزرات راه و یا وزرات صنایع و معادن و یا شرکت گاز که یک مصوبه ای را عملیاتی می کنند) این است که این مصوبه ها ارزیابی زیست محیطی ندارند و همینکه تعدادی درخت از ریشه کنده می شود و یا لودر ها و بیلهای مکانیکی شروع به ساخت جاده ای کردند اعتراض وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست و ارباب رسانه بلند می شود و کار متوقف می شود و کشمکش ها شروع می شود در این میان پای نیروی انتظامی و قوه قضای به میان می آید
آیا راهی وجود ندارد که مصوبه های استانی در همان مرحله اول با حضور همه کارشناسان ارزیابی زیست محیط گردد؟ اگر آن مصوبه ضد محیط زیست و منابع طبیعی بود به رئیس جمهور اطلاع رسانی شود تا ایشان شخصا" مصوبه را پس بگیرند و بعدا" این همه بین سازمانها و وزارت خانه کشمکش در گیری پیش نیاید .
سخنی پایانی با مسئولین محلی
در مورخه 29/11/1388 با جمعی از فعالین محیط زیست و کارشناسان منابع طبیعی جهت ملاقات با آقای مهندس شهامت استاندار محترم استان گلستان و نماینده محترم رئیس جمهوردر پارک ملی گلستان رفتیم ولی متاسفانه ایشان را ملاقات نکردیم ولی با مشاور ارشد ایشان ملاقاتی داشتیم و بسیار از نقطه نظرات فعالین محیط زیست را با ایشان در میان گذاشتیم و از ایشان مجددا" در خواست کردیم برای ما با آقای استاندار وقت ملاقات بدهند ولی بعضی از مسئولین محلی با اعتراض به فعالین محیط زیست و رسانه ها نسبت به اینکه شما در تهران در بهترین امکانات زندگی می کنید ولی برای ما که با انواع و اقسام مشکلات دست پنجه نرم می کنیم تعیین تکلیف می کنید و حال اگر جنگل ابر بکر دست نخورده وجود نداشته باشد و یا جنگلهای ارسباران نابود شود و ده ها اما دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد؟ باید به آنان گفت :
اگر برای تولید میزان اکسیژن که توسط یک درخت کهن سال در روز تولید می شود بخواهیم از روش آزمایشگاهی این اکسیژن را تولید کنیم چه میزان هزینه باید کرد اگر روزی خدای نکرده به مقداری هوای تازه احتیاج داشتیم ولی این هوای تازه وجود نداشت آن روز به ارزش نعمت های خدای پی خواهیم برد .
اگر مسئولین هرمنطقه و استان بخواهند در مورد استفاده از سرمایه های ملی و خدا دادی از قبیل مواد انرژی ؛ معدنی ؛ کانی و منابع طبیعی موجود در آن استان را خود تعیین تکلیف کنند و یا اینکه چگونه از آن استفاده شود دیگر کشوری به نام ایران بی مفهوم خواهد بود وقتی نفت جنوب که باعث به گردش در آوردند اقتصاد مملکت است و در سراسر ایران همه به یک مقدار از آن منفعت می برند پس جنگلهای شمال که آنها هم ملی هستند باید برای کاهش آلودگی استخراج و نفت جنوب باقی بمانند .
به خدا اگر روزی جنگلهای مناطق کشور نابود شود اولین کسانیکه زیان خواهند دید همان افراد بومی خواهند بود زیرا به هوای آلوده امروز شهر تهران بنگرید چه مقدار هزینه جهت رفع این آلودگی در حال تلف شدن است و چگونه مردم از کوچکترین تعطیلاتی جهت رفتن به طبیعت استفاده می کنند و همه افراد جامعه تهرانی حتی کسانیکه روزگاری باعث تولید این آلودگی بودند امروز دارند از این آلودگی ضرر می کنند .
جناب آقای وزیر در ابتدای نامه صحبت از نذر شد در سال 1375 صاحب اولادی شدم تا دو سال هفته ای یکبار این کودک را نزد پزشک می بردم چون مریضی آن نامشخص بود ولی وقتی فهمیدم که این بیماری به علت آلودگی هوا است و پزشکان از بنده خواستن که هرچه زودتر شهر تهران را ترک کنم و بنده با خانواده چند سالی در شهر جدید هشتگرد زندگی کردیم تا سلامتی به کودکم باز گشت در همان ایام نذر کردم که فرزندم سالم شود من بون هیچگونه چشم داشتی به محیط زیست خدمت کنم و امروز همان روز ادای نذر می باشد.
جناب وزیر اگر می خواهید آیندگان که وارثان واقعی این جهان هستند در مورد شما منصفانه قضاوت کنند از منابع طبیعی با چنگ دندان محافظت نمائید و فعالین محیط زیست از نیز کاملا" پشتبان شما هستند .

















۴ نظر:

اشکار گفت...

آقا حسین آقا صبح شرح فداکاری شما را در وبلاگ درویش خان خواندم
دست مریزاد من از شهسوار جفت شاخ سبیل های مردانه شما را می بوسم
درباره حفظ محیط زیست باید از پایه شروع کرد از دبستان ها من خودم برخی اوقات به مدرسه دوستی که در شهر ری است رفته و با پاورپوینت حیات وحش و آلودگی و تخریب محیط زیست شهر ری را تا جایی که می دانم توضیح می دهم کار دیگر مطبوعات است البته الان خیلی ها از محیط زیست به عنوان نان دادنی استفاده می کنند
بپا برادر!الان سبزها و اصلاح طلب ها توی بورس نیستند مواظب باش نگیرند بلایی سرت نیاورند
داستان آن روباه را شنیده ای که فرار می کرد پرسیدند چرا در میری؟ گفت هرکس سه بیضه دارد را می گیرند!گفتند :بابا جان شما که دو تا داری !
گفت:اول می کنند بعد می شمرند!!!
شما هم تا ثابت کنی که بابا من همان برادر حسین سابق هستم دیگر دیر شده است

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

جناب اشکار جان سلام
از اینکه مواظب سلامتی من هستید متشکرم اشکار جان من در مورد فرهنگ سازی در مدارس بسیار فعال هستم و حتی هر ساله از مدارس مختلف برای جشن درختکاری استفاده می کنم و همچنین در خاطرات زیست محیطیم مطالبی خواهم نوشت که شما خوایی دید من با تمام جریانات سیاسی همکاری دارم ولی با خانم ابتکار به علت اینکه تشکل من جزء کمیته محیط زیست شورای شهر می باشد در صورتیکه تهران هستید دوست دارم شما را ملاقات کنم تا بیشتر با هم آشنا شویم و دو باره از اینکه بنده را راهنمای می کنی متشکرم

ناشناس گفت...

درود بر شما همانطور که آقای درویش نوشته بودند در ایران لکه های جنگلی بازمانده از پوشش قدیم هنوز وجود دارد مانند 13 هکتار جنگل بلوط در شازند اراک
در تهران هم در دره جنی مجموعه سعدآباد آنطور که شنیده ام چند هکتاری جنگل باقی مانده است
مساله مهم در جنگلکاری تطبیق پذیر بودن گونه ها در آن محیط است کاشت سوزنی برگان در جایی مانند تهران اتلاف سرمایه و تخریب زیستگاه را به همراه دارد یادتان است چند سال پیش همه را تب زیتون گرفته بود در زیر زیتون هیچ گیاه دیگری رشد نمی کند حالا اگر در جایی که مرتع است زیتون بکارید عملا تمام جانوران وابسته به ان محیط را فراری داده اید.در قدیم در دامنه های البرز بنه و بادام وحشی و در ارتفاعات ارس پوشش غالب را تشکیل می داد شما می توانید با آقای مهندس خوشنویس درباره انتخاب گونه ها تماس بگیرید

حسین عبیری گلپایگانی گفت...

ضمن تشکر از ناشناس
در مورد کاشت درخت نسبت به خاک که اسید می شود یا نمی شود مطلبی خواهم نوشت